قدردانی رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از هشت سال خدمات فرهنگی پروفسور چرتی در ایران

1396/2/6 ۱۴:۳۳

قدردانی رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از هشت سال خدمات فرهنگی پروفسور چرتی در ایران

دبا: صبح روز دوشنبه چهارم اردیبهشت 1396 مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی میزبان پروفسور کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا در جمهوری اسلامی ایران بود.

 

دبا: صبح روز دوشنبه چهارم اردیبهشت 1396 مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی میزبان پروفسور کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا در جمهوری اسلامی ایران بود.

” کارلو ج. چرتی استاد ایران شناسی دانشگاه ساپینتزا در رم، پیشتر پژوهشگر انجمن ایران شناسی آکادمی علوم اتریش در وین، مدرس” زبان های ایرانی میانه ” در انستیتو مطالعات زبان شناسی دانشگاه وین (۱۹۹۹-۱۹۹۷)، در سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۷ مدیر مدرسه عالی مطالعات کاربردی در پاریسEPHE) (، در ۲۰۰۲ مدیر تحقیقات و عضو UMRS یا بخش مطالعات ” دنیای ایرانی” در دانشگاه سوربن وابسته به شورای ملی تحقیقات (CNRS) ، همچنین عضو هیات مدیره انستیتوی ایتالیایی آفریقا و شرق (IsIAO) در سال های ۲۰۱۰-۲۰۰۴ .  رییس انجمن ایران شناسی اروپا در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ ،در ۲۰۱۰ برنده جایزه فارابی (یونسکو- آیسسکو). در ۲۰۱۵ مدیر بخش رم انجمن مطالعات جوامع فارسی زبان و همچنین عضو انستیتوی تکنولوژی های کاربردی در میراث فرهنگی وابسته به شورای ملی تحقیقات فرانسه (CNR). گرایش اصلی وی در زمینه تحقیق در زبان های ایرانی به ویژه دوره ی فارسی میانه، دین زردشتی و تاریخ دوره  پارتی – ساسانی و نیز دوران نخست اسلامی است. از آثار منتشر شده از او افزون بر صد مقاله علمی، می توان به چهار کتاب مهم ونظارت بر انتشار پنج جلد از مجلات علمی در زمینه تاریخ شرق  اشاره کرد.

هشت سال مأموریت پروفسور چرتی در ایران  به پایان رسیده است و مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در نشستی دوستانه از همکاریها و فعالیت های صمیمانۀ فرهنگی پروفسور چرتی تقدیر کرد.

در این جلسه که با حضور آقایان سید کاظم موسوی بجنوردی، پروفسور کارلو چرتی، دکتر سید صادق سجادی، دکتر محمود امید سالار، دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ، عنایت الله مجیدی و علی بهرامیان تشکیل شد؛ سید کاظم موسوی بجنوردی – رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از پروفسور چرتی گفت: این مراسم به افتخار آقای پروفسور چرتی است که هشت سال در ایران خدمت سازنده و پربار داشتند و در زمینۀ فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی بسیار کوشش کردند. آقای چرتی به عنوان یک رایزن و مشاور فرهنگی کارخود را در ارتقاء روابط ایران و ایتالیا در زمینۀ فرهنگی به نحو احسن انجام دادند.

رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی  افزود: پروفسور چرتی هشت سال با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری علمی داشتند و این همکاری ادامه خواهد یافت وایشان اکنون نیز مشغول انجام پروژه ای مشترک با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی هستند و آن تدوین یک کتاب سه جلدی دربارۀ منابع تاریخ ایران باستان به زبان انگلیسی است که یک جلد آن تا کنون فراهم شده است. همچنین مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در صدد است خاطرات پروفسور چرتی را از سالهایی که در ایران بودند توسط دکتر کیانی هفت لنگ، مدیر پروژۀ تاریخ شفاهی مرکز به صورت مصاحبه ضبط و نگهداری کند.

موسوی بجنوردی با اشاره به رسم میهمان نوازی ایرانیان گفت:  ما ایرانیها سپاسگزار کسانی هستیم که از لحاظ فرهنگی خدمت کردند و در شکوفایی فرهنگ ایران زحمت کشیدند. و این وظیفۀ اخلاقی و ملی ماست که این سپاسگزاری را از همۀ ایرانشناسان داشته باشیم به همین مناسبت و به عنوان اینکه برگ سبزی باشد ما به شما هدایایی تقدیم می کنیم.

در ادامه رئیس مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی یک جلد شاهنامۀ فردوسی با حاشیۀخمسه نظامی که اصل آن متعلق به اوایل قرن هشتم است همراه با یک دوره چهار جلدی دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران و همچنین جلد 22 دائرةالمعارف بزرگ اسلامی را به پروفسور چرتی اهدا کرد و اظهار امیدواری نمود که مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بتواند تا آخرین جلد دائرةالمعارف بزرگ اسلامی را به ایشان هدیه کند.

پروفسور چرتی گفت: از آقای بجنوردی خیلی تشکر می کنم، دائرةالمعارف برای من در این هشت سال مانند خانۀ دوم بود. ما در زبان ایتالیایی زمانی که خداحافظی می کنیم می گوییم به امید دیدار و من امید دیدار دارم .

در پایان دکتر سجادی گفت: آقای چرتی از زمانی که به ایران آمدند و به خصوص از زمانی که با ما در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی ارتباط برقرار کردند، در زمرۀ همکاران پیوستۀ ما محسوب شدند. غیر از اینکه برای ما مقالات متعدد نوشتند و در تاریخ جامع با ما همکاری کردند، در همایش های مشترک بین دانشگاه های ایتالیا و مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بسیار فعال بودند، یک نوع ارتباط عاطفی هم به وجود آمده به خصوص که این روابط عاطفی مانع از این می شود که هم آقای چرتی و هم ما فکر کنیم که پایان مأموریت ایشان، پایان این رابطه است.

معاون پژوهشی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در پایان افزود: این ارتباط قطعا پایان نخواهد گرفت و ما همکاری خود را در برگزاری همایش ها ونوشتن مقالات و به خصوص در تجدید نظر جدید در تاریخ جامع ایران، همچنان ادامه خواهیم داد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: