انتشار مجموعه دایرة‌المعارف اشعار قرآنی برای مشاعره

1393/4/17 ۱۱:۵۳

  انتشار مجموعه دایرة‌المعارف اشعار قرآنی برای مشاعره

اسماعیل آذر از آغاز طرح ملی قرآنی ـ ادبی خبر داد و گفت: این طرح با هدف گردآوری مضامین و مفاهیم قرآن کریم در شعر شاعران پارسی‌گوی از روزگار ابوعبدالله رودکی تا امروز انجام می‌گیرد و نتیجه آن به صورت چند جلد کتاب توسط نشر سخن منتشر خواهد شد.

اسماعیل آذر از آغاز طرح ملی قرآنی ـ ادبی خبر داد و گفت: این طرح با هدف گردآوری مضامین و مفاهیم قرآن کریم در شعر شاعران پارسی‌گوی از روزگار ابوعبدالله رودکی تا امروز انجام می‌گیرد و نتیجه آن به صورت چند جلد کتاب توسط نشر سخن منتشر خواهد شد.

نشست خبری طرح ملی قرآنی ـ ادبی، صبح امروز دوشنبه 16 تیر با حضور اسماعیل آذر سرپرست این طرح برگزار شد.

سرپرست طرح در ابتداي این نشست طی سخنانی گفت: این طرح با هدف گردآوری مضامین و مفاهیم قرآن کریم در شعر شاعران پارسی‌گوی از روزگار ابوعبدالله رودکی (پدر شعر فارسی) تا امروز انجام می‌گیرد و نتیجه آن به صورت چند جلد کتاب توسط نشر سخن منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به سایر اهداف این طرح قرآنی ـ ادبی افزود: هدف نخست ما تهیه یک منبع و دایرةالمعارف شعر قرآنی است تا در مرحله بعدی آن را به هنرمندان و برنامه‌سازان صداوسیما اهدا کنیم و در نهایت برنامه «مشاعره قرآن» تولید شود.

آذر در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که طرح مذکور هزینه‌بردار است، گفت: اکنون قرار است تا 50 محقق، سرمحقق و استاد دانشگاه در اشعار فارسی از قرن چهارم تا عصر حاضر به صورت سه قرن ـ سه قرن زیر نظر دکتر حامد صدقی جست وجو و مطالعه کنند. این طرح از امروز آغاز می‌شود و پیش‌بینی ما این است که پس از چهار ماه به سرانجام برسد.

این محقق حوزه ادبیات تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم بین 15 تا 20 هزار بیت شعر متأثر از مضامین قرآنی بر اساس حروف الفبا استخراج شود.

سرپرست طرح ملی قرآنی ـ ادبی انجام این طرح را ادای دینی به سالی دانست که به نام سال فرهنگ نامگذاری شده است و گفت: این تحقیق حتماً قبل از انتشار تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد و ما تلاش خواهیم کرد نماینده ایشان در رونمایی از محصول این تحقیق ملی حضور داشته باشد.

آذر با اشاره به استفاده از سایر منابع قرآنی و ادبی موجود در این زمینه عنوان کرد: ما از هر تحقیقی که تاکنون با این مضمون انجام شده، استفاده خواهیم کرد. به عنوان مثال همگی ما می‌دانیم که انوری شاعر خوشگذرانی بوده، اما او دقیقاً از 76 آیه قرآن استفاده کرده که من در همین مورد خاص تحقیقی را انجام داده‌ام و به زودی آن را در قالب یک کتاب چاپ خواهم کرد.

این استاد ادبیات از مولوی به عنوان شاعری که بیشترین بهره را از قرآن در اشعارش برده، یاد کرد و افزود: دوره طلایی بهره‌گیری از مضامین قرآنی در شعر فارسی، دوره سوم (قرن ششم تا آخر قرن هشتم) بوده است. در این دوره ما سعدی را داشته‌ایم که به جرات می‌توان گفت هیچ شاعری به اندازه او متشرع نبوده و هیچ جایی از اشعار او نیست که شرع در آن نادیده گرفته شده باشد. 75 درصد شعر سعدی برگرفته از مضامین قرآن مجید است.

به گفته وی، ما ادبیات جاودانه‌ای داریم که محدود نیست و هر اثری که به خدا وصل شود جاودانه می‌ماند. از سوی دیگر شاعرانی مانند جامی، نظامی، حافظ و ... به شدت از مفاهیم قرآنی در اشعار خود متاثر بوده‌اند و شعرشان هم ماندگار شده است.

سرپرست طرح ملی قرآنی ـ ادبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که هنوز شمارگان کتابی که نتیجه این طرح خواهد بود، مشخص نیست، گفت: امیدواریم این کتاب با تیراژی بالا منتشر شود و همچنین در صورت حمایت مالی، این اثر به دو کشور دیگر فارسی زبان ــ افغانستان و تاجیکستان ــ هم راه پیدا کند. ما درخواست خواهیم کرد که برای هر کدام از این کشورها و کتابخانه‌های بزرگ آن‌ها چندین جلد از این کتاب هدیه شود.

آذر همچنین ابراز تمایل کرد تا علاوه بر چاپ کتاب‌های این طرح، نرم‌افزار آن نیز به مخاطبان عرضه شود و از ظرفیت‌های فضای مجازی نیز برای ارایه کار بهره گرفته شود.

وی در در پایان سخنانش ضمن قدردانی از فلاحتیان مدیرعامل شرکت پرشیان فولاد که حمایت مالی این طرح را برعهده گرفته گفت: قرار است بر پایه این طرح یک موقوفه قرآنی ایجاد شود. درآمدهای آن نیز وقف مسایل علمی و ترويج مفاهیم قرآنی در جامعه خواهد شد.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: