فقه و حکمرانی حزبی

1395/12/8 ۰۸:۰۰

فقه و حکمرانی حزبی

در طول سال‌های اخیر آثار متعددی از داود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران منتشر شده است. کتاب‌هایی که هر یک را می‌توان پازلی از پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی او دانست که پیرامون فقه سیاسی انجام می‌شود. فیرحی که اولین کتاب خود را با عنوان «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» و در قالب پایان‌نامه دکتری خود منتشر کرده بود، الگویی از تحلیل گفتمانی را پی گرفت که نص دینی را همواره در مرکز دایره‌ فرهنگ سیاسی مسلمانان قرار می‌دهد


اثر تازه داود فیرحی در راه است
 

در طول سال‌های اخیر آثار متعددی از داود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران منتشر شده است. کتاب‌هایی که هر یک را می‌توان پازلی از پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی او دانست که پیرامون فقه سیاسی انجام می‌شود. فیرحی که اولین کتاب خود را با عنوان «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» و در قالب پایان‌نامه دکتری خود منتشر کرده بود، الگویی از تحلیل گفتمانی را پی گرفت که نص دینی را همواره در مرکز دایره‌ فرهنگ سیاسی مسلمانان قرار می‌دهد و آن‌گاه با توجه به ساخت و روابط قدرت در جهان اسلام به تحلیل دانش سیاسی و سازوکارهای اقتداری آن در تمدن اسلامی اقدام می‌کند. «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی»، «نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «تاریخ تحول دولت در اسلام»، «روش‌شناسی و اندیشه سیاسی در اسلام»، «دین و دولت در عصر مدرن» نام آثار دیگری بود که فیرحی در آنها مباحث گوناگون حوزه فقه سیاسی را مطرح کرد تا اینکه چند سال پیش مجموعه «فقه و سیاست در ایران معاصر» را در قالب دو جلد روانه بازار نشر کرد؛ مجموعه‌ای که با عنوان «فقه و سیاست در ایران معاصر؛ فقه سیاسی و فقه مشروطه» و «فقه و سیاست در ایران معاصر؛ تحول حکومت‌داری و فقه حکومت اسلامی» منتشر شد و فیرحی در آنها فقه مشروطه و فقه حکومت اسلامی را به بحث می‌نشست. آخرین اثر منتشرشده فیرحی کتاب «آستانه تجدد» بود.
کتابی که فیرحی در آن به «شرح تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله» کتاب ارزشمند مرحوم میرزای نایینی پرداخته و یکی از مهم‌ترین منابع فقهی شیعه را شرح دوباره‌ای کرده است. اکنون این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خبر از انتشار اثر تازه خویش یعنی «فقه و حکمرانی حزبی» می‌دهد.
کتابی که قرار است نشر نی آن را برای حضور در نمایشگاه کتاب منتشر کند.
فیرحی درباره این کتاب و کاری که در آن انجام داده، می‌گوید: «در این اثر تلاش کردم تا درباره پیدایش این «مفهوم و تحولاتش»، «اهمیت آن»، «رابطه فقه با تئوری‌های بازی» و «حزب و تئوری‌‌های بازی» توضیحاتی ارائه دهم.» به نظر می‌رسد این کتاب در قالب پروژه مطالعاتی فیرحی، یکی از دغدغه‌های اصلی او یعنی مفهوم حزب و نقش آن در فقه شیعه را هدف گرفته است: «در کتاب درباره موضوعات دیگری چون احکام حزب در ایران، قانونگذاری حزب در ایران و مسائل دیگری که مرتبط با موضوع حزب در ایران است، سخن گفته می‌شود.»

منبع: فرهیخنگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: