اسطوره شناسی در هنر و ادبیات

1393/5/13 ۱۱:۴۱

اسطوره شناسی در هنر و ادبیات

کتاب درآمدی بر اسطوره شناسی: نظریه‌ها و کاربردها می‌کوشد تا نظریه‌ ها و روش‌ های شکل گرفته در اسطوره‌ شناسی ادبی ـ هنری را از آغاز تا به امروز معرفی کند.

 

 

 

کتاب درآمدی بر اسطوره شناسی: نظریه‌ها و کاربردها می‌کوشد تا نظریه‌ ها و روش‌ های شکل گرفته در اسطوره‌ شناسی ادبی ـ هنری را از آغاز تا به امروز معرفی کند.

کتاب درآمدی بر اسطوره شناسی در 10 فصل به رشته تحرير درآمده است و عنوان فصول آن عبارت است از «پیدایش و گسترش دانش اسطوره‌ شناسی»، «اسطوره‌ شناسی تطبیقی، فیلولوژی»، «اسطوره ‌شناسی تطبیقی، کنشگرایی»، «تک اسطوره» و «اسطوره – گونه‌شناسی» «اسطوره سنجی»، «اسطوره کاوی»، «بوطیقای اسطوره‌ای»، «اسطوره – متن» و «سر اسطوره».

همچنین در این کتاب مهم‌ترین نظریه‌ها و روش‌های اسطوره پژوهی نیز معرفی و شرح شده‌اند. برخی از این نظریه‌ها عبارتند از «نظریه تطبیقی فیلولوژیک» از ماکس مولر، «نظریه تک‌اسطوره» از جوزف کمبل، «نظریه گونه شناسانه» از نورتروپ فرای و «نظریه بوطیقای اسطوره‌ای» از پیر برونل و دومینیک ژلی.

بهمن نامورمطلق در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «کتاب حاضر می‌ کوشد تا نظریه‌ها و روش‌ های شکل گرفته در اسطوره شناسی ادبی – هنری را از آغاز تا به امروز معرفی کند و در این مورد بیشتر بر روی نظریه‌ها و روش‌هایی در روابط بینارشته‌ای اسطوره و ادبیات – هنر متمرکز شده است.»

از نظر اسطوره‌پژوهان در حوزۀ ادبیات و هنر، عنصر اساسی و کانونی آثار یا دست‌ کم بخشی از آثار مربوط به اسطوره می‌شود. بنابراین شناخت اسطوره‌ ای یک اثر شناخت کانونی و مرکزی آن است و با رمزگشایی از این عنصر، مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش یک اثر رمزگشایی می‌شود. به همین دلیل برخی از محققان بزرگ زندگی خویش را وقف شناسایی رمزگان اسطوره‌ای کرده‌اند. در این باره نظریه‌ها و روش‌های گوناگونی شکل گرفتند که هر یک در پاسخ به شرایط گفتمان دوران خویش و پارادایم مسلط انجام شده است.

اسطوره‌شناسان و محققان ادبی ـ هنری اسطوره‌ها توانسته‌اند همگام با این پارادایم‌ها، نظریه‌ها و روش‌ها حتی تعاریف تازه‌ای از اسطوره و راهبردهای نوینی برای مطالعۀ آن ارائه دهند.

جایگاه مطالعات اسطوره ‌شناسی در نظام نقد ادبی و هنری نیز یکی دیگر از مباحث ارزشمند این کتاب است که پیشتر منابعی درباره آن وجود نداشت. نویسنده در این کتاب ضمن بیان مباحث بی‌شماری که در نقد ادبی و هنری با رویکرد اسطوره‌شناختی وجود دارد، کاربرد این رویکرد در مطالعه آثار ادبی و هنری حوزه فرهنگ و تمدن ایران را نیز نشان می‌دهد.

نامورمطلق، بهمن: درآمدی بر اسطوره‌شناسی: نظریه‌ها و کاربردها، تهران، سخن، 676 صفحه، 1392.

میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: