انسان‌شناسی و فرهنگ بخشی از گفتمان‌های سیاسی و اجتماعی

1396/6/25 ۱۲:۵۷

  انسان‌شناسی و فرهنگ بخشی از گفتمان‌های سیاسی و اجتماعی

نعمت‌الله فاضلی در کتاب «ابعاد سیاسی فرهنگ در ایران» بر این امر تاکید می‌کند که چرا و چگونه انسان‌شناسی و فرهنگ به بخشی از گفتمان‌های گسترده‌تر سیاسی و اجتماعی تبدیل شدند.


 
نعمت‌الله فاضلی در کتاب «ابعاد سیاسی فرهنگ در ایران» بر این امر تاکید می‌کند که چرا و چگونه انسان‌شناسی و فرهنگ به بخشی از گفتمان‌های گسترده‌تر سیاسی و اجتماعی تبدیل شدند.

 نعمت‌الله فاضلی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در کتابی با عنوان «ابعاد سیاسی فرهنگ درایران» به بررسی رابطه انسان‌شناسی و نظام سیاسی-اجتماعی ایران پرداخته است. این کتاب در اصل به زبان انگلیسی منتشر شده است که وحید شوکتی آمقانی ترجمه آن را بر عهده داشته است.

کتاب «ابعاد سیاسی فرهنگ درایران» تجزیه و تحلیل شیوه‌هایی است که در آن انسان‌شناسی و فرهنگ در ایران وارد تعامل با سیاست و جامعه ایران شده‌اند. به طور خاص بر این امر تاکید می‌کند که چرا و چگونه انسان‌شناسی و فرهنگ به بخشی از گفتمان‌های گسترده‌تر سیاسی و اجتماعی تبدیل شدند و اینکه چگونه توسط رژیم‌های قبل و بعد از انقلاب مورد اختصاصی‌سازی و عدم توجه قرار گرفتند.
 
استقبال انسان‌شناسان بزرگ از کتاب
انتشار نسخه انگلیسی کتاب «ابعاد سیاسی فرهنگ درایران» مورد استقبال انسان‌شناسان بزرگی مانند مایکل فیشر قرار گرفت و محققانی که در زمینه تحولات سیاسی و فرهنگی ایران معاصر کار می‌کنند، از آن استقبال کردند. این کتاب بخشی از تلاش‌های دانشگاهی و فرهنگی مردم ایران در یک سده اخیر در مسیر برساختن فرهنگ معاصر ایران را نشان می‌دهد. مطالعات مردم‌شناسی، به جامعه و مردم ایران یکی از حوزه‌های گسترده خلاقیت‌ها و فعالیت‌های فکری ایرانیان در دوره معاصر است که تا کنون کمتر به آن توجه شده است. کتاب «ابعاد سیاسی فرهنگ درایران» به بررسی شناخت این حوزه می‌پردازد.
 
نویسنده کتاب معتقد است سه مرحله اصلی انسان‌شناسی ایرانی وجود داشته که متناظر با سه دوره توسعه سیاسی و اجتماعی در ایران است و این سه دوره شامل دوره ناسیونالیسم، دوره بومی‌گرایی و دوره پس از انقلاب است.
 
همچنین این کتاب با نشان دادن اینکه چگونه مفاهیم، تئوری‌ها و متدلوژی‌های انسان‌شناختی غربی بر گفتمان‌های سیاسی و معرفت‌شناختی در انسان‌شناسی ایرانی تاثیر داشته، ایران را در زمینه‌ای بین‌المللی قرار می‌دهد. کتاب «ابعاد سیاسی فرهنگ درایران» برای خوانندگان عمومی که علاقه‌مند به مطالعه آثار نویسندگان و روشنفکران بزرگی مانند جلال آل احمد، صادق هدایت، علی شریعتی، غلامحسین ساعدی، انجوی شیرازی و ... هستند، مفید است.
 
«انسان‌شناسی ایرانی و ایدئولوژی»، «انسان‌شناسی و فرهنگ‌های ایرانی»، «انسان‌شناسی و ناسیونالیسم»، «انسان‌شناسی و مدرنیزاسیون»، «انسان‌شناسی و اسلام گرایی»، «انسان‌شناسی و مدرنازیاسون اسلامی»، «انسان‌شناسی ایرانی؛ نتیجه‌گیری» عنوان هفت سرفصل کتاب«ابعاد سیاسی فرهنگ درایران» است.
 
در پشت جلد کتاب آمده است: «انسان‌شناسی با مردم‌شناسی دانش مدرنی است که در سال‌های اخیر در ایران روند روبه توسعه‌ای داشته است. این دانش به ویژه در شکل‌گیری و تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایران معاصر نقش مهمی ایفا کرده، اما تاکنون چگونگی، نقش، تاریخ و جایگاه آن در کلیت این تحولات مطالعه نشده است. کتاب حاضر اولین مطالعه نظام‌مند و روشمند با هدف شناسایی و تحلیل دانش انسان‌شناسی در ایران می‌‌باشد که به صورت مطالعه منتشر می‌گردد. ابعاد سیاسی فرهنگ در ایران می‌تواند به عنوان متنی آموزشی برای دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی که نیاز به آشنایی با تحولات این حوزه‌ها دارند، مورد استفاده قرار گیرد.»
   
کتاب «ابعاد سیاسی فرهنگ درایران» در448 صفحه، به شمارگان 600 نسخه و به قیمت 34 هزار تومان از سوی انتشارات سبزان به چاپ رسید.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: