آلبوم تصاویر تاریخی علی خان والی

1395/8/5 ۱۱:۴۹

آلبوم تصاویر تاریخی علی خان والی

علی خان فرزند محمدقاسم خان والی، فرزند دوستعلی خان معیّرالممالک اوّل، فرزند حسینعلی بیگ بسطامی، (تولد 1262ق. تهران / وفات 1320ق.) بدون هیچ اغراقی، شاید اوّلین عکاسی است که محیط زیست انسانی و طبیعی را بدون آنکه تکلیفی به او شده باشد، عکسبرداری کرده است. بی شک او در زمان حیات خود، پی به اهمیت این امر برده بود و شاید در آکادمی های خارج از ایران مشابه این کار را دیده بود و الگو گرفته بود. وی به عنوان یک عکاس در 130 سال گذشته عکاسی در جهان که فقط یک هنر پرتره بود و بسیار اندک بودند عکاسانی که از طبیعت، آن هم به خاطر ثبت یک تصویر زیبا عکسبرداری می کردند، در برداشتن تصاویر خاص صاحب سبک بود؛ علاوه بر آن، آنچه که به اهمیت کار او می افزاید، یادداشتهای او هستند که عکس ها را همراهی می کنند و تماشاگر این آلبوم ها با مسایل تاریخی، جغرافیایی و اجتماعی با دیدی نوین برخورد می کنند.


 

علی خان فرزند محمدقاسم خان والی، فرزند دوستعلی خان معیّرالممالک اوّل، فرزند حسینعلی بیگ بسطامی، (تولد 1262ق. تهران / وفات 1320ق.) بدون هیچ اغراقی، شاید اوّلین عکاسی است که محیط زیست انسانی و طبیعی را بدون آنکه تکلیفی به او شده باشد، عکسبرداری کرده است. بی شک او در زمان حیات خود، پی به اهمیت این امر برده بود و شاید در آکادمی های خارج از ایران مشابه این کار را دیده بود و الگو گرفته بود. وی  به عنوان یک عکاس در 130 سال گذشته عکاسی در جهان که فقط یک هنر پرتره بود و بسیار اندک بودند عکاسانی که از طبیعت، آن هم به خاطر ثبت یک تصویر زیبا عکسبرداری می کردند، در برداشتن تصاویر خاص صاحب سبک بود؛ علاوه بر آن، آنچه که به اهمیت کار او می افزاید، یادداشتهای او هستند که عکس ها را همراهی می کنند و تماشاگر این آلبوم ها با مسایل تاریخی، جغرافیایی و اجتماعی با دیدی نوین برخورد می کنند.

علی خان حاکم بدن شک اوّلین عکاس تحصیل کردۀ ایرانی می باشد و اثر او صفحات زرّینی بر تاریخ هنر و پژوهشهای تاریخی در ایران به شمار می رود. آلبوم حاضر، بر اساس نسخۀ خطی ای است که در کتابخانۀ دانشگاه هاروارد به شمارۀ 6665026  نگهداری می شود. مجموعۀ حاضر دارای 442 صفحه (221برگ) همراه با شرح اتفاقات دوران حکومت علی خان والی و مشتمل بر حدود 1500 قطعه عکس از مناطق مختلفی است که وی در دورۀ حکومت خود به تصویر کشیده است.

این کتاب به صورت بیاضی آلبومی در 440 صفحه به صورت تمام رنگی، به کوشش یوسف بیگ باباپور و مسعود غلامیه از سوی انتشارات منشور سمیر منتشر شده است.

منبع: بساتین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: