بزرگداشت حکیم فردوسی در دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد

1396/2/28 ۱۰:۲۶

 بزرگداشت حکیم فردوسی در دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد

سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر بلندآوازه ایرانی در کتابخانه بخش شرق شناسی دانشکده زبان دانشگاه بلگراد با جمعی از فارسی آموزان و اساتید دانشگاه برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.

سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر بلندآوازه ایرانی در کتابخانه بخش شرق شناسی دانشکده زبان دانشگاه بلگراد با جمعی از فارسی آموزان و اساتید دانشگاه برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.
 

در این برنامه با شکوه ضمن تجلیل از شاعر بلند آوازه کشورمان یاد «فهیم بایراکتاروویچ» شرق شناس بزرگ بالکان و مترجم داستان رستم و سهراب نیز گرامی داشته شد.
در این شب ویژه که با مدیریت «سعید صفری» استاد زبان فارسی و همکاری رایزنی فرهنگی ایران در بلگراد برگزار شد، دانشجویان و استادان برنامه های گوناگونی از جمله قرائت اشعار و روایت داستان های شاهنامه اجرا کردند.
در این مراسم همچنین فیلم کوتاهی برای درک بهتر داستان های شاهنامه درباره تاریخ و جغرافیای ایران از دیرباز تاکنون، فیلمی درباره مقبره فردوسی در توس و دو فیلم پویانمایی درباره داستان رستم و سهراب و رستم و اسفندیار پخش شد و یکی از استادان نیز خاطراتش را از سفر به ایران بیان کرد.
«محسن سلیمانی» رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در صربستان نیز سخنان کوتاهی را با عنوان چرا شاهنامه مهم است؟ درباره ویژگی های سه گانه شاهنامه ایراد کرد.
وی ضمن اشاره به اهمیت شاهنامه برای ایرانی ها و نیز از نگاه جهانیان به شاهکارهای حماسی گفت: شاهنامه ابوالقاسم فردوسی یکی از ده حماسه مهم جهان است. و این شاعر نام آور با هزاران واژه و ترکیب، فارسی را با اثر سترگ خود یعنی شاهنامه نجات داد.
«یولیانا ووچو» معاون بین الملل دانشکده زبان شناسی بلگراد نیز در این مراسم با شکوه از ارتقای روابط دانشگاهی دو کشور ایران و صربستان اظهار خرسندی کرد و سپس با اشاره به سفر اخیر خود و همکارانش به ایران سخن گفت.
وی برگزاری برنامه بزرگداشت فردوسی و همچنین گرامیداشت یاد فهیم بایراکتاروویچ ایرانشناس معروف بالکان را قدمی مثبت در معرفی فرهنگ دو کشور خواند و افزود: خوشبختانه دانشکده در فعالیت های فرهنگی و آموزشی اش از حمایت بی دریغ ایران برخوردار است.
وی سپس ابراز امیدواری کرد تا این حمایت ها همچنان از سوی بنیاد سعدی، موسسات دانشگاهی ایرانی و رایزنی فرهنگی کشورمان ادامه یابد.
معاون بین الملل دانشکده زبان دانشگاه بلگراد در بخش دیگری از سخنان خود به تکریم از شخصیت و تلاش های علمی فهیم‌ بایراکتاروویچ بنیانگذار بخش شرق شناسی و زبان فارسی دانشکده زبان بلگراد، پرداخت و گفت: میراث ماندگار بایراکتاروویچ، ترجمه آثار فاخر زبان فارسی از جمله داستان هایی از شاهنامه فردوسی، اشعار خیام و دیگر شاعران بزرگ ایران است و از این رو سهم بزرگی در معرفی فرهنگ ایران و زبان و ادب فارسی در منطقه بالکان دارد.
در ایران روز ۲۵ اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌است.[هر سال در این روز آیین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاهها و نهادهای پژوهشی برگزار می‌شود.
حکیم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی طوسی، حماسه سرای بزرگ ایران و یکی از ستارگان درخشان آسمان ادب فارسی و مفاخر نامبردار ملت ایران در سال 329 – 330 هجری، در خانواده ای از طبقه دهقانان در قریه باژ ازناحیه طابران (یا: طبران) طوس به دنیا آمد و براساس برخی منابع پس از سال ۴۰۵ هجری قمری و پیش از سال ۴۱۱ هجری قمری از جهان رفته است.
فردوسی سرودن شاهنامه را بر پایهٔ نوشتار ابومنصوری در حدود سال۳۷۰ هجری قمری آغاز کرد و سر انجام آن را در ۲۵ سپندارمذ سال ۳۸۴ هجری قمری (برابر با ۳۷۲ خورشیدی) با این بیت‌ها به انجام رساند:
سر آمد کنون قصهٔ یزدگرد به ماه سفندارمذ روز ارد
ز هجرت سه صد سال و هشتاد و چار به نام جهان داور کردگار

 

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: