دوره دیگری از دانش‌افزایی زبان فارسی برگزار شد

1396/4/17 ۱۳:۰۲

دوره دیگری از دانش‌افزایی زبان فارسی برگزار شد

​رئیس بنیاد سعدی درجمع فارسی آموزان حاضر در هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی زبان فارسی بنیاد سعدی گفت: با آموختن زبان فارسی کلید گنجی ارزشمند از مفاهیم اخلاقی و ادبی را بدست می آورید.



 
​رئیس بنیاد سعدی درجمع فارسی آموزان حاضر در هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی زبان فارسی بنیاد سعدی گفت: با آموختن زبان فارسی کلید گنجی ارزشمند از مفاهیم اخلاقی و ادبی را بدست می آورید.

 
 هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی با حضور اکثریت پذیرفته‌شدگان این دوره روز پنج‌شنبه در نشستی صمیمی با حضور رییس، معاونان و مدیران بنیاد سعدی در سالن اجتماعات دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شد.

در این مراسم دکترغلامعلی حدادعادل، با بیان آنکه امروز برای بنده و همکارانم روز مبارکی است، گفت: زبان فارسی یکی از زبان­‌های قدیمی دنیاست که به زبان فارسی امروز، فارسی نو می­‌گوییم. این زبان پدری دارد با نام فارسی میانه و پدربزرگ آن فارسی باستان است. در  طول چندین هزار سال اندیشه‌های گران‌مایه بشری به این زبان نوشته شده است و شما با آموختن این زبان، کلید یک گنج ارزشمند از مفاهیم اخلاقی، ادبی را پیدا می‌کنید.

وی با بیان آنکه لذت خواندن آثار ادبی فارسی، خستگی‌ای که در راه آموختن این زبان یاد می‌­گیرید را جبران خواهد کرد، گفت: بنیاد سعدی وظیفه دارد در خدمت فارسی‌آموزان غیر ایرانی باشد و بر همین اساس سعی کرده‌ایم تا آموزش زبان فارسی را بر چارچوب روش علمی استوار کنیم  و بنابراین همکارانم توانسته‌اند در چهار مهارت خواندن، نوشتن، سخن گفتن و درک مطلب و همچنین در زمینه ایرنشناسی و آشنایی با ادبیات فارسی کتاب‌های ‌مهمی را تالیف کنند.

حداد عادل ضمن اشاره به برنامه‌های فرهنگی بنیاد سعدی گفت: برنامه‌های فرهنگی فرصتی است تا علاوه بر تقویت مهارت‌های زبان فارسی خود، ایران امروز را بشناسید. ایران امروز به درخت تناوری شبیه است که ریشه در عمق تاریخ و سنت دارد و در عین حال شاخ و برگ آن در دنیا امروز گسترده شده است.

وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به آنکه ‌فارسی‌آموزان با خاطره‌خوش به کشورهای خود بازگردند و ارتباط خود را با بنیاد سعدی و جمهوری اسلامی ایران حفظ کنند، افزود: دشمنان ایران در خبرهای خود ایران را کشور خطرناکی نشان می‌دهند که دشمن صلح است، در حالی که ایران واقعی هیچ یک از اینها نیست. ایران واقعی نزدیک به 40 سال است با یک انقلاب توانسته است استقلال واقعی خود را به دست آورد.

 

فارسی‌آموزانی در سطوح پیشرفته و ماهر
در بخش دیگری از از این مراسم، دکتر رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی به ارائه گزارشی از هشتاد وچهارمین دوره دانش‌افزایی پرداخت.

وی با اشاره به آنکه سطح  دانش زبانی فارسی‌آموزان بسیار بالاتر از دوره‌های پیشین است، گفت: مهمترین تحول این دوره نسبت به دوره‌های پیشین، ثبت‌نام برخط (آنلاین) تمامی فارسی‌آموزان و اخذ آزمون آنلاین از تمامی پذیرفته شدگان، پیش از ورود به دوره بوده است؛ چراکه در این دوره هدف ما ثبت‌نام از فارسی‌آموزانی بود که سطح مقدماتی زبان را گذراند‌­ اند و خوشبختانه آزمون تعیین سطح روز گذشته نیز نشان داده است که بیش­تر کلاس‌­ها در سطح میانی و پیشرفته هستند و امسال تنها یک کلاس سطح پایه و پیش میانی با 17 فارسی آموز برگزار می‌شود.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی همچنین افزود: یکی از مهم­ترین تغییرات امسال در دوره پیشرفته، اضافه کردن دو درس جدید خواندن گسترده و خواندن متون مطبوعاتی است که در بخش «خواندن گسترده»، کتاب جدید بنیاد سعدی «درخت زنده» که حاوی متون ادبیات کلاسیک ایران است، مطالعه می‌شود و در درس خواندن «متون مطبوعاتی» نیزخوانش متن­‌های مهمترین روزنامه‌های ایران به فارسی‌آموزان تدریس می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: یک دوره تربیت مدرس نیز برای سطح ماهر طراحی شده است که طی آن روش تدریس مهارت­‌های خواندن، شنیدن، دستور و نگارش و گفت‌و‌گو تدریس خواهد شد. همچنین مهارت­‌های آزمون‌سازی برای زبان فارسی به طور عملی تدریس خواهد شد که طی آن زبان آموزان سطح ماهر می­‌آموزند  کتاب­‌های مینا و گام اول را، که به زودی منابع آموزش زبان فارسی در جهان می‌شوند، در کشورهای خود تدریس کنند.

صحرایی همچنین اضافه کرد: تدریس نظام­‌ها و زیرنظام­‌های زبان فارسی یکی دیگر از مهارت‌­های مهمی است که در این دوره به شما تدریس خواهد شد. در این دوره، زبان آموزان یاد خواهند گرفت که چگونه واژه‌سازی کنند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، در پایان با بیان آنکه پیش‌بینی کرده‌ایم تا هر یک از فارسی‌آموزان در پایان دوره، یک سطح زبانی ارتقا پیدا کنند، گفت: یکی دیگر از تفاوت­‌های مهم و جالب این دوره، سفرنامه‌نویسی است. سفرنامه­‌های شما که درباره هر بازدید فرهنگی می‌­نویسید، توسط معلمان تصحیح خواهد شد و مجموعه آنها در یک کتاب چاپ می‌شود و در پایان نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 

 

نرم افزارهای فارسی آموزی و مسابقه ویژه بازی موبایلی
دکترفرشته آزادی پرند، مشاور فناوری اطلاعات بنیاد سعدی نیز به ارائه توضیحاتی در خصوص نرم‌افزارهای فارسی‌آموزی در فضای مجازی پرداخت. وی در این باره گفت: نرم افزار واژه «مینا» دارای 14 سرفصل درسی در موضوعات مختلف است که 10 فعالیت برای هر درس طراحی شده است. این نرم افزارموجب تقویت مهارت­‌های خواندن، شنیدن و نوشتن فارسی آموز خواهد شد. نرم افزار «واژه یابی» نیز در 12 حوزه طراحی شده است که شامل بخش­‌هایی همچون آب و هوا، پوشاک، جانوران و ..می‌­شود. طراحی این نرم‌افزار به گونه‌ای است که زبان‌آموز باید در هر مرحله کلمه جا افتاده را حدس بزند و از این طریق لغات جدید را یاد بگیرد و یا دانسته‌های خود را تقویت کنند.

مشاور فناوری اطلاعات بنیاد سعدی همچنین به معرفی مسابقه‌ای که  طی دوره دانش‌افزایی برای نرم‌افزار «واژه بازی» طراحی شده است پرداخت و درباره آن توضیح داد: این بازی در دو حالت تک نفره (مرحله‌ای) و رقابتی قابل انجام است و به افرادی که در این مسابقه جذاب بیش­ترین امتیاز را کسب کنند، جوایز ویژه‌ای اهدا می‌شود.

وی در همین باره توضیح داد: با مراجعه به وب سایت بنیاد سعدی این نرم‌افزار را می‌توانید نصب کنید و با انتخاب مرحله رقابتی در مسابقه ویژه آن شرکت کنید که طی دوره دانش‌افزایی برگزار می­‌شود. برندگان این مسابقه هر هفته در سایت fln.saadifoundation.ir اعلام می‌شود.

وی در پایان با معرفی «شبکه اجتماعی فارسی آموزان» بنیاد سعدی، هدف اصلی طراحی این شبکه را تداوم ارتباط  فارسی‌آموزان با این زبان شیرین عنوان کرد و از حاضران در دوره دانش‌افزایی خواست تا در این شبکه عضو شده و نظرات خود را در خصوص آن بیان کنند.

 

برگزاری جشن تولد فارسی آموزان
پایان مراسم افتتاحیه هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی نیز با اتفاقات جالبی همراه شد. یکی از این اتفاقات، برگزاری جشن تولد سه تن از فارسی‌آموزان دوره دانش‌افزایی بود. این جشن تولد، در ابتدا با فراخواندن این فارسی‌آموزان تحت عنوان ارائه توضیحاتی در خصوص تخلفات انجام شده توسط آنان، آغاز شد. کاتیا ساهاکیان دختر فارسی آموز کشور ارمنستان و ممتاز احمد و محمد اقرار فارسی‌آموزان کشور هندوستان با حضور در جایگاه اعلام کردند که تخلفی مرتکب نشدند که در همین لحظه موسیقی «تولدت مبارک» برای آنان پخش و هدایایی حاوی صنایع دستی ایران از سوی بنیاد سعدی به آنان تقدیم شد که با ابراز شادمانی فراوان آنان همراه بود.

کاتیا، فارسی‌آموز کشور ارمنستان، که از این تبریک بسیار هیجان‌زده شده بود، به حاضران گفت: وقتی فهمیدم روز تولدم ایران هستم، فکر کردم که امسال این روز تولد چگونه خواهد بود؟ اما با اتفاق الان، بسیار خوشحال شدم و این بهترین تولدی است که درعمرم داشته‌ام.

فارسی آموزان هندی نیز گفتند: فکر کردیم چون از غذای ایرانی شکایت داشتیم ما را توبیخ کرده‌اند زیرا ما در غذاهای خود از فلفل و ادویه خیلی استفاده می‌کنیم ولی غذای ایرانی اصلا فلفل ندارد!

خوانش شعری به قلم دکتر حدادعادل توسط خودش، پخش نماهنگ‌هایی از مناطق زیبای ایران، دوره­­‌های دانش‌افزایی گذشته و مراسم استقبال از فارسی‌آموزان این دوره، از دیگر بخش‌های جالب توجه مراسم بود که با استقبال و تشویق بسیار فارسی آموزان همراه شد، به طوری که بسیاری از آنان در پایان مراسم درخواست کردند این نماهنگ‌های زیبا، که توسط روابط عمومی بنیاد سعدی تولید شده است، را در اختیار داشته باشند تا به سایر هموطنان خود نشان دهند.

یکی دیگر از بخش‌های جالب این مراسم، خوانش معانی فارسی آیات قران کریم توسط بانوی مسلمان فارسی‌آموز لبنانی بود.

پس از پایان این دیدار و نشست صمیمی، تعدادی از فارسی آموزانی که هدایایی یادگاری برای رییس بنیاد سعدی و معاونان به همراه آورده بودند، تقدیم کردند.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: