تقابل عقاید سلفی و فرهنگ اسلامی در یک کتاب

1395/12/2 ۱۰:۳۲

تقابل عقاید سلفی و فرهنگ اسلامی در یک کتاب

کتاب «ابهام و اتهام‌زدایی از اندیشه اسلامی معاصر» اثر قاضی سالم بهنساوی از سوی نشر احسان به بازار نشر عرضه شد.



 
 
کتاب «ابهام و اتهام‌زدایی از اندیشه اسلامی معاصر» اثر قاضی سالم بهنساوی از سوی نشر احسان به بازار نشر عرضه شد.

 
 چاپ نخست از کتاب «ابهام و اتهام‌زدایی از اندیشه اسلامی معاصر» تالیف قاضی سالم بهنساوی با ترجمه عبدالعزیز سلیمی از سوی نشر احسان، منتشر شده است.
 
«ضوابط مقابله مسلحانه»، «عقاید سلف و فرهنگ اسلامی»، «حقوق اقلیت‌ها و قواعد رویارویی با منکر»، «حقایقی در ارتباط با فرهنگ نهی از منکر»، «جوانان و فتنه خفته»، «همراه با اصلاح مفاهیم» و «دوستان و دشمنان سیدقطب» بخش‌های این کتاب را شامل می‌شوند.
 
در مقدمه این کتاب به قلم نویسنده آن آمده است: «آثار و نشانه‌هایی از برنامه‌‌ای سازمان‌یافته برای جلوگیری از گسترش اسلام در غرب و شرق به‌ویژه در جامعه‌های اسلامی هویداست و این هدف تنها از طریق تضعیف و در تنگنا قرار دادن رهبران مسلمان ممکن خواهد شد. هر انسان آگاه و خردمندی این حقیقت را درک می‌کند که پایین‌ترین درجه ایمان در این شرایط آن است که پیشگامان و کارگزاران دعوت اسلامی بر سر موارد مورد اتفاق با همدیگر تشریک مساعی نموده و در خصوص موارد مورد اختلاف، یکدیگر را معذور بدارند. اما واقعیت معاصر، شاهد زبانه‌های آتشی است که بر اثر ضعف حکمت شماری از دعوتگران برافروخته شده و حاکمان برای حفظ قدرت خویش، در آن می‌دمند و عملا به اهداف شرق و غرب و کسانی که خود را به ایشان پیوند داده‌اند، جامه عمل می‌پوشانند.

غربیان در راستای تحکیم سلطه خویش بر جهان اسلام، با حربه «تفرقه بینداز و حکومت کن» وارد میدان شده‌اند،  این حربه، تمامی مرزها را در نوردیده و نه تنها به گسترش نزاع میان نظام‌های حاکم با رویکردهای متناقض محدود نشده، بلکه شراره‌های آن آتش در قلب امت اسلامی نیز رسوخ کرده؛ از یک‌سو میان قومیت‌ها و راست و چپ ملت‌ها جنگ و جدال ایجاد نموده؛ از سوی دیگر میان گروه‌ها و جنبش‌های بیداری اسلامی نزاع‌های دامنه‌داری را شکل داده است.»
 
«سیستم‌های اجرای احکام شریعت» موضوعی است که نویسنده در صفحه 38 به آن پرداخته است: «در صورت فراهم شدن شرایط و بستر لازم برای اجرای شریعت اسلامی موضوع مهم باقی‌مانده، سیستمی است که اجرای آن را برعهده بگیرد. در بیشتر موارد آن سیستم بایستی اسلامی بوده و از صلاحیت و توانایی کافی برخوردار باشد، زیرا اگر در آن سیستم بی کفایتی و انحرافی وجود داشته باشد، اجرای شریعت را با مشکل جدی مواجه خواهد ساخت و تجربه سودان تجربه دوری نیست. زیرا دادگاه‌های مامور اجرای شریعت، اهلیت و شایستگی لازم برای این مهم را نداشتند و همین موضوع باعث شد که شریعت اسلامی دچار چالش و مشکل شود.»
 
همچنین در صفحه 85 درباره «عقیده و فرهنگ اختلاف» می‌خوانیم: «برخی از فعالان کنونی عرصه دعوت اسلامی فاقد هوشیاری و درایت کافی بوده، تعصب‌ورزی در راه گروه و جماعت خود و همچنین حرص بر جذب هواداران بیشتر باعث شده که آنان دیگران را به گمراهی و تشتت در عقیده متهم کنند و دعوت‌گران دین را مورد انتقاد، اتهام و استهزا قرار دهند؛ اینان در مورد دیگران به سادگی مرتکب غیبت و سخن‌چینی می‌شوند. اما برای همه این بهتر بوده و هست که بر سر مشترکات تشریک مساعی کنند و در اختلافات عذر یکدیگر را بپذیرند... در حقیقت بدترین سخت‌گیری در دین این است که افراد یا گروه‌هایی به‌گونه‌ای خود را معصوم بدانند و رای و راهکار خود را معیار حق و باطل قرار دهند! زیرا شرعا در امور اختلافی نباید سخت گرفت و معذور دانستن دیگران در امور اختلافی به هیچ‌وجه به معنای کتمان حق و نقصان عقیده نیست، بلکه همکاری بر پایه اصول است، همچنین اگر فرد یا گروهی مدعی شود که می‌تواند قاطعانه امور اختلافی را برطرف کند و تخطی از رای خود را خروج از اسلام و نشانه ضعف ایمان و عقیده دیگران بشمار بیاورد، شیوه‌ای بسیار غلط و انحرافی را در پیش گرفته است.»
 
کتاب «ابهام و اتهام‌زدایی از اندیشه اسلامی معاصر» در 343 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 12 هزار تومان از سوی نشر احسان، راهی بازار نشر شد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: