دستاوردهای نیمه نخست اجلاس یونسکو در دوحه

1393/3/31 ۱۰:۰۱

دستاوردهای نیمه نخست اجلاس یونسکو در دوحه

در روزهایی که همه چیز تحت تاثیر اخبار جام جهانی فوتبال در برزیل است، سی‌وهشتمین اجلاس سالانه‌ی کمیته‌ی میراث جهانی سازمان یونسکو امسال کار خود را از 15 ژوئن در شهر دوحه آغاز کرده است، تا امروز تعداد زیادی از پرونده‌ها در فهرست در معرض خطر یونسکو به ثبت رسیده‌اند و در این میان حمایت کشورها از موقعیت‌های تاریخی فلسطین، عراق و سوریه قابل توجه است.

 

 

 

در روزهایی که همه چیز تحت تاثیر اخبار جام جهانی فوتبال در برزیل است، سی‌وهشتمین اجلاس سالانه‌ی کمیته‌ی میراث جهانی سازمان یونسکو امسال کار خود را از 15 ژوئن در شهر دوحه آغاز کرده است، تا امروز تعداد زیادی از پرونده‌ها در فهرست در معرض خطر یونسکو به ثبت رسیده‌اند و در این میان حمایت کشورها از موقعیت‌های تاریخی فلسطین، عراق و سوریه قابل توجه است.

 

گزارش یونسکو از تخریب 70 درصدی آثار تاریخی حلب

خانم «ندی الحسین»، نماینده کشورهای عربی کمیته میراث سازمان یونسکو در جریان اجلاس امسال از تخریب 70 درصدی آثار تاریخی شهر «حلب» سوریه به دنبال شرایط امنیتی پایین این کشور خبر داد و در ادامه این میزان تخریب را برای پرونده میراث جهانی سوریه یک خطر و تهدید بزرگ دانست.

نماینده کشورهای عربی کمیته میراث جهانی یونسکو در جلسه‌ای که روز چهارشنبه گذشته در حاشیه سی و هشتمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو تشکیل شد، گفت: افزایش تخریب‌ها، تجاوز به محدوده اماکن تاریخی سوریه و پیامدهای جانبی این درگیری‌ها به صورت تفصیلی بحث و گفت‌وگو شد.

الحسن در ادامه گفت: اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو یک اجلاس سالانه با حضور نمایندگان تمامی 190 کشور عضو این سازمان است. در این اجلاس نمایندگان 21 کشور هم حق رای دهی درمورد پیوست اماکن تاریخی و باستانی مطرح شده به لیست میراث جهانی را دارند.

 

فراخوان یمن برای تشکیل کمپین حمایت از دو شهر زبید و صنعا

«عبدالله عوبل»، وزیر فرهنگ یمن نیز که در راس هیات نمایندگان این کشور در دوحه حضور دارد، اعلام کرد: هیات یمن گزارش خود از اقدامات دولت یمن برای حفاظت از دو شهر تاریخی زبید و صنعاء را ارایه خواهد کرد. در اجلاس سال قبل کشور «کامبوج» به این دو شهر با هدف ثبت آنها در لیست میراث جهانی و حذف شهر تاریخی زبید از لیست اماکن در معرض خطر یونسکو معرفی و پرداخته شدند.

عبدالله عوبل در سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه جامعه بین المللی و سازمان های میراث جهانی از میراث بشری منحصر به فرد یمن در این اجلاس به تلاش های مسوولان برای رفع موانع ثبت، صدور قوانین حفاظت از شهرهای تاریخی و راه اندازی کمپین حمایت از شهر قدیمی صنعاء در مرکز منطقه‌ای میراث جهانی کشورهای عربی (یونسکو- بحرین) در شهر زبید اشاره کرد.

این هیات شامل مطهر تقی، معاون وزارت گردشگری یمن، دکتر مجاهد الیتیم، معاون بخش آثار تاریخی، موزه‌ها و شهرها تاریخی یمن وزرات فرهنگ و مهندس نبیل منصر، معاون ریاست موسسه عمومی محافظت از شهرهای تاریخی، دبیرکل و معاون کمیته ملی و تربیت و فرهنگ و علوم حفیظة الشیخ و علی النعیمی از دفتر ریاست است.

یونسکو در نشست امروز به کشور یمن فرصتی دوباره داد تا تلاش خود را برای حفظ دو شهر تاریخی صنعا و زبیده انجام دهد و آنها را از خطر حذف از لیست میراث جهانی این سازمان دور کند.

 

حمایت قطر از تلاش‌ها برای حفظ میراث تاریخی جهان

شیخ حسن آل ثانی، معاون ریاست موزه‌های قطر تاکید کرد: کشور قطر در چند سال گذشته موفق شده در سازمان یونسکو، بویژه در پرونده های خاص میراث انسانی جهان نقش مهمی را ایفا کند. دوحه تمام تلاش خود را برای حمایت از طرح های جهانی حفاظت از میراث جهانی در معرض خطر انجام داده است.

آل ثانی افزود: قطر در چند سال اخیر از پروژه های حفاظت از اماکن تاریخی کشورهای عربی منطقه از جمله یمن، سودان و سوریه حمایت کرده و نسبت به خطراتی که آشوب ها و ناآرامی های سیاسی آنها را تهدید می کنند، هشدار داده است.

آل ثانی در پایان تلاش های رئیس موزه های قطر برای ثبت موقعیت تاریخی «زباره» در لیست میراث جهانی را ستود.

 

ثبت اماکن تاریخی جدید کشورهای عربی در فهرست میراث جهانی

افزایش پرونده اماکن در معرض خطر جهان در اجلاس امسال و حضور وسیع نمایندگان کارشناسان و متخصصان این حوزه از شاخصه‌های نشست امسال بوده‌ است. پرونده میراث معنوی مشترک یمن، مصر، موریتانی، سوریه و لبنان نیز یکی از موضوعات داغ اجلاس امسال بوده است.

در روز چهارم اجلاس پرونده های جدیدی از اماکن تاریخی در معرض خطر به این سازمان ارائه شد. البته چند منطقه تاریخی هم به صورت مشترک از سوی نمایندگان کشورهای عربی منطقه برای ثبت در فهرست میراث انسانی مشترک معرفی شدند.

ثبت دریاچه «ترکانا» در آفریقا در لیست میراث در معرض خطر از بحث های داغ برنامه کاری روز جمعه‌ی اجلاس بود.

به دلیل اختلاف دو کشور اتیوپی و کنیا بر سر این دریاچه اعضای یونسکو هنوز موفق به ثبت آن در لیست اماکن در معرض خطر یونسکو نشده‌اند.

«خانم فروخی»، رئیس هیات کشور «الجزائر» با تاکید بر اهمیت اجلاس دوحه و توجه قطر به میراث انسانی و فرهنگی جهان گفت: کشورهای عربی امروز می‌توانند به راحتی موافقت نمایندگان حاضر را برای ثبت آثار تاریخی یمن، مصر، سوریه، لبنان و موریتانی به دست آورند.

البته ثبت این اماکن به نشست سال بعد موکول شد تا گروهی از کارشناسان برای بررسی موارد اختلاف راهی این کشور شوند.

 

حمایت کشورهای منطقه از میراث تاریخی فلسطین

موضوع تجاوزات رژیم صهیونیستی در اماکن تاریخی فلسطین از جمله شهرهای قدس و مسجد الاقصی هم با هدف تخریب هویت عربی- اسلامی آن در اجلاس امسال بررسی شد.

در همین راستا، دکتر «محمد کیلانی»، کارشناس امور بیت المقدس و رئیس هیات یمنی حاضر در دوحه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: هدف اصلی ما ارائه گزارشی از اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در این کشور به ویژه پرونده «حصار تاریخی شهر بیت المقدس» است. این پرونده در سال 1980 به ثبت جهانی رسید اما تنها پس از یک سال در لیست آثار در معرض خطر یونسکو قرار گرفته است تا کنون هم در این لیست قرا دارد .

کیلانی افزود: گزارش‌های سالانه حاکی از افزایش اقدامات خرابکارانه رژیم اسرائیل در فلسطین است. این رژیم هر اثری مربوط به ادیان اسلام و مسیحیت را نابود می‌کند. به عنوان مثال با تغییر نام شهر سلوان به داوود قصد دارد پیشینه تاریخی این سرزمین را از بین ببرد.

 

دریاچه «ترکانا» و منطقه حفاظت شده «سلوس» در لیست قرمز یونسکو

کمیته میراث جهانی یونسکو در اجلاس روز پنج شنبه خود به بررسی چند پرونده از جمله دریاچه «ترکانا» واقع در کشورهای اتیوپی و کنیا پرداخت و در پایان به این دو کشور فرصت داده شد تا این موقعیت تاریخی خود را از لیست میراث در معرض خطر یونسکو خارج کنند. در همین راستا کشور اتیوپی متعهد شد با دعوت از کارشناسان اتحادیه بین المللی حمایت از میراث طبیعی اقدامات محافظتی را برای این منطقه درپیش گیرد.

علاوه بر این این کمیته منطقه حفاظت شده «سلوس» در کشور تانزانیا را به دنبال گسترش شکار غیرقانونی حیوانات این منطقه در لیست میراث جهانی در معرض خطر یونسکو قرار داد. این منطقه در سال 1982 در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده بود.

 

هشدار دبیرکل یونسکو نسبت به درگیری‌های عراق

سازمان یونسکو نسبت به اقدامات گروه تروریستی داعش در عراق هشدار داد و خواستار انجام اقداماتی برای حفاظت از آرامگاه های مذهبی، کنیسه‌ها و اماکن تاریخی استان های الانبار، نینوا و صلاح الدین در شمال عراق شد.

این سازمان از تخریب اماکن تاریخی-مذهبی عراق، سرقت آثار تاریخی و تخریب ضریح آرامگاه انبیایی چون یونس (ع)، شیث (ع) و دانیال (ع) و بمب گذاری در اطراف آنها ابراز نگرانی کرد و با هشدار نسبت به تکرار سناریوی سوریه در عراق از نهادهای بین المللی برای تشکیل فوری همایشی با این موضوع دعوت کرد.

 

شهر بولیوی در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید

شهر«پوتوسی» بولیوی روز پنج شنبه در لیست میراث جهانی در معرض خطر به ثبت رسید.

این شهر به دلیل استخراج غیر استاندارد معدن نقره در کوه «سیرو ریکو» وارد لیست اماکن در معرض خطر یونسکو شد.

این شهر از قرن شانزدهم به عنوان یکی از بزرگترین شهر صنعتی جهان شناخته می شود . استخراج نقره با کمک تعداد زیادی آسیاب و مجموعه ای از قنات ها و دریاچه های مصنوعی سبک معماری خاصی به شهر بخشیده است. کارگاه های قدیمی ضرب سکه و خانه های قدیمی کارگران معدن از ویژگی های این شهر است.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: