آیین تعلیم و تربیت در آیینه قرآن

1396/7/23 ۱۱:۱۶

آیین تعلیم و تربیت در آیینه قرآن

کتاب «آیین تعلیم و تربیت در مکتب قرآن» نوشته سکینه عزتی شهیر، اهداف، زمینه‌ها، عوامل و موانع تعلیم و تربیت را از منظر قرآن کریم بررسی می‌کند.


 
 
 
کتاب «آیین تعلیم و تربیت در مکتب قرآن» نوشته سکینه عزتی شهیر، اهداف، زمینه‌ها، عوامل و موانع تعلیم و تربیت را از منظر قرآن کریم بررسی می‌کند.

 
آیین تعلیم و تربیت در مکتب قرآن، کامل‌ترین و جامع‌ترین آیین بوده و قابل مقایسه با هیچ آیین تعلیم و تربیتی دیگری نیست. این آیین هدفدار است و برای رسیدن به این هدف باید به یک مجموعه‌ای از اهداف مرحله‌ای دست پیدا کرد. همچنین دارای طرح و برنامه است، طرحی که مربی و محور اصلی آن خداست. هرگاه تعلیم و تربیت براساس کلام خدا محقق نشود و از موانع درونی و بیرونی منزه نباشد، انسان در مرحله حیوانیت خود متوقف و به گمراهی دچار می‌شود. به همین دلیل توجه، اهتمام و اهمیت دادن به امر تعلیم و تربیت مبتنی بر معیارها و ارزش‌های ذکر شده در قرآن کریم با هر زمان و مکان سازگار است و یک ضرورت و زیرساخت تفکر سالم انسانی به‌شمار می‌آید.
 
در کتاب «آیین تعلیم و تربیت در مکتب قرآن» در سه فصل با عنوان‌های «اصول تعلیم و تربیت»، «آیین تعلیم و تربیت (اهداف، زمینه‌ها، عوامل و موانع تعلیم و تربیت)» و «لوازم تعلیم و تربیت»،  براساس روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، همه آیات مشتمل بر کلیدواژه‌های هدایت و ضلالت و هم‌خانواده‌های آن‌ها به‌عنوان آیات اصلی به همراه سیاق‌های مربوطه به ترتیب آخر به اول قرآن، مورد تدبر و استفاده و بررسی قرار گرفته و مراجعه به منابع تفسیری و حدیثی شده است.
 
یکی از راهکارهای تربیتی که در قرآن به آن اشاره شده؛ «همراهی» است که در این زمینه در صفحه 77 کتاب آمده است: «خداوند در مورد راهکار تربیتی  حضرت ابراهیم (ع) بیان می‌کند که آن حضرت با ستاره‌پرستان، ماه‌پرستان و خورشیدپرستان همراه می‌شود تا بتواند بدون ایجاد حالت تدافعی در آن‌ها، موجبات بیداری و تنبه را فراهم آورد. مدتی را با هر یک می‌گذراند و سپس در موقعیت‌های مناسب با بهره‌گیری از برهان و دلیل قاطع می‌کوشد تا بطلان هریک از آن باورها و بینش‌ها و نگرش‌ها را بیان کند و آن‌ها را به خود آورد. چنین راهکاری موجب شد که حتی زمانی که بت‌ها را می‌شکند و تنها بت بزرگ را به‌جا می‌گذارد و به آن‌ها می‌گوید که بت بزرگ برای حسادت بتان دیگر را شکسته است، خودتان از بت بزرگ بپرسید. آن‌ها به خود می‌آیند و می‌گویند که این بت که توان حرکت و نطق ندارد و نمی‌تواند متعرض دیگر بتان شود یا از خود دفاع کند و سخنی بگوید و عملی داشته باشد. در حقیقت آن‌ها خودشان متذکر می‌شوند و اقرار می‌کنند که بت‌ها هیچ‌یک از شرایط پروردگاری را ندارند، پس نمی‌توان آن‌ها را پروردگار قرار داد. برای ایجاد زمینه پذیرش در متعلمان و متربیان نسبت به تغییر یک عادت یا رفتار تثبیت شده، باید با تیزبینی، رعایت اصول تغییرناپذیر، نرمش و همراهی موقت نشان داد تا مخاطب به تدریج با عقیده و روش صحیح، همراه شود.»
 
نخستین چاپ کتاب «آیین تعلیم و تربیت در مکتب قرآن» در 263 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات سرافراز راهی بازار نشر شده است.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: