معاون رئیس جمهوری از مقام علامه جعفری تجلیل کرد

1395/8/24 ۱۲:۰۷

معاون رئیس جمهوری از مقام علامه جعفری تجلیل کرد

مراسم بزرگداشت مقام علمی و معنوی علامه محمدتقی جعفری یکشنبه شب در بنیاد علمی نخبگان استان تهران با حضور فیلسوفان، پژوهشگران، دانشجویان و دوستداران مرحوم جعفری برگزار شد و ارج نامه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان قرائت و لوح آن به علیرضا جعفری فرزند آن مرحوم اهدا شد.


ارج نامه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم بزرگداشت مقام علامه محمدتقی جعفری فیلسوف و متفکر شیعه قرائت شد.
 

مراسم بزرگداشت مقام علمی و معنوی علامه محمدتقی جعفری یکشنبه شب در بنیاد علمی نخبگان استان تهران با حضور فیلسوفان، پژوهشگران، دانشجویان و دوستداران مرحوم جعفری برگزار شد و ارج نامه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان قرائت و لوح آن به علیرضا جعفری فرزند آن مرحوم اهدا شد.
در ارج نامه سورنا ستاری آمده است: بنیاد ملی نخبگان ضمن پاسداشت مقام علمی، معنوی و فرهنگی استاد، جامعه مستعدین و نخبگان کشور را به توجه بیش از پیش به نحوه زندگانی و سلوک علمی و عرفانی وی در کنار مطالعه عمیق آثار علمی این مرد بزرگ دعوت می نماید و ارج نامه حاضر را به روح ملکوتی استاد تقدیم می دارد.
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: در میان الگوهای مختلف بشری، موثرترین آنها علماء و اندیشمندان دینی جامعه می باشند که گفتار، کردار، و آثار ایشان برای دیگر اقشار جامعه میزان است و همگان تئاسی به ایشان را مایه سعادت و کامیابی دنیوی و اخروی برمی شمارند.
ستاری از علامه جعفری به عنوان یکی از الگوهای سعادتمند معاصر ایران یاد کرد که در قله رفیع علم و معنویت به تعلیم و تربیت جوانان همت گمارد و او را اعجوبه زمان دانست که با تربیت شاگردان بسیار در حوزه و دانشگاه حق بزرگی بر جامعه نخبگانی کشور دارد.
وی افزود: حلاوت درس های مختلف او، از فلسفه و عرفان اسلامی گرفته تا تاریخ علم و سایر ابحاث علمی هنوز بر کام شاگردانش باقی است و ایراد سخنرانی های به یاد ماندنی و نگارش انبوه کتاب های اثرگذار از شرح و تفسیر نهج البلاغه تا تشریح و توصیف مثنوی شریف، تنها بخشی از خدمات استاد به فرهنگ و تمدن کشورمان ایران است.
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: ابهت علمی همراه با تواضع و فروتنی، روحیه پرسشگری در کنار تعهد به پاسخگویی، جدیت علمی در کنار بیانی شوخ و مزّاح، تسلط به ادبیات فارسی و عربی در کنار لهجه زیبای آذری، سعه صدر استادی در برابر مخاطبان مسلمان و غیر مسلمان و ارتباط وسیع و گسترده با جامعه علمی بین المللی در کنار توجه به اخلاق اسلامی از زیبایی های روحی و علمی آن عزیز سفر کرده است.
ستاری بر علامه جعفری درود فرستاد که جز به عظمت و افتخار اسلام و قرآن به چیز دیگری نمی اندیشید و در این راه از هیچ کوششی مضایقه نمی کرد.
در این مراسم مهدی گلشنی رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و چهره ماندگار ملی به بیان رابطه علم و دین از نگاه علامه جعفری پرداخت و عبدالله نصری عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی به برخی ویژگی های علمی و جایگاه فلسفی مرحوم علامه جعفری در میان دانشمندان معاصر اشاره کرد.
حجت الاسلام داود فیرحی عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این مراسم ضمن بیان خاطره ای به شجاعت و سدشکنی های مفهومی علامه جعفری اشاره کرد و به طرح مباحثی در حوزه سیاست و اخلاق از نگاه علامه پرداخت.
قاسم حسن پور عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خواستار برگزاری مراسمی برای یادبود علامه جعفری در سطح استان ها شد و با طرح یک بحث فلسفی، مباحثی را درباره تمدن اسلامی از نگاه آن مرحوم مطرح کرد.

** مروری بر زندگی نامه علامه جعفری
علامه محمدتقی جعفری در مرداد 1304 خورشیدی در خانواده ای با تقوا در تبریز دیده به جهان گشود و قرآن و مقدمه برخی درس ها را از مادرش آموخت. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه اعتماد این شهر به پایان رساند و برای یادگیری علوم دینی به مدرسه طالبیه رفت.
این فیلسوف گرانقدر در 15 سالگی به همراه برادر خویش راهی تهران شد و با بهره گیری از درس استادان برجسته ای همچون آیت الله محمدرضا تنکابنی و آقا میرزا مهدی آشتیانی، متن رسائل و مکاسب را فرا گرفت.
او پس از آن در 1322 خورشیدی رهسپار قم شد و در مدرسه ی دارالشفا به تحصیل ادامه داد و جامه روحانیت بر تن کرد. وی که تشنه کسب معرفت و علوم دینی بود پس از مدتی وطن را به مقصد نجف اشرف ترک کرد و با کوشش و مطالعه فراوان در 23 سالگی موفق به کسب درجه اجتهاد شد.
جعفری پس از 11 سال زندگی در این شهر به کشور خویش بازگشت و بعد از مدتی اقامت در مشهد راهی تهران شد و به امر مقدس آموزش در مدرسه مروی پرداخت.
این مولوی شناس در سال های تحصیل خود از درس و بحث استادان برجسته ای همچون آیت الله سید ابوالقاسم خویی، میرزا حسن موسوی بجنوردی، سید عبدالهادی شیرازی، سید جمال الدین گلپایگانی، شیخ کاظم شیرازی، سید محمد هادی میلانی و سید محسن حکیم بهره مند شد.
بیش از 80 اثر از علامه جعفری به یادگار مانده است که از آن جمله می توان به شرح مثنوی از جمله آثار گرانبهای این دانشمند نام برد، «از دریا به دریا» عنوان کامل ترین کشف الابیات (فهرست الفبایی بیت ها) مثنوی است که در چهار جلد و با 12 سال نظارت و کوشش او منتشر شد.
وی در کتاب دیگر خود با عنوان «مولوی و جهان بینی ها» به بررسی و مقایسه افکار مولانا با فلسفه ها و جهان بینی های شرق و غرب پرداخته است.
علامه جعفری با تفسیر، نقد و تحلیل مثنوی، مقدمه ای برای شناخت و تفسیر کلام امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه نوشت. سپس تفسیر و ترجمه سخنان نخستین امام شیعیان(ع) را در نهج البلاغه آغاز کرد و در 27 جلد آن را انتشار داد.
وی با برگزاری مناظره و جلسه های بحث و بررسی با عالمان شرق و غرب تلاش کرد کلام امام علی(ع) را بر پایه ی علم و استدلال به جهانیان بشناساند50 نمونه از این گفت و گو ها در کتاب «تکاپوی اندیشه ها» در 2 جلد به چاپ رسیده است.
این عالم بر پایه دانش و اندیشه های خود به مقایسه افکار علمی و فلسفی شرق و غرب پرداخت و این 2 اندیشه را با هم پیوند داد. چنین فعالیت ها و اندیشه هایی سبب شد، به عنوان «شارح بزرگ نهج البلاغه» و «فیلسوف شهیر شرق» شناخته شود.
آثار ارزشمند این فیلسوف گرانقدر مورد توجه بسیاری از محققان و عالمان فلسفه قرار گرفت که از جمله این اثرها را می توان «بررسی و نقد برگزیده افکار راسل، جبر و اختیار، فلسفه و هدف زندگی، ارتباط انسان و جهان، ایده آل زندگی و زندگی ایده آل، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام و حکمت اصول سیاسی اسلام» نام برد.
وی در زمینه های فقه، عرفان و معارف اسلامی نیز اثرهایی همچون «امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، عدم انحصار زکات در موارد نه گانه، قاعده لاضرر و لاضرار، عرفان اسلامی، طهارت اهل کتاب، ذبایح اهل کتاب، نیایش امام حسین (ع) در صحرای عرفات، حضرت علی (ع) و عرفان و انسان در دیدگاه قرآن» از خویش به یادگار گذاشت.
سرانجام علامه محمدتقی جعفری فیلسوف و مولوی شناس معاصر پس از سال ها تلاش در تعلیم و تربیت جامعه روزگار خویش در بیست و پنجم آبان 1377 خورشیدی چشم از جهان فروبست و به دیار حق شتافت.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: