نقش فلسفه در فرایند جهانی شدن دین

1396/6/11 ۰۹:۴۷

نقش فلسفه در فرایند جهانی شدن دین

کتاب «فلسفه دین در عصر جهانی شدن» در چهار فصل، نقش مکمل فلسفه در کنار دین در فرایند جهانی شدن را مورد بررسی قرار می‌دهد.


 
 
 
کتاب «فلسفه دین در عصر جهانی شدن» در چهار فصل، نقش مکمل فلسفه در کنار دین در فرایند جهانی شدن را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
 فرایند جهانی شدن، پدیده‌ای مهم و نوظهور و دارای ابعاد گوناگون است و همه ساختارهای فرهنگی و اجتماعی و به‌ویژه دین را تحت تاثیر قرار داده است. ندا حسینی در کتاب «فلسفه دین در عصر جهانی شدن» ضمن توجه به ضرورت نگاه فلسفی، فرایند جهانی شدن را که تاثیرات مهمی بر مساله دین داشته با تاکید بر نقض مکمل فلسفه در کنار دین در بحران‌زایی از فرایند جهانی شدن در چهار فصل با عنوان‌های «کلیات»، «اهمیت دین»، «فرایند جهانی شدن» و «پیوند و ارتباط دین و جهانی شدن» مورد بازنگری قرار داده است.
 
نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا وضعیت دین از منظر تئوریک در عصر حاضر که از آن به جهانی شدن یاد می‌کنند، مورد توجه قرار دهد و با تامل روی کارکرد دین و با استفاده از فلسفه به‌عنوان نقش مکمل دین، به بیان راه‌ برون‌رفت از چالش‌ها و مسائل و بحران‌های ناشی از جهانی شدن، بپردازد.
 
در صفحه 51 کتاب ذیل عنوان «روند تاریخی دین و فلسفه» آمده است: «گذشته از نقش مهم سنت دینی در شکل‌گیری و تحول صور گوناگون تفکر نظری،‌ تجزیه و تحلیل و شناخت گذشته با حل مسائل جدید گره خورده بود. نه فقط فلسفه، بلکه هر تلاش فکری در هر قدم با مسئله ارزشیابی حقایق دینی و نقش دین در گذشته و حال روبه‌رو بود. پایان قرون وسطی به معنی پایان باورهای دینی نبود. نه فقط دکارت که فلسفه‌اش سرآغاز عصر جدید محسوب می‌شود، بلکه متفکران عصر رنسانس نیز مسیحیانی مومن و معتقد بودند. انسان‌باوری عصر رنسانی که با پترارک و بوکاچیو آغاز شد به هیچ رو ضد دین نبود. این حقیقت که ایتالیا مهد رنسانس و احیای معارف و هنرهای عصر کلاسیک بود و خصلت مذهبی آثار هنرمندانی نظیر دوناتلو داوینچی و میکل آنژ که در بسیاری موارد مستقیما برای کلیسا و با حمایت مالی پاپ کار می‌کردند، نشانگر پیوند دین با اندیشه و هنر عصر رنسانس است.»
 
همچنین در بخش دیگری از مباحث کتاب درباره موضوع «تعارضات بین دین و فلسفه» می‌خوانیم: «با وجودی که دین کامل‌کننده فلسفه است ولی بین این دو تعارضاتی دیده می‌شود که در صورت دست یافتن به این تعارضات می‌توان به راه‌حل‌های مناسب در حل این مشکل رسید و همواره به همکاری بین دین و فلسفه امیدوار بود. یکی از مهمترین تعارضات بین دین و فلسفه در ارتباط با موضوع خداست. در نگرش دینی، واقعیت وجود خدا همیشه نخستین باور و اعتقاد انسان دیندار است. به عبارت دیگر، بحث حول محور خدا همواره اصل اول از اصول اعتقادی هر انسان دیندار را تشکیل می‌دهد. حال آنکه این واقعیت از نظر فلسفه نه به‌عنوان اولین اصل، بلکه به‌عنوان آخرین یا واپسین مسئله مطرح است، زیرا فیلسوف هیچ پیش‌فرضی را تا زمانی که با عقل سنجیده نشود، نمی‌پذیرد ولو اینکه اعتقاد به خدا باشد.»
 
نخستین چاپ کتاب «فلسفه دین در عصر جهانی شدن» در 172 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 14 هزار تومان از سوی موسسه آموزشی تالیفی ارشدان راهی بازار نشر شده است. 

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: