روحانی: قرآن معجزه جاودانه الهی است

1396/3/21 ۱۳:۲۰

روحانی: قرآن معجزه جاودانه الهی است

رئیس جمهوری در بیست و دومین آئین تجلیل از خادمان قرآنی، قرآن را معجزه جاودانه الهی دانست و اظهار کرد: افتخار ما مسلمانان به دو گوهر گرانبها یعنی کتاب خدا و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است.



بیست و دومین آئین تجلیل از خادمان قرآنی برگزار شد


 
رئیس جمهوری در بیست و دومین آئین تجلیل از خادمان قرآنی، قرآن را معجزه جاودانه الهی دانست و اظهار کرد: افتخار ما مسلمانان به دو گوهر گرانبها یعنی کتاب خدا و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است.

 
 بیست و دومین آئین تجلیل از خادمان قرآنی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی و جمعی دیگر از مسئولان و اهالی قرآن، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
 
رئیس جمهور در این آئین با اشاره به اینکه در نیمه ماه رمضان شاهد دو ثقل بزرگ هستیم، گفت: ماه رمضان، ماه نزول کتاب آسمانی است و اهل بیت عصمت نیز قرآن ناطق هستند. افتخار ما مسلمانان به این دو گروه گرانبهاست؛ کتاب خدا وآیات آسمانی اش و پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت، هر دو معجزه الهی هستند.
 
وی افزود: قرآن با کلمات و جملات و آیات مبارکش، معجزه جاودانه الهی است و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) نیز معجزه تربیتی همین مکتب هستند. تجسم قرآن را در کلام، اخلاق، رفتار و تقریر پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) می بینیم.
 
حجت الاسلام روحانی در ادامه بیان کرد: یکی از ثمرات انقلاب اسلامی که برخاسته از قرآن و پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت است، نزدیکی و آشنایی بیشتر با قرآن مجید بود. امروز از برکت انقلاب، قاریان قرآن در همه مسابقات و عرصه های بین المللی از افتخارات ما هستند. امروز انقلاب اسلامی ما باعث شده  که اسلام واقعی، اسلام رحمت و اسلام صلح نمایان شود.
 
رئیس جمهور ادامه داد: صبر و ایستادگی برای حصول صلح، به مراتب سخت تر از صبر و استقامت در میدان جنگ است؛ هر دو اینها را در امام راحل دیدیم. شجاعت امام در زمان انقلاب، صبر ایشان در دوران تبعید، شجاعت ایشان در زمان دفاع مقدس همه نمونه های این مدعاست. امام در راه پایان دادن به جنگ و حصول صلح فرمود که من جام زهر نوشیدم.
 
وی گفت: قرآن و ائمه اطهار (ع) هر دو قرآن را به ما آموختند  و ما باید آموخته هایمان را به فرزندانمان منتقل کنیم تا قرآن را با صوت زیبا و تجوید صحیح بخوانند، معانی آن را بفهمند و به آن عمل کنند.خدا را شاکریم که اینهمه خادم قرآن در جمع ما حضور دارند. امیدوارم همه ما بتوانیم خدمتگذار و مبلغ خوبی برای قرآن  باشیم.
 


ایجاد 12 هزار کتابخانه در مساجد کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آئین اظهار کرد: در محافل مختلف، قضاوت های مختلفی نسبت به فعالیتهای دینی صورت می گیرد. گزارش آماری نشان می دهد که دولت در این مدت چه کارهای ارزشمندی در این حوزه به انجام رسانده است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر دو هزار و 345 موسسه قرآنی مورد، تحت حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد هستند و تعداد سه هزار نفر از خادمان قرآن در این دولت بیمه شده اند. همزمان با تهران، در 190 شهر دیگر نیز نمایشگاه قرآن دایر است.
 
صالحی امیری گفت: انجمن خادمان قرآن کریم در این دولت شکل گرفت و در بهمن ماه سال 95 ثبت قطعی شد؛ بزرگانی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله واعظ زاده خراسانی، آیت الله سبحانی و آیت الله مکارم عضو این انجمن بوده و یا هستند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه قرآن در سه ضلع فعالیت می کنیم: معاونت قرآن و عترت، سازمان اوقاف و امور خیریه و مراکز فرهنگی و هنری مساجد. دوره اخیر مسابقات بین المللی قران کریم بسیار باشکوه و پرنشاط و با حضور بیش از 300 مهمان خارجی از 75 کشور جهان برگزار شد. در دولت تدبیر و امید، دو هزار و 800 مرکز فرهنگی و قرآنی در کنار بقاع متبرکه سراسر ایجاد شد. مراکز قرآنی فعال نیز از 210 مرکز، به یک هزار و 370 مرکز در سال 95 رسید. در حوزه کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز باید گفت که این کانون از 15 هزار در سال 91، در پایان سال 95 به 23 هزار و 152 کانون افزایش داشته است.
 
وی تصریح کرد: امسال برای نخستین بار بودجه قرآنی 100 درصد افزایش داشته، در حالی که متوسط افزایش بودجه در دیگر بخش ها و معاونت ها 17/5 درصد بوده است. در این مدت بیش از 12 هزار کتابخانه در مساجد کشور ایجاد شده که 6 هزار و 425 مورد آن در سال 95 بوده است.  ایجاد این کتابخانه ها، نشان از این دارد که جریان فکری باورمندی نسبت به مبانی دینی و قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریشه دارد.
 
صالحی امیری ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، بنیاد بین المللی امام رضا (ع) را تشکیل دادیم که در 77 کشور و دو هزار و 400 نقطه از جهان فعالیت می کند. بخشی از مسئولیت برپایی پایتخت فرهنگی جهان اسلام به این بنیاد سپرده شده و در این راستا هر هفته یک برنامه قرآنی در مشهد برگزار می شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمک 40 میلیاردی به موسسات قرآنی، گفت: از سال 92 تا پایان سال 95 هرساله 500 هزار نفر به طور میانگین در آزمون سراسری قرآن شرکت کرده اند. در این مدت 118 اثر ترجمه قران کریم، 50 اثر متون قرآنی، 120 اثر تفسیری و 18 نرم افزار دینی و قرآنی تولید شده است.

 

در بخش پایانی این آئین از 12 خادم قرآنی در شاخه های مختلف به شرح زیر تجلیل شد:

- احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن
- شجاع زویدات، حافظ بین‌المللی قرآن
- سیدحسین موسوی‌بلده، قاری قرآن کریم
- حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت
- علی اکبر حشمتی، معاون نظارت شورای عالی قرآن
- محمد داودی، سازنده فیلم علامه محمدتقی جعفری
- علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی
- حوریه عقبایی، رئیس اداره قرآن وزارت آموزش و پرورش
- حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر کشفی، کاتب بیش از 1000 قطعه قرآنی
 - آیت‌الله محمدعلی گرامی، مؤلف کتاب‌های علوم‌ اسلامی
- حجت‌الاسلام والمسلمین منصور برزگر، مدیر و متولی مؤسسه موقوفه مکتب‌القرآن ثارالله (ع)
- عباس دوزدوزانی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: