اسماعیل آذر: شعرای ما از رودکی تا دوران معاصر درباره قرآن اشعار پرمعنا با مفاهیم عالی سروده‌اند

1395/3/31 ۱۰:۰۲

 اسماعیل آذر: شعرای ما از رودکی تا دوران معاصر درباره قرآن اشعار پرمعنا با مفاهیم عالی سروده‌اند

اسماعیل آذر، نویسنده مجموعه چهار جلدی در رونمایی از «قرآن در شعر پارسی» که در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، گفت: شعرای ما از رودکی تا دوران معاصر درباره قرآن اشعار پرمعنا با مفاهیم عالی سروده‌اند و به دفعات در آثارشان از آیات قرآن وام گرفته‌اند.

 اشعار حافظ ترجمان آیات قرآن کریم است

 


اسماعیل آذر، نویسنده مجموعه چهار جلدی در رونمایی از «قرآن در شعر پارسی» که در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، گفت: شعرای ما از رودکی تا دوران معاصر درباره قرآن اشعار پرمعنا با مفاهیم عالی سروده‌اند و به دفعات در آثارشان از آیات قرآن وام گرفته‌اند.

 آیین رونمایی از مجموعه چهار جلدی «قرآن در شعر فارسی» اثر دکتر اسماعیل آذر، نویسنده، پژوهشگر و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، شامگاه یکشنبه 30 خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر اسماعیل آذر در سالن سرای اهل قلم بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

آذر در این آیین اظهار کرد: در این مجموعه اشعار بیش از 400 شاعر از رودکی تا امروز که شعرشان براساس محتوای قرآن شکل گرفته با تلاش گروهی 30 نفره جمع‌آوری شده است.

وی با بیان اینکه شعرای ما از رودکی تا دوران معاصر درباره قرآن اشعار پرمعنا با مفاهیم عالی سروده‌اند، افزود: مولانا، حافظ، سعدی و بسیاری از دیگر شعرای نامدار ایرانی به دفعات در اشعارشان به آیات قرآن تاسی داشته‌اند. هیچ کس نمی‌تواند در مقام هنر شاعر را به جبر وادارد، ولی شاعران در طول تاریخ با رغبت به قرآن روی آورده‌اند.

نویسنده «قرآن در شعر پارسی» ادامه داد: شاعران روس مانند الکساندر پوشکین نیز شاید بیش از 60 درصد از شعرهای دیوانش از قرآن اخذ شده است. حتی شاگردان وی نیز بارها در آثارشان به قرآن رجوع کرده‌اند که شرح آن را به تفصیل در مقدمه جلد نخست آورده‌ام.

این پژوهشگر زبان و ادب فارسی گفت: از سعدی در میان شاعران، شریعت‌مدارتر نداریم. وی شریعت‌مدارترین شاعر در طول تاریخ زبان فارسی است. در «بوستان» و تمامی آثار او لحظه به لحظه سایه قرآن را می‌بینیم. فردوسی هم بیش از یک هزار و 400 بار از قرآن در شعرش بهره گرفته است. اشعار حافظ نیز ترجمان آیات قرآن کریم است.

وی در ادامه عنوان کرد: در ادبیات جهان نیز با آنکه قرآن نمی‌دانند ولی چون سخن از فطرت است، انگار قرآن را ترجمه کرده‌اند. براساس مثنوی مولانا، انسان موجودی محدود است که از این محدودیت رنج می‌برد و نمی‌داند چگونه چارچوب و دیوار این محدودیت را بشکند. مولوی در اثرش انسان محدود را «مضاف الیه» نامحدود کرد.

آذر در ادامه نمونه‌های زیبا و پرمعنایی از تطابق اشعار شعرای نامدار ایرانی با آیات قرآن کریم را برای حاضران بیان کرد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: