توضیحات مهرعلی زاده درباره مقاله «گنجی و خاطراتی از او»

1393/4/18 ۰۷:۴۳

توضیحات مهرعلی زاده درباره مقاله «گنجی و خاطراتی از او»

دبا: چندی پیش در تاریخ 10/4/93 مقاله ای از دکترمجدالدین کیوانی با عنوان «گنجی و خاطراتی از او» بر روی سایت مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی قرار گرفت. یادداشت زیر توضیحاتی از دکتر مهرعلی زاده راجع به آن مقاله است.آدرس مقاله دکتر کیوانی در زیر آمده است:

 

 

دبا: چندی پیش در تاریخ 10/4/93 مقاله ای از دکترمجدالدین کیوانی با عنوان «گنجی و خاطراتی از او» بر روی سایت مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی قرار گرفت. یادداشت زیر توضیحاتی از دکتر مهرعلی زاده راجع به آن مقاله است.آدرس مقاله دکتر کیوانی در زیر آمده است:

http://www.cgie.org.ir/fa/news/13090

 

 

دوست ارجمند و همکار دانشمندم جناب آقای دکتر کیوانی

با سلام، به پاس نان و نمکی که در این 27 سال همکاری در دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی با هم خوردیم، لازم می‌دانم مطالبی را به عرض مبارکتان برسانم. چنان‌که اطلاع دارید آشنایی من با مرحوم دکتر گنجی 12 سال پیش‌تر از جناب‌عالی است. زیرا ایشان در سال تحصیلی 40-41 هنگامی‌که سال آخر دورۀ فوق‌لیسانس باستان شناسی را در دانشگاه تهران می‌گذراندم، استاد درس نقشه‌برداری ما بود.

هنگامی‌که در آغاز سال 1367، افتخار همکاری با مرکز دائرة‌المعارف را یافتم، از دیدن استاد سابقم (مرحوم دکتر گنجی) بسیار خشنود شدم. به‌ویژه اینکه دریافتم ایشان روزهای یکشنبه سری به مرکز می‌زنند و به عنوان احوال‌پرسی با مرحوم دکتر شعار، به اطاق ما (بخش ویرایش و چاپ) می‌آیند.

ادارۀ بخش جغرافیا در دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در آغاز به دکتر گنجی سپرده شده بود، اما ایشان به سبب سالمندی و یا هر دلیل دیگری از عهدۀ کار برنیامدند و این مسؤلیت به آقای دکتر ایرانپورجزنی سپرده شد. روش کار در مرکز چنان‌که خود بهتر می‌دانید، به نحوی است که عنوان مقالات پیشاپیش از سوی هر بخش علمی به بخش گزینش عناوین پیشنهاد می‌شود و این کار نیاز به علاقه، دقت و دانش فراتری دارد که از عهدۀ هرکسی ساخته نیست. بدین سان بود که پس از مدت کوتاهی مسئولیت بخش جغرافیا به مرحوم دکتر رضا سپرده شد و دکتر گنجی همچنان به عنوان عضو بخش جغرافیا ضمن تألیف برخی از مقالات مربوط به دانش ایشان، روزهای یکشنبه را در مرکز حاضر می‌شدند.

با آماده شدن ساختمان فعلی مرکز، پیش از اسباب‌کشی، مدیریت داخلی مرکز به بنده سپرده شد و به یاد دارم که یکی از نخستین اقدامات، ابلاغ انتصاب مرحوم دکتر گنجی به عضویت شورای عالی علمی به دست من صورت گرفت که از سوی مقام ریاست مرکز، جناب آقای بجنوردی تعیین شده بودند.

پس از انتقال مرکز به ساختمان فعلی، در بخش جغرافیا اطاق ویژه‌ای به مرحوم دکتر گنجی اختصاص یافت و ایشان همچنان روزهای یکشنبه در مرکز حاضر می‌شدند و هرگاه برای دیدن دوستان به بخش ویرایش و چاپ می‌آمدند، به روال همیشه با من روبوسی می‌کردند.

این مقدمات بیانگر ارزش، احترام و قدرشناسی از مقام علمی ایشان بود. حال چگونه است که بر مبنای سوءتفاهم از شایعه‌ای که هیچ‌گونه پروپای منطقی ندارد، می‌فرمایید: «همین اجتناب از خودنمایی موجب شد که حتی در مرکز دائرة‌المعارف قدر او چنان که مستحقش بود، شناخته نشود»!

بیشتر وارد جزئیات نمی‌شوم. همین قدر یادآور می‌شوم که جناب آقای بجنوردی چه تلاشهایی برای برقراری حقوق بازنشستگی قطع شدۀ ایشان کردند، در دوره‌ای که مرحوم دکتر گنجی بسیار به آن نیاز داشتند، هرچند موانع قانونی نگذاشت به نتیجه برسد، اما همین حمایتها موجب شد که آن مرحوم به رغم ثقل سامعه که داشتند، توانستند در جلسات ماهانۀ شورای عالی علمی شرکت کنند و ارزنده‌ترین مقالات را در دانش جغرافیا برای چاپ در مجلدات گوناگون دائرة‌المعارف تألیف نمایند.

اکنون که به سالگرد درگذشت مرحوم دکتر گنجی نزدیک می‌شویم، مقام علمی ایشان را پاس می‌داریم و یادآوری لطافت روح و صفای باطن آن استاد همواره در خاطرها زنده خواهد بود.

با احترام مهرعلی‌زاده

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: