امام آمد / پوریا دانش پور

1395/11/12 ۰۷:۳۸

امام آمد / پوریا دانش پور

روز یکشنبه اول بهمن ماه سال 1357 حضرت امام خمینی(ره) در بیانیه‌ای که در نوفل لوشاتو صادر کردند، خطاب به مردم ایران اعلام داشتند: «به یاری خدا، من تا چند روز دیگر در میان شما خواهم بود.»

 

پرواز انقلاب

روز یکشنبه اول بهمن ماه سال 1357 حضرت امام خمینی(ره) در بیانیه‌ای که در نوفل لوشاتو صادر کردند، خطاب به مردم ایران اعلام داشتند: «به یاری خدا، من تا چند روز دیگر در میان شما خواهم بود.»

اعلام خبر ورود قریب‌الوقوع امام به ایران و کناره‌گیری سید جلال‌الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت از مقام خود برای دیدار با امام ضربه‌ای اساسی بر پیکره نظام شاهنشاهی وارد کرد. در تهران اعلام شد که این سفر ممکن است باعث رویارویی بزرگی شود و نباید صورت گیرد. در همان زمان کارکنان اعتصابی هواپیمایی ملی ایران برای بازگرداندن امام درصدد تدارک پروازی به نام پرواز انقلاب برآمدند ولی به دلیل بسته بودن باند پرواز فرودگاه به وسیله نظامیان و تانک‌ها این پرواز انجام نشد.

در پاریس نزدیکان به امام تصریح کردند که ایشان روز جمعه 6 بهمن با یک هواپیمای 747 ایرفرانس به ایران  عزیمت خواهند کرد و در صورتی که ارتش فرودگاه مهرآباد را اشغال کرده باشد و از فرود هواپیما جلوگیری کند به پاریس باز خواهند گشت.

روز شنبه هفتم بهمن کمیته برگزاری استقبال از امام طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پرواز انقلاب دو روز بعد به  تعویق می‌افتد. همزمان با شهرستان ها، نزدیک به دو میلیون نفر به علت جلوگیری از پرواز، در تهران دست به راهپیمایی زدند. از سوی دیگر شاپور بختیار طی بیانیه‌ای اعلام کرد که برای ملاقات با آیت‌الله خمینی و به منظور ارائه گزارشی از اوضاع ایران و کسب نظر ایشان ظرف 48 ساعت آینده به پاریس خواهد رفت.

همزمان با این تحولات گروهی از روحانیون در مسجد دانشگاه تهران متحصن شدند وروز بعد آیت‌الله طالقانی نیز به متحصنین پیوستند.

در این حال در پاریس امام خمینی خاطرنشان کردند که بختیار را در صورتی می‌پذیرند که از نخست‌وزیری استعفا دهد . اما بختیار که با وساطت عده‌ای انتظار ملاقات و احیاناً مصالحه داشت، اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی استعفا نمی‌دهد و همچنان در سنگر قانون اساسی باقی خواهد ماند. روز بعد از این واکنش، بختیار در یک عقب نشینی آشکار طی یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی برای نخستین بار اعلام کرد که رژیم ایران می‌تواند جمهوری شود ولی این کار قاعده و رسمی دارد و باید از طریق قانون اساسی باشد. بنده استعفا نخواهم داد و به پاریس هم نمی‌روم اما در راه بازگشت آیت‌الله خمینی مانعی وجود ندارد.

روز چهارشنبه 11 بهمن در تهران اعلام شد که پس از چند روز که فرودگاه مهر آباد تهران به بهانه نقص فنی بسته بود، از نیروهای نظامی تخلیه شده است و امام خمینی ساعت 9 صبح  پنجشنبه دوازدهم بهمن به وسیله هواپیمایی ایرفرانس به تهران عزیمت خواهند کرد. به محض انتشار این خبر مردم اقدام به پاکسازی خیابان های مسیر کردند.کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون خبر از پخش مستقیم مراسم ورود امام دادند.روز چهارشنبه گروه متشکل از نیروهای مسلح با ستون‌هایی که تانک‌ها پیشاپیش آنها در حرکت بودند، دست به قدرت نمایی زدند. فرمانداری نظامی تهران نیز در  سی و ششمین اعلامیه خود اعلام کرد که به مناسبت ورود آیت‌الله خمینی و مراسم استقبال، اجتماعات از ساعت 7 صبح  پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه به مدت سه روز آزاد خواهد بود.در ساعت9:30 دقیقه روز پنچشنبه صفی به طول 32 کیلومتر از مردم ایران در استقبال از امام خمینی تشکیل شد. پرواز انقلاب بر زمین نشست.

مراسم پخش مستقیم به‌دلیل دخالت نظامیان با پخش سرود شاهنشاهی قطع شد. امام خمینی پس از سخنرانی کوتاهی در فرودگاه به دیدار شهدای انقلاب در بهشت زهرا رفتند. پس از ایراد یک نطق تاریخی و سرنوشت ساز، به وسیله هلیکوپتر به بیمارستان هزار تختخوابی منتقل و پس از آن به مدرسه علوی در خیابان ایران ( عین الدوله ) رفتند. ایشان روز شنبه چهاردهم بهمن ماه در یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی تأکید کردند که ملت ایران رأی به سقوط سلطنت داده است و قانون اساسی که تدوین شده به آرای عمومی گذاشته می‌شود و اگر مردم قبول کردند، رژیم جمهوری اسلامی خواهد بود. روز سه‌شنبه هفدهم بهمن ماه امام خمینی ،مهندس مهدی بازرگان را به‌عنوان ریاست دولت موقت منصوب کردند این انتصاب و ادای احترام نظامیان و همافران در برابر امام خمینی در عصر پنجشنبه نوزدهم بهمن ماه خبر از سقوط نظام سلطنتی و فروپاشی حکومت پهلوی در ایران را داد.

منبع: روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: