رئیس جمهوری : اهالی کتاب، مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند

1394/11/19 ۰۷:۲۴

رئیس جمهوری : اهالی کتاب، مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند

مریم شهبازی: برگزیدگان جایزه کتاب سال 1.‌ فهرست کتاب‌‌های فارسی‌شده چاپی، پژوهش و تدوین: فرشته ناصری، مهین فضائلی جوان، محمدکریم رحمانی‌‌پور و حمزه کاهانی؛ 2. أنوار الفقاهه، تألیف حسن‌بن‌جعفر کاشف‌الغطاء؛ 3. فرهنگ ریشه‌شناختی زبان‌فارسی، تألیف محمد حسن‌دوست؛ 4. گذری بر معماری متقدم مسلمانان، تألیف آرچیبالد کمرون کرسول؛ 5. نامه‌های پرتب‌و‌تاب، خورخه لوئیس بورخس؛ 6.‌ نامه سرگشاده به اسکندر کبیر، تألیف پی‌یر بریان



 

 

برگزیدگان جایزه کتاب سال
1.‌ فهرست کتاب‌‌های فارسی‌شده چاپی، پژوهش و تدوین: فرشته ناصری، مهین فضائلی جوان، محمدکریم رحمانی‌‌پور و حمزه کاهانی؛ 2. أنوار الفقاهه، تألیف حسن‌بن‌جعفر کاشف‌الغطاء؛ 3. فرهنگ ریشه‌شناختی زبان‌فارسی، تألیف محمد حسن‌دوست؛ 4. گذری بر معماری متقدم مسلمانان، تألیف آرچیبالد کمرون کرسول؛ 5. نامه‌های پرتب‌و‌تاب، خورخه لوئیس بورخس؛ 6.‌ نامه سرگشاده به اسکندر کبیر، تألیف پی‌یر بریان؛ 7.‌ تاریخ ادبیات کودکان ایران، تألیف محمدهادی محمدی و زهره قایینی؛ 8.‌‌ پستانداران ایران ج 2، تألیف علی گلشن؛ 9. هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی، نوشته اصغر فرهادی؛ 10. استالین، تألیف ادوارد رادزینسکی؛ 11. تاریخ جامع ایران شایسته سپاس ویژه شناخته شد.
برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال
1.‌ «یادگارهای شهر رم از ایران» از انتشارات کتابخانه واتیکان در رم؛ تألیف پروفسور آنجلو میکلِه پیه‌مونتِسِه از کشور ایتالیا؛ 2.‌ «قلمِ آسمانی (خطِ)؛ 3. «قرآن‌های عصر اموی»؛ 4. «مرواریدی در درون خودش: هرات و نقشه برداری خراسان (سده‌های 15-19 م.)؛ 5. «شرحِ حسن بن موسی نوبختی بر کتاب «کوْن و فساد» ارسطو»؛ 6. «ترجمه قرآن کریم به زبان روسی»؛ 7. «موزون و عقلانی: خوانش مقایسه‌ای دو رساله فارسی قرن 13 میلادی در فن شاعری»؛ 8.‌ در بخش پژوهشگر برتر نیز از پروفسور محمد لِگِنهاوزِن فارغ‌التحصیل فلسفه دانشگاه رایس تگزاس قدردانی شد.


مراسم اختتامیه سی‌و سومین دوره از جایزه کتاب سال در حالی برگزار شد که رئیس جمهوری خطاب به حاضران گفت: «با وجود قرار گرفتن در آستانه سی‌و‌هفتین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان نیاز به ارائه تعریف از انقلاب و انقلابی احساس می‌شود چراکه در مفاهیم مرتبط با انقلاب هنوز اجماع نظر نداریم» به گزارش «ایران»، در این مراسم که عصر دیروز در تالار وحدت و با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و اهالی کتاب برگزار شد؛ دکتر روحانی گفت: « گمان می‌کنم نیاز است که انقلاب و انقلابی و اینکه تداوم این مسیر چگونه ممکن است را دوباره تعریف کنیم.» وی با اشاره به سردادن شعار « استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» در روزهای انقلاب در بهمن 57 تصریح کرد: «آن زمان به خیابان‌ها آمدیم و انقلاب‌مان را با این سه واژه تبیین کردیم، با وجود این هنوز باید درباره استقلال و جمهوریت سخن بگوییم.»
تلاش کنیم مخالف معاند نشود
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه وجود افکار مختلف و از سویی افراد منتقد عیب به شمار نمی‌آید افزود: «وجود نظرات مختلف عیب نیست ما تنها باید تلاش کنیم تا افراد مخالف، معاند نشوند. ما نمی‌توانیم همه را در یک مسیر فکری و در یک راه قرار بدهیم. وجود تضارب آرا و اختلاف فکر منجر به رشد اندیشه و تفکر می‌شود.» دکتر روحانی تأکید کرد اگر شرایط به گونه‌ای باشد که با حذف کسی، فردی دیگرخوشحال شود آن وقت باید دانست که در آن جامعه پیشرفتی حاصل نخواهد شد. وی گفت: «جامعه‌ای با پیشرفت روبه‌رو می‌شود که نقد و نظر در آن آزاد باشد. تنها در فضایی می‌توانیم سخن و نقد بگوییم که کسی به فکر حذف دیگری نباشد و با تکیه بر همین اصل همه مردم و جناح‌ها باید بتوانند همدیگر را تحمل کنند.» وی با اشاره به واژه آزادی به عنوان یکی از شعارهای اصلی انقلاب افزود: « باید از دوران دبستان و مدرسه تلاش شود تا دانش‌آموزان بیاموزند که چگونه معلم خود را نقد کنند. بعد از آن مردم باید نقد قوای حاکم را انجام دهند تا جامعه به سوی تعالی گام بردارد.» رئیس جمهوری همچنین از ضرورت اهمیت دادن به کتابخوانی در دوران تحصیلی گفت و تصریح کرد: « اگر دانش‌آموزان را به کتاب و کتابخانه‌ها تشویق کنیم آن وقت است که کتاب در زمره ضروریات سبد خانواده‌ها قرار خواهد گرفت. اگر جامعه به چنین مسیری هدایت شود می‌توان به تحول و نجات آن امیدوار شد.» وی هفتم اسفند ماه سال جاری (انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران) را روزی سرنوشت ساز برای مردم دانست و گفت: «در آستانه چنین روز مهمی شما فرهیختگان و اهالی کتاب باید همه مردم را برای رفتن پای صندوق‌های رأی تشویق کنید. حتی اگر شرایط کشور صد در صد مورد قبول شما نیست اما مطمئن باشید که در صورت حضور همه مردم در دو انتخابات پیش رو، سرنوشت زیباتری برای مردم رقم خواهد خورد.»
کتاب ابزاری اثرگذار در تاریخ فرهنگ کشور
دکتر روحانی کتاب را ابزاری اثرگذار در تاریخ علم و فرهنگ کشورمان عنوان کرد و افزود: « افتخار ما مسلمانان این است که معجزه پیامبرمان کتاب است. ما افتخار می‌کنیم به دینی که پیروانش را به علم و دانش تشویق کرده است. رئیس جمهوری یکی از شاخص‌های مهم رشد و توسعه در روزگار فعلی را کتاب دانست و گفت: «با وجود اهمیتی که کتاب به عنوان یک شاخص در زمینه توسعه دارد اما همان‌گونه که وزیر محترم ارشاد نیز در این مراسم گفت، امروز حال کتاب و شرایط فروش آن خوب نیست. اگر حال کتاب خوش نباشد به این معناست که ما در جامعه و در مسیر رشد و توسعه با مشکل روبه‌رو هستیم. از همین رو باید تلاش شود تا کتاب و کتابخوانی در مسیر رقابتی شدن پیش رود.»
جنتی: کتابفروشی‌ها در حال تعطیلی هستند
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن سالروز دیگری از پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان گفت: « همایش جایزه کتاب‌ سال، درخت پرباری‌ است که در سی‌و‌دو سال عمر خود با متانت به معرفی شاخص‌ترین آثار منتشر شده در حوزه کتاب پرداخت. با وجود تحولاتی که به واسطه انقلاب در عرصه نشر و کتاب ایجاد شد شرایط به گونه‌ای شده که برخی از کتابفروشی‌ها در حال تعطیل شدن هستند.» وی در ادامه سخنانش به برخی از طرح‌هایی اشاره کرد که وزارت ارشاد و به تبع آن معاونت فرهنگی برای کمک به کتابفروشان و اهالی نشر در دست انجام دارد. سی و سومین دوره از جایزه کتاب سال و بیست و سومین دوره از جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در شرایطی برگزیدگانش را شناخت که بر خلاف سال‌های گذشته فراخوان از طریق فضای مجازی به اطلاع فعالان عرصه کتاب رسید. از میان 224 کتاب راه‌یافته به مرحله نهایی با داوری 896 داور، 10 کتاب برگزیده و 30 اثر شایسته قدردانی شناخته شدند و در پایان مراسم از آنان قدردانی شد.


منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: