آزادی از در صلح وارد می‌شود

1396/7/10 ۰۸:۵۹

آزادی از در صلح وارد می‌شود

«صلح» واژه‌ای است که این روزها آنقدر دستمالی شده که تنها جنازه سه حرف از آن باقی مانده است. انگشت‌شمارند آنها که از صلح سخن گفتند و به آن جامه عمل هم پوشاندند. «گاندی» یکی از همین معدود کسانی است که صلح را به معنای واقعی کلمه معنا کرد. او که در زندگی‌اش پی آزادی می‌گشت، برای به‌دست آوردن این موهبت، از درِ صلح وارد شد و هرگونه خشونتی را برای داشتن روزگاری خوب و آزاد رد کرد. وی مسئولیت هر فرد را نسبت به خویش، خانواده، وطن و جهان از هم جدا نمی‌دانست و معتقد بود که با زیان رساندن به هریک از اینها نمی‌توان به دیگری خدمت کرد


به انگیزه بزرگداشت «مهاتما گاندی» در تهران
 

شکوه مقیمی: «صلح» واژه‌ای است که این روزها آنقدر دستمالی شده که تنها جنازه سه حرف از آن باقی مانده است. انگشت‌شمارند آنها که از صلح سخن گفتند و به آن جامه عمل هم پوشاندند. «گاندی» یکی از همین معدود کسانی است که صلح را به معنای واقعی کلمه معنا کرد. او که در زندگی‌اش پی آزادی می‌گشت، برای به‌دست آوردن این موهبت، از درِ صلح وارد شد و هرگونه خشونتی را برای داشتن روزگاری خوب و آزاد رد کرد. وی مسئولیت هر فرد را نسبت به خویش، خانواده، وطن و جهان از هم جدا نمی‌دانست و معتقد بود که با زیان رساندن به هریک از اینها نمی‌توان به دیگری خدمت کرد. افکار و منش وی موجب شد تا او به شمایل نمادی ملی درآید و مردم هند او را «مهاتما» به معنای روحِ بزرگ لقب دهند. او نه تنها به‌عنوان رهبر نبرد آزادی و کنگره ملی هنر شناخته می‌شود بلکه یکی از چهره‌های ماندگار و رهبران بزرگ تاریخ تلقی می‌شود. او با مبارزه‌های مدنی، چون روزه گرفتن و راهپیمایی، مردم کشورش را به تحریم کالاهای انگلیسی تشویق کرد و استقلال را برای هند که سال‌ها در استعمار بود، به ارمغان آورد.
امروز تولد این روح بزرگ صلح است و در هند زادروز او را که به‌عنوان «پدر ملت» یا باپو (در هندی به معنای پدر) شناخته می‌شود، جشن می‌گیرند. به همین مناسبت، شب بزرگداشت «مهاتما گاندی» امروز در تهران برگزار می شود. در این مراسم کاظم موسوی بجنوردی؛ رئیس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی و سائوراب کومار، سفیر هند در ایران سخن می‌گویند و استادانی چون داریوش شایگان و سیدمصطفی محقق داماد درباره شخصیت و تأثیر گاندی در جهان سخنرانی می‌کنند. همچنین در این مراسم فیلم مستندی از زندگی گاندی به نمایش درمی‌آید و نمایشگاهی از کتاب‌های وی و جنبش استقلال هند برپا می‌شود. شب «پیام‌آور صلح» با همکاری سفارت هند در تهران و مجله بخارا امروز ساعت 17 در تالار امیرالمؤمنین مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی واقع در نیاوران، کاشانک، نرسیده به آجودانیه، شماره 210 برگزار می‌شود.

 

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: