اندیشه های مورخان در عصر صفوی

1393/8/19 ۱۲:۱۰

اندیشه های مورخان در عصر صفوی

دریافت عمق معنای تاریخ بشری، خصوصاً طی دو قرن اخیر و هم‌زمان با پیشرفت علوم انسانی در حوزۀ نظری، مورد توجه صاحبان نظر در این علم قرار گرفته است. یكی از رهیافت ‌های مهم تئوریك در این راستا توجه به نقش و اهمیت اندیشه‌های بشری در حوزه‌ های مختلف در جهت شكل‌ گیری و روند تاریخ است و از این حیث اندیشیدن در باب تفكر تاریخی و اندیشۀ نهفته در منابع تاریخ‌ نگاری اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

 

دریافت عمق معنای تاریخ بشری، خصوصاً طی دو قرن اخیر و هم‌زمان با پیشرفت علوم انسانی در حوزۀ نظری، مورد توجه صاحبان نظر در این علم قرار گرفته است.

یكی از رهیافت ‌های مهم تئوریك در این راستا توجه به نقش و اهمیت اندیشه‌های بشری در حوزه‌ های مختلف در جهت شكل‌ گیری و روند تاریخ است و از این حیث اندیشیدن در باب تفكر تاریخی و اندیشۀ نهفته در منابع تاریخ‌ نگاری اهمیت ویژه‌ای دارد.

تحقیق در این حوزه، تفكر مورخان هر عصر را در فهم تاریخ بازمی‌تاباند. عصر صفوی در تاریخ ایران یكی از ادوار مهم و تأثیرگذار در شكل‌گیری عوامل و عناصر حیات فكری و اجتماعی ایران معاصر است و حوزۀ تاریخ‌ نگاری یكی از مهم ‌ترین وجوه حیات فكری آن عصر را تشكیل می‌دهد.

پژوهش و بازاندیشی در منابع تاریخ‌نگاری آن دوره، علاوه بر توجه به شناخت ارزش تاریخی این منابع، اندیشۀ تاریخی مورخان آن عصر را در بخش‌های مختلف مرتبط با تاریخ از جمله فهم و تعریف تاریخ، اندیشۀ سیاسی، چگونگی و علل برآمدن و برافتادن حكومت‌ها و به‌طور كلی فلسفۀ تاریخ در بخش نظری و انتقادی روشن می‌كند.

اثر حاضر تلاشی است در جهت پرتوافكنی بیشتر به ابعاد این اندیشه‌های مورخان عصر صفوی، تا این جنبۀ مغفول معرفت تاریخی این عصر در معرض شناخت و نقد و بررسی بیشتر قرار گیرد.

معرفی مؤلف کتاب

محمدباقر آرام متولد 1332 شهرستان خوی و دارای مدرك دكترای تاریخ ایران از دانشگاه تربیت مدرس است. علاوه بر تألیف كتاب حاضر دارای آثار دیگری اعم از ترجمه و تألیف است كه از آن میان، سه اثر ترجمه مشترك با عباسقلی غفاری‌فرد است كه دو اثر به نام‌های تحقیقاتی در تاریخ ایران عصر صفوی تألیف راجر سیوری و تاریخ روابط ایران و هند تألیف ریاض‌الاسلام، توسط انتشارات امیركبیر به چاپ رسیده و تاریخ شاه اسماعیل صفوی تألیف غلام سرور توسط مركز نشر دانشگاهی چاپ شده است. كتاب تاریخ روابط سیاسی ایران و امریكا تألیف آبراهام یسلسون، ترجمه مؤلف، چاپ انتشارات امیركبیر است.

آرام، چاپ تعدادی مقاله علمی ـ پژوهشی، مشاركت در تألیف چند كتاب درسی و همكاری با چند واحد دانشگاهی را نیز در كارنامه علمی خود دارد.

میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: