چاپ کتاب «امام علی (ع) و خوارج»

1396/7/2 ۱۱:۵۶

چاپ کتاب «امام علی (ع) و خوارج»

کتاب «امام علی (ع) و خوارج» با نگاهی به دوران زندگی حضرت علی (ع)، عوامل ایجاد انحراف در حکومت امام از سوی خوارج و دیگر عوامل نفاق را مورد بررسی قرار می‌دهد.


 
 
کتاب «امام علی (ع) و خوارج» با نگاهی به دوران زندگی حضرت علی (ع)، عوامل ایجاد انحراف در حکومت امام از سوی خوارج و دیگر عوامل نفاق را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 
 کتاب «امام علی (ع) و خوارج» با محوریت دوران پنج‌ساله حکومت آن حضرت و بدعهدی‌های نامردمان معاصرش، به‌ویژه واقعه برخورد خوارج با امام علی (ع) و نقش مخرب تفکر جمود و تحجر و نفاق در ایجاد موانع و انحراف در دوران حکومت عدالت‌گستر آن حضرت، در سه فصل و مجموعا هشت بخش با عنوان‌های «بررسی دوران زندگی آن حضرت»، «آغاز مشکلات‌ برای خلافت حضرت علی (ع)»، «بررسی جنگ‌های حضرت علی (ع)»، «علی و خوارج»، «زمینه پیدایش خوارج»، «ویژگی‌ها و ممیزات خوارج»، «اقدامات سیاسی و مخفی خوارج بر علیه امام» و «جنگ با معاویه یا خوارج؟» به قلم محمد پورمحمد، مدرس دانشگاه در حوزه معارف اسلامی تالیف شده است.
 
در بخشی از کتاب درباره اقدامات حضرت علی (ع) در دوران سکوت و کناره‌گیری از حکومت، آمده است: «اقدامات حضرت (ع) در دوران 25 سال سکوت و کناره‌گیری عبارتند از: الف) تثبیت موضع برحق وصایت و امامت مسلمین که مخصوص پیامبر اسلام (ص) بوده است. ب) جمع‌آوری قرآن کریم و احادیث نبوی. ج) تربیت کردن شاگردان ویژه در علوم اسلامی از جمله در تفسیر قرآن. د) عبادت و بندگی خداوند، آنطوری که در شأن شخصیتی مانند علی (ع) بود. ه) کار و کوشش برای تامین زندگی خود و شیعیان و از جمله حفر چاه و قنات و ایجاد نخلستان‌ها و وقف آن‌ها در راه خدا و امور مسلمین. و) پاسخ به پرسش‌‌های دانشمندان ملل جهان، به‌خصوص یهود و مسیحیان. ز) بیان احکام بسیاری از مسائل و رویدادهای نوظهور که در اسلام سابقه نداشت. ح) قضاوت‌های ویژه در معضلات حقوقی و قضائی. ط) تربیت و پرورش یاران مخلص و با وفا از جمله مقداد، عمار، سلمان، ابوذر، کمیل و حجر بن عدی. ی) مشاوره در مواقع مهم و راهنمائی‌های لازم به خلفاء برای حفظ کیان اسلام و مصلحت عامه مسلمین. ک) جلوگیری از بدعت‌ها و انحراف‌ها در امور اسلام و مسلمین. بنابراین از مجموع سخنان حضرت و اقدامات ایشان درمی‌یابیم که هدف ایشان در درجه اول در مدت سکوت و کناره‌گیری از حکومت ظاهری،‌ حفظ آئین کلی حق و اسلام ناب محمدی (ص) بود و در درجه دوم، اجراء صحیح مواد آن است.»
 
همچنین در ادامه مباحث درباره «عقیده خوارج در باب خلافت» می‌خوانیم: «خوارج در مسئله خلافت مانند بعضی از متجددان و روشن مآب‌ها، فکر دموکراسی داشتند و می‌گفتند: خلافت باید با انتخاب آزاد انجام گیرد و شایسته‌ترین افراد کسی است که از لحاظ ایمان و تقوی صلاحیت داشته باشد، خواه از قریش باشد یا از غیر قریش، از قبایل برجسته و نامی باشد باشد یا از قبائل گمنام و عقب‌افتاده عرب باشد و یا غیرعرب. آنگاه پس از انتخاب و اتمام بیعت اگر فردی که برای خلافت تعیین شده، برخلاف مصالح جامعه اسلامی گام برداشت از خلافت عزل می‌شود و اگر امتناع کرد، باید با او جنگید تا کشته شود. (جاذبه و دافعه علی (ع)، ص 127 – 128، به نقل از ضحی‌الاسلام، ج 3، ص 332) این‌ها در باب خلافت در مقابل شیعه قرار گرفته‌اند، زیرا شیعه می‌گوید: ولایت و خلافت امری است الهی و خلیفه باید تنها از جانب خدا تعیین گردد و همچنین خوارج در مقابل اهل سنت قرار دارند، چون اهل سنت می‌گویند: خلیفه باید حتما از قریش باشد و به جمله‌ای که به پیامبر (ص) نسبت می‌دهند: «اِنما الاَئمة من قریش» استناد می‌کنند.»
 
نخستین چاپ کتاب «امام علی (ع) و خوارج» در 185 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات مبعث راهی بازار نشر شده است.
 
کتاب «اصول و آموزش نماز به نوجوانان» و تالیف چندین مقاله پژوهشی همچون «شاخصه‌های خانواده متعالی در اسلام شاخصه‌های اخلاقی و اجتماعی» و «وظایف متقابل والدین و فرزندان در آیات و روایات ائمه معصومین» در کارنامه علمی محمد پورمحمد به چشم می‌خورد.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: