فلسفه در سه عصر مختلف

1395/7/4 ۰۸:۴۷

 فلسفه در سه عصر مختلف

انتشارات فرهنگ جاوید به تازگی سه کتاب در حوزه اندیشه منتشر کرده است: دو مجلد «اندیشه دکارت» اثر تام سورل و «اندیشه توکویل» اثر لری سیدنتاپ که چند سالی بود از چاپ نخست آنها می‌گذشت و کم‌کم فراموش شده بودند و کتاب «کوگیتو: زنان در اندیشه»، مجموعه گفت‌وگوهایی با مری وارناک، جین همپتن، مارتا نوسباوم و نانسی کارترایت. سه کتابی که فلسفه را از دید فلاسفه زن و مرد دوره‌های مختلف روایت کند.

 

انتشارات فرهنگ جاوید به تازگی سه کتاب در حوزه اندیشه منتشر کرده است: دو مجلد «اندیشه دکارت» اثر تام سورل و «اندیشه توکویل» اثر لری سیدنتاپ که چند سالی بود از چاپ نخست آنها می‌گذشت و کم‌کم فراموش شده بودند و کتاب «کوگیتو: زنان در اندیشه»، مجموعه گفت‌وگوهایی با مری وارناک، جین همپتن، مارتا نوسباوم و نانسی کارترایت. سه کتابی که فلسفه را از دید فلاسفه زن و مرد دوره‌های مختلف روایت کند.

 

تمدن‌ها در گرو  تعالی فلسفه‌اند
غرض اصلی دکارت تحصیل حقیقت فلسفی با استفاده از عقل محض بود. اما مراد او از فلسفه مطالعه حکمت است؛ و مقصود از حکمت، نه‌فقط حزم و احتیاط در امور عملی بلکه به‌معنای معرفت کامل به همه اموری است که انسان هم برای راهبرد زندگی خویش و هم برای حفظ صحت خویش و هم برای کشف فنون و صناعات می‌تواند به آن علم داشته باشد. ازاین‌رو، دکارت بر ارزش عملی فلسفه تأکید داشت و پیوسته تکرار می‌کرد که تمدن هر ملتی هم‌سو و متناسب با تفوق و تعالی فلسفه آن است و برای یک دولت هیچ خیری بزرگ‌تر از آن نیست که واجد فلسفه حقیقی و راستین باشد؛ یعنی فلسفه‌ای برای گشودن راه برای همه تا قاطبه مردم بتوانند در خویشتن، کل معرفتی را که برای آنان و راهبرد زندگی ایشان لازم است بیابند. دکارت به‌گفته بسیاری از مورخان فلسفه، پدر فلسفه جدید است. فلسفه دکارت خالی از مناقشات در حوزه اندیشه و عمل اجتماعی نبود، به‌طوری‌که کلیسای کاتولیک رومی در سال ١٦٦٣ آثار دکارت را در فهرست کتب ضاله قرار داد. کتاب «اندیشه دکارت» یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین شرح‌ها درباره فلسفه دکارت است که در آن اندیشه‌های فلسفی و علمی او به شکل تاریخی توضیح داده می‌شود. این کتاب در سال ١٣٧٩ از سوی نشر طرح‌نو منتشر شده بود و اخیرا با تجدیدچاپ این اثر، نسل جدید مخاطبان فلسفه می‌توانند به یکی از دقیق‌ترین شرح‌های تاریخی درباره دکارت دسترسی داشته باشند. در این کتاب مباحثی نظیر: تصورات، ذهن، جسم، شک بدون شکاکیت، متکلمان و خدای فیزیک، نیاز به مابعدالطبیعه، ماده، و منطق جدید در اندیشه دکارت بررسی شده‌اند.
اندیشه دکارت/تام سورل/ترجمه: حسین معصومی‌همدانی
قیمت: ١٢٠٠٠ تومان

 

علیه بی‌قیدی و بی‌تفاوتی مردم
در نظر بسیاری از تاریخ‌نگاران لیبرال، الکسی دوتوکویل بزرگ‌ترین متفکر لیبرال است که از جهت قدرت تحلیل و وسعت نظر در زمره متفکرانی قرار می‌گیرد که امروزه به آنان «عالم علم سیاست» می‌گویند. ازاین‌رو، شاید بی‌جهت نباشد که او را پدر فلسفه سیاسی معاصر خوانده‌اند. اگرچه این‌ نام‌گذاری‌ها بیشتر از سوی متفکران لیبرال صورت گرفته، تعریف این موقعیت بی‌بدیل برای توکویل چندان هم بیراه نیست. توکویل متفکری است که آرای منتسکیو را دایر بر تفکیک قوای سیاسی با سیر دموکراتیک تحول اجتماعی پیوند داد. او کوشید نهادهای لیبرال را بر بنیاد آن، یعنی آزادی، تعریف کند. در نظر توکویل «آنچه اهمیت دارد و باید با آن جنگید نه هرج‌ومرج است و نه استبداد، فقط بی‌قیدی و بی‌تفاوتی مردم است که منشأ بروز هرج‌ومرج یا ظهور خودکامگی می‌شود». کتاب «اندیشه توکویل» از جمله شرح‌هایی درباره زندگی و اندیشه توکویل به فارسی است که در چارچوب نظام فکری لیبرالی کوشیده جنبه‌های مهم تفکر او را به دقت توضیح دهد. اگرچه در شرح سیدنتاپ نیز، همچون اکثر شرح‌هایی که درباره توکویل نوشته شده، اشاره‌ای به حمایت او از کشتار بومیان آمریکا و برده‌داری نمی‌شود بااین‌حال برای فهم رئوس نظریه سیاسی او کتابی مفید است. این کتاب نیز در سال ١٣٧٥ از سوی نشر طرح نو منتشر شده بود و چاپ جدید، ویراست دوم آن است.
اندیشه توکویل/ لری سیدنتاپ/ ترجمه: حسن کامشاد
قیمت: ١٨٠٠٠ تومان

 

... و نیز  زنی باش!
«کوگیتو» نام مجله‌ای فلسفی است که سه‌بار در سال در انگلستان منتشر می‌شود. شماره صفر آن در سال ١٩٨٦ و شماره نخستش در سال ١٩٨٧ منتشر شد. این مجله حاوی مقالاتی است در همه مسائل فلسفه و نیز سایر موضوعات نظری و عملی مرتبط با فلسفه. یکی از مطالب همیشگی این مجله مصاحبه با برجسته‌ترین فلاسفه حاضر، بررسی مقالات و آثار فلسفی، اخبار فلسفی و معماهای منطقی است. در سال ١٩٩٩ بیست مصاحبه با مهم‌ترین فیلسوفان حاضر در سال‌های ١٩٨٧ و ١٩٩٦ از سوی انتشارات راتلج با عنوان «گفت‌وگوی کوگیتو با فلاسفه بزرگ» منتشر شد. اخیرا چهار مصاحبه از این کتاب در «کوگیتو: زنان اندیشه» به فارسی ترجمه شده است. کتاب حاضر حاوی یک مقاله و چهار گفت‌وگو با فلاسفه زن یا زنان فیلسوف است. این مجموعه با پیش‌چشم‌داشتن این گفته هیوم که «فیلسوف باش اما در همان گیرودار فلسفه‌ات، مردی باش»، مخاطب خود را به آن‌سوی فلسفه سوق می‌دهد آن‌جا که حجاب جهل پرده‌در شده است. اندرو پایل که گفت‌وگوها زیر نظر او انجام شده با نیم‌نگاهی به هیوم و ظهور زنان در عرصه فلسفه مدرن آمریکایی-انگلیسی به جمله هیوم می‌افزاید: «و نیز زنی باش». رئوس کلی کتاب حاضر را در همین افزوده باید جست. شاید خواننده ناآشنا با فلسفه نتواند کتاب‌ها و مقاله‌هایی را که اعتبار یک متفکر بسته به آن است بخواند و بفهمد اما هر کسی با خواندن یک مصاحبه جدی می‌تواند به نکاتی پی ببرد و جان کلام یک اثر و شخصیت نویسنده آن دستگیرش شود. مسلما همین ویژگی آخر نشان می‌دهد که چرا مصاحبه همیشه جذاب و خواندنی است. خاصه در این کتاب که گفت‌وگوهایش به‌هیچ‌رو فنی و حرفه‌ای نیستند اما چشم‌اندازی جذاب، دیدنی، و البته فهمیدنی از عرصه فلسفه در برابر خواننده می‌گشاید.
کوگیتو: زنان اندیشه/ وارناک، همپتن، نوسباوم، کارترایت.
ترجمه: محبوبه مهاجر/ قیمت: ١٠٠٠٠ تومان

منبع: شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: