اندیشه اجتماعی ابوریحان بیرونی و ابن خلدون / تقی آزاد ارمکی

1396/6/13 ۱۷:۲۰

اندیشه اجتماعی ابوریحان بیرونی و ابن خلدون / تقی آزاد ارمکی

این نوشته بیان میزان شباهت مبانی و اصول اندیشۀ اجتماعی ابوریحان بیرونی و ابن خلدون را در نظر دارد. به نظر می اید مطالعۀ تطبیقی – فرهر سطحی - یکی از راههای مناسب توضیح و تبیین ماهیت اندیشه می باشد. با توجه به اینکه مطالعۀ تطبیقی مقایسه ای، یاری کننده ای مقید و مناسب برای درک شباهتها و تفاوتهاست.

 

این نوشته بیان میزان شباهت مبانی و اصول اندیشۀ اجتماعی ابوریحان بیرونی و ابن خلدون  را در نظر دارد. به نظر می اید مطالعۀ تطبیقی – فرهر سطحی -  یکی از راههای مناسب توضیح و تبیین ماهیت اندیشه می باشد. با توجه به اینکه مطالعۀ تطبیقی مقایسه ای، یاری کننده ای مقید و مناسب برای درک شباهتها و تفاوتهاست. در این صورت در کلیت مقاله اصرار در مقایسۀ موارد ( اندیشه و متدولوژی بیرونی و ابن خلدون) برای درک دیدگاههایشان می باشد. از این رو مباحث این نوشتار حول دو مسأله است:

  1. زمینه های شکل گیری اندیشه این دو متفکر
  2. متدولوژی آنها.

شناخت دقیق تر اندیشۀ اجتماعی ابوریحان بیرونی و ابن خلدون بستگی تام به نحوۀ دیدگاه فکری و تاریخی ما نسبت به جهتگیری اندیشه و میزان سهم متفکرین مسلمان در شکل گیری دانش بشری دارد. برای دستیابی به این مطلب باید میزان ارزیابی خود و دیگران را از جایگاه اندیشۀ اجتماعی مسلمین در تاریخ اندیشه با پاسخگویی به دو سوأل عمدۀ زیر دنبال نماییم:

  1. آیا علوم اسلامی مغایر با مطالعۀ علمی تجربی است. 2- چه نوع ارزیابی از جایگاه علوم انسانی مسلمین در تاریخ علم وجود دارد؟

کیهان فرهنگی، آذر 1372، شماره 104

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: