تصحیح انتقادی رساله لوامع جامی و ویژگی های سبکی آن

1396/7/24 ۱۰:۱۴

تصحیح انتقادی رساله لوامع جامی و ویژگی های سبکی آن

رساله لوامع یکی از متون ادبی فارسی است که افزون بر مضامین بلند عرفانی، ارزش‏های ادبی‏ هنری حایز اهمیتی را داراست. این دو ویژگی سبب شده است که از دیرباز مورد توجه عرفا و ادبا قرار گیرد. در گذشته برخی رسالات جامی از قبیل اشعّه ‏اللمعات و فوائد‏الّضیائیه فی شرح الکافیه جزءِ منابع درسیِ حوزه ‏های علمیه بوده است.

 

قاسم سلیمی، اصغر دادبه

رساله لوامع یکی از متون ادبی فارسی است که افزون بر مضامین بلند عرفانی، ارزش‏های ادبی‏ هنری حایز اهمیتی را داراست. این دو ویژگی سبب شده است که از دیرباز مورد توجه عرفا و ادبا قرار گیرد. در گذشته برخی رسالات جامی از قبیل اشعّه ‏اللمعات و فوائد‏الّضیائیه فی شرح الکافیه جزءِ منابع درسیِ حوزه ‏های علمیه بوده است. وجود نسخه ‏های خطی فراوان از رسائل و اشعار جامی نیز نشان‏ دهندۀ توجه ویژه عالمان و اندیشمندان به آثار او بوده است. جامی در این رساله  برای تسهیل بهره ‏مندی از نفایس و گنجینه‏ های عرفانی، اشعار فاخر ابن ‏فارض را ترجمه و شرح نموده و اثر خود را «لوامع انوارالکشف والشهود علی قلوب ارباب‏ ‏‏‏الذوق و الوجود» نامیده است.

هدف: این مقاله علاوه بر معرفی مختصر نسخه‏ های ارزشمند خطی موجود در کتابخانه ‏های ایران، سعی در نمایان ‏‏ساختن ویژگی‏های سبکی جامی در نگارش این رساله دارد.

روش: شیوه مقابله و مداقه در متن رساله.

یافته‏ ها: جامی یکی از نویسندگان تأثیرگذار تاریخ ادب‏ فارسی است که توانایی دخل و تصرف در ساختار جملات را داشته و از این طریق نوشته خود را از دیگر نوشته‌ها متمایز ساخته است.

نتیجه:  لوامع جامی یکی از متون بسیار درخشان در حوزه تفسیرعرفانی است که می‏تواند الگوی مناسبی برای تفسیرهای امروزی نیز باشد.

کتابداری و اطلاع رسانی دوره 20، شماره 1 (پیاپی 77)، بهار 1396

اصل مقاله

منبع: بساتین

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: