من بنده‌ام شیراز را

1395/4/14 ۱۰:۰۳

 من بنده‌ام شیراز را

پیش از سفر تاریخی به شیراز، چه کتابی بخوانیم؟ شاید تاکنون چندین بار به شیراز سفر کرده باشید. احتمالا به بیشتر مکان‌های دیدنی آن هم سری زده‌اید. اگر قصد دارید سفر نخست یا دوباره را به این شهر دارید یا ممکن است گذرتان بار دیگر به این شهر بخورد، می‌توانید به کتاب‌های زیر نگاهی بیندازید. مطالعه‌ای هرچند کوتاه بر این کتاب‌ها شما را با تصویری از شهر شیراز در تاریخ و دگرگونی‌ها آن آشنا می کند

 

دل می‌برند قزوینیان، شکر لب‌اند تبریزیان/ خوبند اصفهانیان، من بنده‌ام شیراز را
پیش از سفر تاریخی به شیراز، چه کتابی بخوانیم؟ شاید تاکنون چندین بار به شیراز سفر کرده باشید. احتمالا به بیشتر مکان‌های دیدنی آن هم سری زده‌اید. اگر قصد دارید سفر نخست یا دوباره را به این شهر دارید یا ممکن است گذرتان بار دیگر به این شهر بخورد، می‌توانید به کتاب‌های زیر نگاهی بیندازید. مطالعه‌ای هرچند کوتاه بر این کتاب‌ها شما را با تصویری از شهر شیراز در تاریخ و دگرگونی‌ها آن آشنا می کند. این که چنین شهری از گذشته تا به امروز چه تغییرهایی داشته یا این که چه مکان‌هایی در آن ثابت بوده و هنوز هم پس از گذشت سال‌های متمادی به همان نام خوانده می‌شود، دیدگاهی بهتر درباره شهر شیراز پیش رویتان می‌گذارد.
شیراز از قلم شیوای باستانی پاریزی
«از پاریز تا پاریس» نوشته محمدابراهیم باستانی پاریزی. اگر برای سفر عجله دارید می توانید شرح سفر استاد باستانی را مطالعه کنید که البته ١٥ صفحه بیشتر نیست. او با بیانی شیوا نکته‌هایی نغز بیان کرده که خواندن‌اش برای همه اقشار جامعه جذاب است.
زیرک‌ترین و سرزنده‌ترین مردم ایران از زبان ادوارد براون
«یک سال در میان ایرانیان» کتاب جذاب ادوارد بروان، ترجمه مانی صالحی علامه ما را به شیرازی می‌برد که شاید تاکنون با آن روبه‌رو نبوده‌ایم. بیشتر ایرانیان، دست‌کم ادوارد بروان را به واسطه نام خیابانی در تهران، به نام می‌شناسند. او یکی از مشهورترین و مهم‌ترین ایران‌شناسان اروپایی است؛ از همین‌رو است که کتاب‌هایش در زمینه شناخت ایران و ایرانی، منبعی تخصصی به شمار می‌آیند. خواندن سفرنامه او اما برای همه، نه صرفا متخصصان و پژوهشگران می‌تواند جذاب باشد «وقتی به گذشته- به سه هفته‌ای که در شیراز گذراندم- می‌نگرم، لذت نابی را حس می‌کنم. مردم آن که زیرک‌ترین، بانبوغ‌ترین و سرزنده‌ترین مردم ایران هستند، تا امروز توانسته‌اند لهجه پاک و خوش‌آهنگ خود را حفظ کنند».
شیراز تاورنیه؛ جذاب و روان
«سفرنامه تاورنیه» نوشته ژان باتیست تاورنیه و ترجمه حمید ارباب شیرانی، راهنمای اصلی سفر امروز ما به شهر شیراز در تاریخ بوده است. سفرنامه تاورنیه که به تفصیل درباره آن سخن راندیم، به دلیل ترجمه خوب، بسیار جذاب و روان است و نباید به عنوان یک متن دشوار تاریخی به آن نگریست. سفرنامه‌ها به طورکلی کتاب‌های تاریخی و نیز مستندی‌اند که می‌توان آن‌ها را به آسانی خواند و تا اندازه‌ای زیاد به اطلاعات‌شان اطمینان کرد.
نقاشی خیال‌انگیز دیولافوا از بازار وکیل
نقاشی مادام دیولافوا از بازار وکیل در شیراز، تصویری زیبا از آنجا را به نمایش می‌گذارد. نام اصلی نقاش، ژان پاول هنریت راشِل بوده و نام دیولافوا را از نام همسرش گرفته است. وی همسر مارسل اوگوست دیولافوا مهندس راه و ساختمان و باستان‌شناس فرانسوی بود که به همراه همسر از سوی دولت فرانسه برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی و مطالعه و تحقیق در سبک‌های معماری آثار باستانی ایران سه بار به ایران سفر کرد. ژان دیولافوا توانسته است در این تصویر به خوبی معماری بازار وکیل را نشان دهد. پوشش مردم، معماری حجره‌ها، پنجره‌ها و مهم‌تر از آن شیوه طراحی گنبدهای بازار و نمایش فراوانی آن‌ها در یک راستا است به گونه‌ای که بلندای بازار را به ببینده نشان می‌دهد. او در پرداختن به جزییات چنان دقیق است که تصویر در نگاه نخست، یک عکس به نظر می‌آید تا نقاشی!
زیارت آرامگاه حافظ با قلم شگفت‌انگیز فلاندن
نقاشی اوژن فلاندن از آرامگاه شاعر بزرگ حافظ شیرازی، ما را به اوایل روزگار قاجار می‌برد؛ حدود ٢٠٠ سال پیش! نام اصلی نقاشی، ژان باتیست اوژن ناپلئون فلاندن است. او نیز نقاش، معمار و سیاستمدار فرانسوی بود که از سوی فرهنگستان هنرهای فرانسه برای آشنایی با آثار باستانی ایران و تهیه تصویر از آن به ایران سفر کرد. سفر او دو سال به درازا کشید و همه بناهای ارزشمند سرزمین ایران را طراحی و نقاشی کرد. نقاشی‌های او از بناهای تاریخی ایران مثل پاسارگاد، بیشاپور، کاخ اردشیر بابکان، قلعه نهاوند و دروازه تبریز بسیار زیبا و کاملا شبیه اصل بنا است. فلاندن به همین دلیل هم در نقاشی شهرت بسزایی داشته است. از آنجا که وی در زمان محمدشاه قاجار به ایران آمد، این نقاشی آرامگاه حافظ را در اوایل دوران قاجار نشان می‌دهد.

منبع: شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: