صالحی: دغدغه‌های بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران به نحو مطلوبی برطرف شدند

1395/4/2 ۱۱:۴۷

صالحی: دغدغه‌های بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران به نحو مطلوبی برطرف شدند

رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تقدیر از نهادها و مؤسسات همکار این دوره از نمایشگاه، گفت: خوشبختانه اکنون که به گذشته می‌نگریم، می‌بینیم سرفصل‌های دغدغه‌های بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران بسته و آنها به نحو مطلوبی برطرف شده‌اند.


 مِهر نمایشگاه در دل خانواده‌هاست
 

 
رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تقدیر از نهادها و مؤسسات همکار این دوره از نمایشگاه، گفت: خوشبختانه اکنون که به گذشته می‌نگریم، می‌بینیم سرفصل‌های دغدغه‌های بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران بسته و آنها به نحو مطلوبی برطرف شده‌اند.

آیین تقدیر از نهادها و مؤسسات همکار بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیران کمیته‌های بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و جمعی از معاونت‌های شهرداری تهران شامگاه سه‌شنبه (یکم تیرماه) در مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد برگزار شد.
 
سیدعباس صالحی در این مراسم، اظهار کرد: بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نقطه عطفی در نمایشگاه کتاب تهران بود و تغییر مکان نمایشگاه کتاب تهران از مصلای امام خمینی (ره) به شهر آفتاب یک نقطه بسیار مهم در این نقطه عطف بود.
 
وی ادامه داد: وقتی بحث جا‌به‌جایی نمایشگاه کتاب تهران از مصلا به شهر آفتاب مطرح بود، چندین دغدغه وجود داشت؛ نخست این‌که آیا این مکان تا موعد برپایی نمایشگاه کتاب تهران آماده خوهد شد؟ اکنون که نمایشگاه کتاب تهران به پایان رسیده است به نظر می‌آید این دغدغه را بتوان با اتکا به نظرسنجی‌ها پاسخ داد؛ حدود 70 درصد پاسخگویان، فضای شهر آفتاب را بسیار بسیار بهتر، 6/23 درصد پاسخگویان بسیار بهتر، 2/49 درصد پاسخگویان بهتر ارزیابی کرده‌اند.
 
رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: در حوزه نظافت محیط نیز 65 درصد پاسخگویان رضایت خود را اعلام کردند. همچنین در حوزه فضای سبز و محیط آرایی، 64 درصد پاسخگویان رضایت داشتند. عملاً شهر آفتاب در این نقل و انتقال با برداشت مثبت اجتماعی همراه بود.
 
وی ادامه داد: جمعیت و این‌که آیا جمعیت با تصمیم جابه‌جایی همراهی خواهد کرد؟ دغدغه دیگر مسئولان بود؛ این دغدغه را نیز هم بر اساس آن‌چه که در استقبال عمومی مردم اتفاق افتاد و هم با اتکا به نظر‌سنجی‌ها می‌توان پاسخ داد؛ 70 درصد ناشران و غرفه‌داران از میزان استقبال مردم اظهار رضایت داشتند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بحث اقتصاد و فروش نمایشگاه از دیگر دغدغه‌ها بود. همان‌طور که در اطلاع‌رسانی‌های پیشین عرضه شد و هم از طریق پُزهای فروش و همچنین برآوردی که از نظرسنجی‌ها صورت گرفته است، رضایت 60 درصدی غرفه‌داران از میزان فروش را می‌توان مطرح کرد. 61 درصد افراد بدون استفاده از بُن، کتاب خریداری کردند؛ این موضوع نشان می‌دهد که صرفاً تزریق بُن به کمک افزایش جمعیت نیامده است.
 
صالحی عنوان کرد: با توجه به دور شدن مکان برپایی نمایشگاه کتاب تهران از شهر، دغدغه دیگر، حضور خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان در نمایشگاه بود. در این بخش نیز بر اساس نظرسنجی‌ها به نظر می‌آید با شرایط مطلوب یا حداقل نسبتاً مطلوبی رو به رو بودیم. 29 درصد بازدیدکنندگان با خانواده در نمایشگاه کتاب تهران حضور یافتند؛ این موضوع نشان‌دهنده آن است که خانواده همچنان با کتاب و فرهنگ ارتباط دارند و همچنان مِهر نمایشگاه کتاب تهران در دل آنها است. همچنین 45 درصد بازدیدکنندگان، از بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران دیدن کردند.
 
وی افزود: حفظ ترکیب جمعیتی، دغدغه دیگر مسئولان نمایشگاه بود. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که 55 درصد بازدیدکنندگان در مقطع تحصیلی کارشناسی، 40 درصد در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و 15 درصد دیگر در مقطع دکترا بودند. همچنین 43 درصد حجم بازدیدکنندگان را زنان تشکیل دادند. 40 درصد از بازدیدکنندگان شهرستانی و کمتر از 60 درصد آنها، تهرانی بودند.
 
رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد: اکنون که به گذشته می‌نگریم، می‌بینیم سرفصل‌ هر کدام از این دغدغه‌ها بسته شده‌اند و بخشی در حد مطلوب، بخشی دیگر در حد بسیار مطلوب رفع شده‌اند و این به دلیل هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف بود. وقتی همدلانه کنار یکدیگر قرار بگیریم اتفاقی که می‌افتد از منشأ قدرت الهی که لایزال است، خواهد بود. این اتفاق در نمایشگاه کتاب تهران به وقوع پیوست. دوستان ما در شهرداری تهران تمام دغدغه‌ها را به حداقل رساندند.
 
صالحی بیان کرد: انصافاً تشکل‌های نشر در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نقش به‌سزایی در برپایی نمایشگاه کتاب تهران، همراهی‌ها و رفع نگرانی‌ها، کاهش پاره‌ای از تنش‌هایی که ممکن بود اتفاق بیفتد، داشتند. همچنین رسانه‌ها انصافاً در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران به ما کمک کردند و از حاشیه‌ها فاصله گرفتند. امیدوارم سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران نیز با قوت بیشتری برگزار شود تا شاهد نمایشگاهی غنی‌تر در آینده باشیم.
 
استقبال مردم خستگی ما را از بین برد

امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: 70 دستگاه در برگزاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همکاری داشتند و تعداد زیادی از این دستگاه‌ها وابسته به مجموعه شهرداری تهران بودند.
 
قائم‌مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: کاری که تصور می‌شد در زمان طولانی به اتمام برسد (راه‌اندازی مجموعه شهر آفتاب) به همت مجموعه شهرداری تهران در مدت فقط چند ماه تکمیل شد. در این فرایند بخش‌های مختلفی مانند شرکت یادمان‌سازه، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، معاونت فنی ـ عمرانی شهرداری تهران و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران همکاری و مساعدت داشتند.
 
وی با بیان این‌که با استقبال خوب مردم خستگی همه ما از بین رفت، اظهار کرد: افزایش قابل توجه جمعیت نسبت به دوره گذشته، تعامل میان صنوف مختلف نشر، بالا رفتن میزان فروش و رضایت حاصل از نظرسنجی‌های صورت گرفته، از ویژگی‌های بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شمار می‌آیند.
 
شهرام‌نیا با بیان این‌که نظرسنجی‌ها از سه قشر «بازدیدکنندگان»، «غرفه‌داران» و «مدیران و مسئولان» صورت گرفت، بیان کرد: 70 درصد مردم از تغییر مکان نمایشگاه کتاب تهران از مصلای امام خمینی (ره) به شهر آفتاب احساس رضایت داشتند. همچنین 60 درصد بازدیدکنندگان از خدمات رفاهی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران راضی بودند.
 
قائم‌مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: خوشحالیم با تفاهمنامه‌ای که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران منعقد شده است، نمایشگاه کتاب تهران صاحبخانه شد و از خانه‌به‌دوشی رها شد.
 
در پایان این مراسم، از دستگاه‌ها و نهادهای همکار بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اهدای لوح و جوایز قدردانی شد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: