شرح زندگی 900 بانوی نامدار ایران منتشر شد

1394/11/28 ۱۳:۳۷

شرح زندگی 900 بانوی نامدار ایران منتشر شد

«فرهنگنامه زنان ایرانی و پارسی گوی از آغاز تا مشروطه»، تألیف محمد حسن رجبی(دوانی) منتشر گردید.



 

«فرهنگنامه زنان ایرانی و پارسی گوی از آغاز تا مشروطه»، تألیف محمد حسن رجبی(دوانی) منتشر گردید.

مرضیه افکاریان: این کتاب، شرح اجمالی زندگانی بیش از 900 بانوی برجسته و نامداری است که از عصر مادها تا دوره مشروطیت، در قلمرو جغرافیای فرهنگی ایران، منشاء آثار علمی، دینی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی بوده‌اند و در سرزمین اصلی ایران می‌زیسته­‌اند، و بسیاری نیز غیر ایرانی بوده و در خارج از مرزهای سیاسی ایران زندگی می کرده­‌اند، اما آثاری به زبان فارسی پدید آورده­‌اند. برخی هم مولد و موطنشان نامعلوم است، اما پدر یا تبار ایرانی داشته‌­اند، و تعداد انگشت‌شماری نیز زنان غیر ایرانی هستند که در ایران مدفون­‌اند و نزد مردم ایران از قداست و احترام ویژه‌­ای برخوردارند.

چاپ اول این کتاب در سال 1374 با عنوان «مشاهیر زنان ایرانی و پارسی گوی از آغاز تا مشروطه» توسط انتشارات سروش با 280 صفحه منتشر شده است. در ویرایش دوم که در 402 صفحه می‌باشد اغلاط ویرایش اول برطرف گردیده، برخی شرح‌حال‌ها تفصیل داده شده و تکمیل گردیده است . بدین ترتیب، تعداد زندگینامه­‌ها از 592 عدد به بیش از 900 عدد افزایش یافته و تقریباً شامل زندگینامه همه بانوان نامدار تاریخ ایران از دوره مادها تا آغاز مشروطیت گردیده و از اینرو عنوان آن از مشاهیر زنان ایرانی و پارسی‌گوی از آغاز تا مشروطیت، به فرهنگنامه زنان ایرانی و پارسی‌گوی از آغاز تا مشروطیت، تغییر یافته است.

نویسنده کوشیده است تا شرح حال مختصر ولی موثق و نسبتا جامعی از بانوان نام آور فرهنگ ایرانی در این کتاب به دست دهد؛ بدین منظور، در نگارش آن‌ها از صدها کتاب فارسی و غیر فارسی استفاده کرده است. در مواردی هم که شرح‌حال‌های  موثق و معتبری در برخی کتاب‌های دانشنامه­‌ای یا غیر دانشنامه‌­ای یافت شده، نگارنده ترجیح داده از تألیف مجدد خودداری نماید و از همان­‌ها عیناً یا با ویرایش و تلخیص و با ذکر مأخذ، استفاده کرده است.

اصول و ضوابط جاری در این ویرایش، همانند ویرایش گذشته است. در پایان کتاب حاضر، پیوستی هم آمده که حاوی اطلاعات مختصر از اماکنی است که به نام بانوان نامگذاری شده است؛ همچون؛ آرامگاه­‌ها، امامزاده‌­ها، زیارتگاه­‌ها،بازارها، برج‌­ها، بقعه‌­ها، پل­‌ها، تکیه‌­ها، حمام­‌ها، گنبدها، مدارس و مساجد. چون وجه انتساب این اماکن به آنان، بیانگر وجود بانوان شاخصی بوده که در زمان خود شهرت داشته یا بعد از مرگ اشتهار یافته­‌اند اما از زندگی آنان اطلاعات روشنی در دست نیست، لذا این اماکن خود مستقلاً مدخل شده‌اند، البته محتمل است که برخی از مدفونان یا بانیان این اماکن، زنانی باشند که شرح‌حال‌شان در همین کتاب آمده، که در این صورت به آن اشاره شده است.

این کتاب  با رده بندی کنگره به شماره 1394 4ف 3 ر / 1123 HQ R  در کتابخانه ایرانشناسی مجلس شورای اسلامی برای محققین و دانش‌پژوهان قابل استفاده می‌باشد.

منبع:  کتابخانه ایرانشناسی مجلس شورای اسلامی

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: