پیش‌شماره فصلنامه «اضواء الحکمه» منتشر شد

1395/4/9 ۱۰:۲۹

پیش‌شماره فصلنامه «اضواء الحکمه» منتشر شد

حسن رسولی، مدیر اجرایی پژوهشکده حکمت علوی دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع) از انتشار پیش‌شماره فصلنامه تخصصی «اضواء الحمه» از سوی این دانشگاه خبر داد.

 خوانش «اتحاد شرق و غرب» به قلم ابراهیمی‌دینانی
 
 
حسن رسولی، مدیر اجرایی پژوهشکده حکمت علوی دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع) از انتشار پیش‌شماره فصلنامه تخصصی «اضواء الحمه» از سوی این دانشگاه خبر داد.

 
حسن رسولی، مدیر اجرایی پژوهشکده حکمت علوی دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع) از انتشار پیش شماره فصلنامه تخصصی «اضوء الحکمه» خبر داد  و به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: نخستین شماره این فصلنامه به صورت پیش‌شماره و با درج مقالاتی عرفانی و فلسفی به قلم غلامحسین ابراهمیی‌دینانی، غلامرضا اعوانی، اسماعیل منصوری‌لاریجانی و رضا کوهکن منتشر شده است.
 
وی اظهار کرد: غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، سیدصادق پیش‌نمازی، غلامعلی حدادعادل، سیدابوالحسن مخزن‌موسوی و اسماعیل منصوری‌لاریجانی با همکاری علی‌اکبر ولایتی اعضا هیات تحریریه این فصلنامه را تشکیل می‌دهند.
 
رسولی با اشاره به این‌که سیدابوالحسن مخزن‌موسوی، مدیر مسئول فصلنامه «اضواء الحکمه» است، گفت:‌ اسماعیل منصوری‌لاریجانی نیز سردبیری این فصلنامه را بر عهده دارد.
 
منصوری‌لاریجانی به عنوان سردبیر فصلنامه «اضواء الحکمه» در سرمقاله خود به بحث «چرخه حکمت در بستر زمان» پرداخته و نوشته است: «حکمتِ بحثی یونان و حکمت ذوقی عرفان و یا حکمت به هر معنایی که اخذ شود، در تعالیم قرآن کریم و اهل‌بیت (ع) نشو و نما کرد که مظهر آن را در آثار بزرگان دین ملاحظه می‌نماییم؛ مثلاً حکیم ملاصدرا حکمت را به جای فلسفه می‌نشاند و معتقد است فلسفه را زمانی می‌توان حکمت نامید که تعریف آن، معرفت ذات حق و مرتبه وجود او و شناخت صفات و افعالش باشد. برخی کتاب‌ها و نوشتارهای دو سه قرن اخیر در اروپا و غرب، چنین وانمود می‌کنند که فلسفه یا حکمت، زاییده یونان است و آن را معجزه‌ای تاریخی می‌دانند که جهان، روزگاری دراز در تاریکی جهل و توحش فرو رفته بود تا آنکه ناگهان در یونان (درواقع اروپا) گروهی نابغه پدید آمدند که چهره جهان را به کلی دگرگون ساختند و اساس فلسفه و علم را بنیان نهادند.»
 
فصلنامه «اضواء الحکمه» با هفت مقاله عرفانی و حکمی به قلم استادان و پژوهشگران فلسفه منتشر شده است. «اتحاد مشرقیان جهان»، به قلم غلامحسین ابراهیمی دینانی، «اتحاد غرب و شرق در اندیشه حکمی» نوشته غلامرضا اعوانی در کنار بحث و بررسی مفهوم «خلافت » در قرآن و عرفان اسلامی به قلم سیدابوالحسن مخزن موسوی از مقالات منتشر شده در این فصلنامه است.

«معرفت و خیال» مقاله‌ای به قلم اسماعیل منصوری‌لاریجانی و «نظریه تولید علم یا کیمیای دوره اسلامی» نوشته رضا کوهکن نیز در این شماره از فصلنامه «اضواء الحکمه» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«ماهیت ایمان از دیدگاه ابن‌عربی و کی‌یرکگور» که حاصل پژوهش سید یدالله یزدان‌پناه و احمد رزمخواه در کنار «مبانی معرفت‌شناسی در تعلیم و تربیت از دیدگاه برخی مفسران» به قلم محمدصادق حمیدزاده دو مقاله پایانی فصلنامه «اضواء الحکمه» است.
 
پیش‌شماره فصلنامه «اضواء الحکمه» از سوی دانشگاه اهل‌بیت (ع) منتشر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این فصلنامه را به بهای 6 هزار تومان خریداری کنند.

منبع:ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: