دیوها در آغاز «دیو» نبودند / ژاله آموزگار

1395/9/28 ۰۸:۴۱

دیوها در آغاز «دیو» نبودند / ژاله آموزگار

مهاجرت تاریخ ساز آریاییان که گروهی از آنان را در سرزمین ما جای داد، پیوند های فرهنگی مشترکی میان ساکنان بیشتر سرزمین های جهان به وجود آورد. در این میان، مردم باستانی سرزمین ما با مردم باستانی سرزمین هند، از همبستگی های دیرینه بیشتری برخوردار شدند؛ زبانهای خویشاوند، اسطوره های خویشاوند، خدایان و ضد خدایان خویشاوند. و این مقاله در زمینه مقایسه ای است میان دیوان و خدایان این دو سرزمین.

مهاجرت تاریخ ساز آریاییان که گروهی از آنان را در سرزمین ما جای داد، پیوند های فرهنگی مشترکی میان ساکنان بیشتر سرزمین های جهان به وجود آورد. در این میان، مردم باستانی سرزمین ما با مردم باستانی سرزمین هند، از همبستگی های دیرینه بیشتری برخوردار شدند؛ زبانهای خویشاوند، اسطوره های خویشاوند، خدایان و ضد خدایان خویشاوند. و این مقاله در زمینه مقایسه ای است میان دیوان و خدایان این دو سرزمین.

در اندیشه آریاییان همیشه نوعی دوگانگی جای داشته است؛ تعارض میان خوب و بد. این شیوه تفکر، هسته اصلی و زیر بنای اندیشه ای آیینهای ایران باستان را نیز تشکیل می دهد. ام در گذشته های دور و بویژه در سرزمین هند، نوعی توازی و توازنی نیز در میان فرمانروایان مینوی جهان وجود داشته است. و به عبارت دیگر دو گروه خدایان در اندیشه ها فرمانروایی کرده اند:

1-خدایانی که اسورا یا اسوره نامیده می شوند و نشان دهنده پایگاه خسروی هستند و از نیرو معجزه آمیز «مایا» که به منزله پایگاه فرمانروایی است برخوردارند .

2- گروه دوم که دیو نامیده می شوند و نشان دهنده صلابت رزمی هستند...

کلک شهریور 1371 شماره

 دریافت مقاله

 

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: