1396/8/10 ۰۹:۱۳
از زمان سلطه ی مغولان در قرن سیزدهم / هفتم روابط ایران و چین دگرگون می شود، روابطی که باعث ایجاد یک زبان بصری جدید در هنر نگارگری ایران می گردد. در کتاب های مصور مربوط به قرن چهاردهم / هشتم شاهد شیوه هایی اعم از ایرانی، عربی و چینی در قالب یک مکتب خاص بوده و نفوذ طبیعت گرایی چینی در این آثار زیاد است
مریم یزدان پناه - غلامعلی حاتم
چکیده: از زمان سلطه ی مغولان در قرن سیزدهم / هفتم روابط ایران و چین دگرگون می شود، روابطی که باعث ایجاد یک زبان بصری جدید در هنر نگارگری ایران می گردد. در کتاب های مصور مربوط به قرن چهاردهم / هشتم شاهد شیوه هایی اعم از ایرانی، عربی و چینی در قالب یک مکتب خاص بوده و نفوذ طبیعت گرایی چینی در این آثار زیاد است. جامع التواریخ کتابی است تاریخی، تألیف رشیدالدین فضل الله همدانی وزیر غازان خان که مورخین اغلب نگاره های آن را متأثر از نقاشی چینی دانسته اند. در این کتاب عناصر چینی با تفسیرهای ایرانی ارائه شده است.
تعدادی از نگاره های مورد بحث در این مقاله به پیامبر اسلام(ص) مربوط می باشد. نکته جالب آن است که تصویر پیامبر برای اولین بار در هنر اسلامی در دستنوشته های جامع التواریخ آورده شده است. بررسی نگاره های این کتاب ما را در مسیر خلاق و طولانی دگرگونی های نگارگری ایران قرار می دهد.
کتاب ماه هنر، 1388 شماره 133
دریافت مقاله
منبع: پرتال جامع علوم انسانی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید