«جایگاه آیات و احادیث در اندرزنامه‌های سیاسی تاریخ میانه ایران» منتشر شد

1395/5/5 ۱۰:۴۱

«جایگاه آیات و احادیث در اندرزنامه‌های سیاسی تاریخ میانه ایران» منتشر شد

کتاب «جایگاه آیات و احادیث در اندرزنامه‌های سیاسی تاریخ میانه ایران» به قلم ضحی دلداده از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی راهی بازار نشر شد.


 

 
کتاب «جایگاه آیات و احادیث در اندرزنامه‌های سیاسی تاریخ میانه ایران» به قلم ضحی دلداده از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی راهی بازار نشر شد.

 
 کتاب «جایگاه آیات و احادیث در اندرزنامه‌های سیاسی تاریخ میانه ایران» در چهار فصل با عنوان‌های «بررسی انواع اندیشه‌های سیاسی و اندرزنامه‌نویسی»، «توأمانی دین و ملک»، «عدالت» و «عقلانیت و مسائل اخلاقی» به قلم ضحی دلداده از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.
 
نویسنده در صفحه 24 کتاب درباره مبحث مهم عدالت در کتاب «نصیحه‌الملوک» اثر امام محمد غزالی آورده است: «این کتاب به میزان قابل توجهی به بحث عدالت پرداخته است و در بحث توامانی دین و ملک و اندیشه انتخاب الهی پادشاهان و وجود فره ایزدی در آنان به آیات و احادیث مهمی استناد کرده است. در مورد عقلانیت و مسائل اخلاقی نیز مطالب متنوع و آموزنده‌ای را آورده و مانند قابوس‌نامه و سیاست‌نامه امور خلاف شریعت و اخلاق مانند شراب خوردن و ... را عادی جلوه نداده و مانند کلیله و دمنه حکایات حاوی نکات غیر اخلاقی ندارد.»
 
«عقلانیت و مسائل اخلاقی» سرفصلی دیگر از کتاب حاضر است که در صفحه 79 می‌خوانیم: «یکی از موضوعاتی که در همه اندرزنامه‌ها به آن توجه شده، بحث عقلانیت و خردورزی است که برای بیان اهمیت آن از آیات و احادیث و روایات بزرگان و پادشاهان ایران باستان و فلاسفه یونان و ... استفاده شده است. البته منظور از عقلانیت در اندرزنامه‌ها صرفا بیان اهمیت عقل و خرد و فواید استفاده از آن مانند مشورت کردن و رعایت اخلاق فردی و اجتماعی است، چراکه پیش‌تر هم اشاره شد، اندیشه کلامی مورد قبول غالب اندرزنامه‌نویسان، اشعری می‌باشد که اساسا جایگاهی برای خردگرایی در مسائل مختلف به‌خصوص در امور دینی قائل نبوده و عقل را ابزار مناسبی برای تشخیص حسن و قبح نمی‌داند.»
 
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «از جمله موانع و مشکلات این پژوهش این بود که برخلاف اکثر کتب، رسالات و تحقیقات حوزه تاریخ که به بررسی سیر تاریخی وقایع مختلف می‌پردازد، سیر تاریخی اندیشه سیاسی مورد مطالعه قرار گرفته و به نوعی بررسی فلسفی تاریخ نیز می‌باشد و نه تنها مرتبط با تاریخ است، بلکه پلی است میان‌رشته‌‌های علوم سیاسی و علوم قرآن و حدیث و ادبیات، چراکه به بررسی و تحلیل اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی اندرزنامه‌نویسان بر مبنای آیات و احادیث موجود در اندرزنامه‌ها و مقایسه آنها با تفاسیر قدیمی قرآن کریم که در همان زمان نوشته شده می‌پردازد، که نیازمند مطالعات متنوع و متعددی در حوزه‌های مختلف تاریخی، سیاسی، قرآنی، حدیثی و ادبی می‌باشد.»
 
چاپ نخست کتاب «جایگاه آیات و احادیث در اندرزنامه‌های سیاسی تاریخ میانه ایران» با شمارگان 500 نسخه در 112 صفحه به بهای 10 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: