فلسفه و هنر دو مقوله جداییناپذیرند و این موضوع خواسته یا ناخواسته از همان بدو شکلگیری تمدن وجود داشته است. دلیل این همزیستی و آمیختگی، تفکر عمیق و تحلیل مقولات مختلف اجتماعی و انسانی، در مقاطع مختلف تاریخی و بر اساس موقعیتهای مختلف و جریانات مهم است.
فیلسوف كیست؟ كسی كه در كنج خلوتی نشسته و به تاملاتی پیچیده و درازدامن در موضوعاتی انتزاعی و بیپایان مشغول است و با زبانی خاص با همگنان خودش بحث و گفتوگو میكند یا آن كس كه در روشنای روز به میانه میدان میآید و یقه مردم عادی را میگیرد و باورها و بدیهیات ایشان را به چالش میكشد؟ جای فلسفه كجاست؟ بیرون یا درون دانشگاه؟
محمدعلی نویدی: اشتیاق را باید مساوی با عشق بگیریم. اکسیر ناب، یعنی اشتیاق و عشق اگر با صبر و بردباری همراه شود، از جان مکدر جان منور میسازد. جان خردمند میتواند جهان پیرامون خود را نورانی کند و آگاهی و آزادی ببخشد و تاثیر عمیق تفکری ببخشد. این خردمندی، باعث میشود از وضعیت عاریتی به وضعیت فطرتی و درونی گذر کنیم.
ناظمی معتقد است تیتر «من شکست خوردم» یک اقدام ژورنالیستی بود و در کلام دکتر داوری هم نحوهای طنز و رندی وجود دارد که به کسی که نمیخواهد مطلب را بفهمد، اجازه میدهد بیشتر نفهمد.
از بین متفكران معاصر دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد فلسفه دانشگاه تهران، با توجه به ارائه آثار تألیفی و آموزش های متعدد فلسفی، نقشی ماندگار بر دفتر اندیشه ی ایران و اسلام از خود به جای نهاده است . یكی از ویژگی های برجسته این متفكر معاصر شیوه و اصول خاصی است كه در كلاس های تدریس برای تفهیم مباحث فلسفی به دانشجویان و علاقمندان به كار می برد.
غفاری گفت: در فرهنگ شیعی و اسلامی خودمان، موضوع فلسفه اخلاق بسیار نحیف، لاغر و ضعیف است. هرچند ما در مابعدالطبیعه، علمالنفس و اخلاق، دست قوی و برتر را داریم. هنوز دنیا به ظرفیت فلسفه اسلامی واقف نشده است.
مسئلهٔ «معیارهای عقلانیت باور» از افلاطون تا آکویناس و از آکویناس تا لاک و دکارت و از آنان تا معاصرانی چون چیزولم، ویتگنشتاین، پلنتینگا و دیگران، افتوخیز بسیار و درخور تأملی داشته است.
من منکر فلسفه نیستم، بلکه منتقد آنم. به فلسفه مثل هر انسان اندیشهورزی علاقه دارم، اما اعتقاد نهایی ندارم. منتقد و پرسشگر از معرفتشناسی یا شناختشناسی فلسفهام و علاقه به کلیت و موجودیت فلسفه دارم، اما اعتقاد نهایی به اتقان علمی ـ عقلی احکام مابعدالطبیعی و مدعیات متافیزیکی ندارم که فیالواقع بیش از آنکه یافتنی و دریافتنی باشد، بافتنی است.
بقایی ماکان گفت: فلسفه مدام در حال پویایی است. شما در تاریخ وقتی جستجو میکنید میبینید که هر یک از فیلسوفها نظری ارایه کردهاند که با فیلسوف قبلی یا بعدی خود متفاوت است. در نتیجه فلسفه را نمیشود در چارچوب معین قرار داد.
مجتهدی میگوید: ترجمههای اخیر به عینه لغات غربی را در متن فارسی بهکار بردهاند که بیفکر و بیتامل همه جا نیز پر شده است. این نهایت انحطاط فرهنگی است و لغاتی اینچنینی آلودگی فرهنگی ایجاد کرده است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید