حجت‌الاسلام و المسلمین سروش محلاتی: مظلومیت شهید بهشتی پس از سال‌ها، همچنان ادامه دارد

1393/4/7 ۰۸:۵۸

حجت‌الاسلام و المسلمین سروش محلاتی: مظلومیت شهید بهشتی پس از سال‌ها، همچنان ادامه دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسروش محلاتی در مراسم سالگرد آیت‌الله شهید بهشتی و 72 تن از یارانش در بهشت‌زهرا، گفت: سالگرد شهادت دكتر بهشتی و یاران ایشان یك فرصت برای تجلیل و تكریم از مقام شامخ آن بزرگواران است كه وظیفه‌ای برعهده ماست. وی افزود: فرصت دوم برای ما، فرصت بازخوانی این حادثه است كه بدانیم یك گروه منحرف در یك عملیات زشت عده‌ای از بزرگان ما را از نظام، انقلاب و ما گرفتند و چرا و چگونه چنین حادثه‌ای اتفاق می‌افتد؟ محلاتی بابیان این‌كه من به هیچكدام از این موارد نمی‌پردازم. هرچند كه در جای خود باید به آنها پرداخت، یادآور شد: فرصت سوم، در بزرگداشت سالگرد شهادت دكتر بهشتی برای ما این است كه بدانیم این مراسم فرصتی است تا برخی از اندیشه‌های شهیدبهشتی مورد مطالعه قرار گیرد.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسروش محلاتی در مراسم سالگرد آیت‌الله شهید بهشتی و 72 تن از یارانش در بهشت‌زهرا، گفت: سالگرد شهادت دكتر بهشتی و یاران ایشان یك فرصت برای تجلیل و تكریم از مقام شامخ آن بزرگواران است كه وظیفه‌ای برعهده ماست.

وی افزود: فرصت دوم برای ما، فرصت بازخوانی این حادثه است كه بدانیم یك گروه منحرف در یك عملیات زشت عده‌ای از بزرگان ما را از نظام، انقلاب و ما گرفتند و چرا و چگونه چنین حادثه‌ای اتفاق می‌افتد؟ محلاتی بابیان این‌كه من به هیچكدام از این موارد نمی‌پردازم. هرچند كه در جای خود باید به آنها پرداخت، یادآور شد: فرصت سوم، در بزرگداشت سالگرد شهادت دكتر بهشتی برای ما این است كه بدانیم این مراسم فرصتی است تا برخی از اندیشه‌های شهیدبهشتی مورد مطالعه قرار گیرد.

وی گفت: اندیشه‌های شهید بهشتی را می‌توان به دو دسته تقسیم كرد، یكی دیدگاه‌هایی كه ایشان داشتند و دیگر متفكران اسلامی هم سابقه داشته است كه شهید بهشتی آنها را مطرح كردند و دیگر این‌كه دیدگاه‌های اساسی و بنیادی است كه آن شهید داشتند و برآن‌ها تأكید می‌كردند و آنها چارچوب فكری آن شهید بزرگوار را تشكیل می‌دادند.

محلاتی یادآور شد: یكی از مواردی كه در اندیشه‌های شهید بهشتی برای من جاذبه خاص و ویژه‌ای دارد، این است كه بدانم در كجا ایشان انعطاف پذیر بوده و در كجا انعطاف پذیر نبوده‌اند؟ و كجا در مسائل اسلامی در آرای خود تكیه می‌كردند و حاضر بودند از خود انعطاف نشان دهند و در كجا به هیچ وجه حاضر به عقب‌نشینی نبودند؟

وی در ادامه گفت: براین اساس با مطالعه آثار ایشان، به این تعبیر رسیدیم كه ایشان یك مطلب را دگم می‌دانند و تعبیر ایشان در چنین مطلبی این است كه در مواجهه با چنین مطلبی نباید انعطافی نشان داد.

سروش محلاتی یادآور شد: ما در اسلام دو نوع حكم داریم، یكی حكم اولیه، و دیگری حكم ثانوی و احكامی كه برعناوین اولی مربوط می‌شوند،‌گاهی در شرایط خاصی براساس عروض، عناوین ثانویه حكم آنها تغییر می‌كند. مثلاً فقها اضطرار را از

عناوین ثانویه می‌دانند كه بر اساس آن حكمی كه در یك موضوع مترتب شده،‌ ممكن است با آمدن اضطرار تغییر كند.

وی با بیان این كه باید بدانیم شهید بهشتی مسأله انعطاف‌پذیری را كجا می‌پذیرد و كجا نمی‌پذیرد، گفت: مباحثی چون، مبحث لاضرر و تقیه، از نقاط قوت فقه اسلامی است كه در شرایطی خاص انعطاف‌پذیری احكام را با در نظر گرفتن اصولی خاص می‌پذیرد. وی افزود: ولی باید دانست كه تا كجا می‌توان چنین رفتاری كرد و در چه مواردی هم ‌می‌توان چنین رفتار كرد و همچنین آیا همه احكام دین و ارزش‌های اخلاقی انعطاف‌پذیر هستند؟ و آیا بنا به شرایط و مصالح می‌توان آنها را در نظر نگرفت؟ كه در پاسخ به آنها می‌گویند این موارد شرایطی دارند مثلاً‌در تقیه بر اساس روایت نمی‌توان برای رعایت آن آدم كشت و آدم‌كشی را جایز دانست زیرا اصلاً تقیه برای حفظ نفس است.

سروش محلاتی باطرح مثالی از زندگی و شخصیت امام علی(ع)، گفت: زمانی طلحه و زبیر به بهانه رفتن به حج عمره به نزد آن حضرت آمدند و به ایشان گفتند ما برای انجام چنین سفری، قصد رفتن به مكه را داریم و این در حالی بود كه آن حضرت نسبت به نیت‌سوء آنها كه اقدام علیه امنیت جامعه بود، اطلاع داشت و وقتی كه ابن‌عباس از حضرت علی(ع) می‌پرسد چرا این افراد را زندانی نمی‌كنید تا به امنیت جامعه آسیب نرسانند آن حضرت می‌گوید آیا تو به من پیشنهاد می‌كنی كه آغازگر ظلم باشم و متهم را دستگیر كنم درحالی كه هنوز اتفاقی نیفتاده است و مجازات متهم شرعی نیست.سروش محلاتی تأكید كرد: مظلومیت شهید دكتربهشتی پس از گذشت سال‌ها از ترور ایشان همچنان ادامه دارد.

در ابتدای این مراسم كه شخصیت‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و خانواده شهید بهشتی حضور داشتند، علیرضا بهشتی به حاضران خیرمقدم گفت.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: