نگاهی به کتاب «نیچه‌ی‌ جوان، برآمدن نابغه»

1395/9/7 ۰۹:۰۵

نگاهی به کتاب «نیچه‌ی‌ جوان، برآمدن نابغه»

نشر مرکز به تازگی کتاب تازه‌ای درباره فلسفه غرب و فیلسوف مهم آلمانی فردریش نیچه منتشر کرده است. کتابی به قلم کارل پلیچ که با ترجمه رضا ولی‌یاری روانه بازار کتاب شده است. اهمیت این کتاب از آن رو است که زندگینامه‌ای تقریبا کامل و مفصل از دوران تولد تا سال‌های جوانی نیچه و انتشار نخستین آثار او به خواننده می‌دهد. کتاب تلاش می‌کند در کنار بیان این زندگینامه، مفهوم نبوغ و چگونگی کشف و شکل‌گیری آن نزد نیچه را توضیح دهد.



ماجرای آغاز یک نبوغ
نشر مرکز به تازگی کتاب تازه‌ای درباره فلسفه غرب و فیلسوف مهم آلمانی فردریش نیچه منتشر کرده است. کتابی به قلم کارل پلیچ که با ترجمه رضا ولی‌یاری روانه بازار کتاب شده است. اهمیت این کتاب از آن رو است که زندگینامه‌ای تقریبا کامل و مفصل از دوران تولد تا سال‌های جوانی نیچه و انتشار نخستین آثار او به خواننده می‌دهد. کتاب تلاش می‌کند در کنار بیان این زندگینامه، مفهوم نبوغ و چگونگی کشف و شکل‌گیری آن نزد نیچه را توضیح دهد. نویسنده در همان ابتدای کتاب درباره نیچه، زمانه‌ای که در آن متولد شد و مفهوم نبوغ می‌نویسد: «زمانی که نیچه پسر‌ بچه‌‌ای بیش نبود گوته به قهرمان ملی آلمان بدل شده بود. در سال 1850 مفهوم نبوغ تنها یک قرن قدمت داشت، اما در بین افراد فرهیخته قهرمانان خلاقی چون گوته و شیلر، در مقام چهره‌‌هایی مورد احترام، جای بلند‌مرتبگان و پادشاهان را گرفته بودند.
مفهوم نبوغ محصول جنبش فکری پیشرو قرن هجدهم، یعنی روشنگری، بود. نویسندگان رادیکال راه را برای انقلاب دموکراتیک باز کرده و در همان حال عرصه را برای ظهور قهرمانان رومانتیک قرن نوزدهم و کیش نبوغ مهیا می‌کردند. آنها عموما خود را به‌ عنوان نمایندگان طبقات متوسط معرفی می‌‌کردند و حتی خودشان را «حزب انسانیت» می‌‌نامیدند. اما به‌ زودی این ایده در آن‌ها شکل گرفت که یک ‌جور اشراف‌‌سالاری فکری به ‌وجود بیاورند و این به یکی از بنیادهای نظریه‌ نبوغ تبدیل شد.» پلیچ در این کتاب تلاش می‌کند بنیادهای نبوغ نیچه را نشان دهد و در این راه کتاب را به 9 بخش تقسیم می‌کند. «تبارشناسی نبوغ»، «تولد یک نابغه؟»، «بدون پدر»، «یادگیری آموختن»، «دانشجوی نابغه»، «تقلید از نوابغ»، «نخستین آثار»، «تلاش برای استقلال» و «بازتعریف نبوغ» عناوین فصول این کتاب را تشکیل می‌دهند. آنگونه که از روند فصول کتاب نیز بر می‌آید نویسنده تلاش می‌کند نیچه را به عنوان یک نابغه معرفی کند که در میانه‌ای از نبوغ به دنیا می‌آید، به تقلید از نوابغ می‌پردازد و در همان جوانی خود را به عنوان یک نابغه معرفی می‌کند.
نویسنده معتقد است نیچه مفصل‌تر از اکثر نوابغ عصر خودش راجع به تجربه اخلاق‌اش نوشته است. پلیچ به این نکته اشاره می‌کند که شاید نیچه قادر نبود وابستگی‌اش به آرتور شوپنهاور و ریچارد واگنر را در سال‌های شکل‌گیری‌اش پنهان کند، اما در کتاب «اینک انسان» دانسته تجربه انضمامی خود را از آنچه نوآوران تمامی اعصار و فرهنگ‌ها تجربه‌اش کرده‌اند به نمایش گذاشت. او در این کتاب فرآیند رمزگشایی از نبوغ را آغاز کرد. این کتاب در 304 صفحه و با قیمت 24200 تومان منتشر شده است.
 


منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: