ثبت جهانی شوش مهم‌ترین اولویت کمیسیون یونسکو در ایران

1392/12/21 ۲۳:۱۵

ثبت جهانی شوش مهم‌ترین اولویت کمیسیون یونسکو در ایران

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: نباید میراث فرهنگی و پاسداری از آن فقط به‌عنوان اقدامی کلیشه‌ای در شعار خلاصه شود، زیرا بسیاری از کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس به‌خاطر نداشتن همین هویت به‌دنبال ساختن یا اکتساب آن از منطقه‌ای دیگر هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: نباید میراث فرهنگی و پاسداری از آن فقط به‌عنوان اقدامی کلیشه‌ای در شعار خلاصه شود، زیرا بسیاری از کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس به‌خاطر نداشتن همین هویت به‌دنبال ساختن یا اکتساب آن از منطقه‌ای دیگر هستند.

محمدرضا سعیدآبادی  اظهار کرد: یکی از برنامه‌های کمیسیون ملی یونسکو در ایران حضور موثر در استان‌ها و تمرکز نداشتن بر تهران است.

وی با بیان این‌که در برنامه‌های یونسکو باز کردن پنجره‌هایی از پنج حوزه‌ی فرهنگ، ارتباطات، علوم طبیعی، آموزش و علوم اجتماعی و انسانی در مناطق مختلف جهان از جمله ایران وجود دارد، ادامه داد: هرمزگان از نظر داشتن این پنج حوزه، جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا هم فرهنگ و تمدن در آن پیشینه‌ی زیادی دارد و هم محیط زیست و وجود دریا از نکات دارای اهمیت است که هرمزگان را در کشور متمایز می‌کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به این‌که جهاد دانشگاهی هرمزگان با توجه به پیش‌رو بودن و ویژگی‌های منحصربه‌فردش در استان با برگزاری نشست‌های متعدد زمینه‌ساز حضور یونسکو در هرمزگان را فراهم کرده است، تصریح کرد: در نخستین حضورمان در هرمزگان در همایش ارتقای سلامت شرکت و با دستگاه‌های ذی‌ربط با محوریت جهاد دانشگاهی هرمزگان دیدار خواهیم داشت.

سعیدآبادی گفت: در آینده‌ی نزدیک، ملاقات‌های دوجانبه با هدف برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ها مختلف با دستگاه‌های اجرایی استان برگزار خواهد شد تا یک برنامه و نقشه‌ی راه با محوریت پنج حوزه‌ی یونسکو مطرح شود و بتوانیم نقش موثری در استان هرمزگان داشته باشیم.

وی درباره‌ی حوزه‌های اساسی که استان هرمزگان مستعد داشتن و توجه به آن‌هاست، بیان کرد: میراث فرهنگی و معنوی، محیط زیست، توانمندسازی زنان و جوانان، آموزش‌های بین‌المللی، معرفی مفاخر و مشاهیر و توسعه‌ی پایدار از مهم‌ترین محورهایی هستند که با همکاری جهاد دانشگاهی در استان هرمزگان قابلیت اجرایی و برنامه‌ریزی دارند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تصریح کرد: باید پس از دستیابی به مباحث و مشکلات عمده‌ی هرمزگان، با یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی بتوانیم این استان را از طریق یونسکو در فضایی جهانی معرفی کنیم و این ظرفیت‌ها را به سایر نقاط جهان نشان دهیم.

سعیدآبادی درباره‌ی برنامه‌های یونسکو در ایران نیز توضیح داد: یونسکو با برنامه‌ریزی‌های هشت ساله که در چارچوب آن، استراتژی‌های دو ساله تعیین می‌کند، در حوزه‌های پنج‌گانه برنامه‌ریزی می‌کند که در سال 1392 با ثبت جهانی کاخ گلستان، معرفی چهار شخصیت ایرانی، دو ثبت جهانی در حوزه‌ی ارتباطات و حافظه‌ی جهانی توانستیم سال موفقیت‌آمیزی را رقم بزنیم.

او همچنین ثبت جهانی «شوش» در فهرست میراث جهانی را از مهم‌ترین اولویت‌های کاری یونسکو در سال 93 دانست و اظهار کرد: کرسی‌های یونسکو به مرور در کشور ایران در حال ایجاد است. سال 1393 برنامه‌های کلانی در دستور کار است، از جمله معرفی چهره‌های صلح یونسکو در زمینه‌ی هنر و روزش و تا کنون مذاکرات موفقی را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فدراسیون‌های ورزشی انجام داده‌ایم و سال آینده روح صلح، مهر و محبت یونسکو را از طریق این چهره‌های شناخته‌شده و محبوب، به سراسر ایران منتقل خواهیم کرد تا بتوانیم تمدن ایران را به جهانیان معرفی کنیم.

این استاد رشته‌ی روابط بین‌الملل دانشگاه تهران کشور ایران را نیازمند توسعه‌ی اقتصادی و صنعتی دانست و بیان کرد: قطعا منابع طبیعی، نفت و گاز از موضوعات مهم استخراجی است و تولید و عرضه‌ی صنعت، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ اما توسعه‌ی پایدار فقط توسعه‌ی اقتصادی و صنعتی نیست، بلکه دو ضلع دیگر آن، یعنی محیط زیست و اجتماعی و فرهنگی نباید فراموش شوند. با توجه به ویژگی‌های مهم این دو ضلع باید طوری دیگر به توسعه‌ی پایدار در ایران نگریست تا شاهد از بین رفتن غنای کشور نباشیم.

سعیدآبادی ادامه داد: یکی از وظایف یونسکو در حوزه‌ی میراث فرهنگی، حفاظت، تقویت و پاسداری از ارزش‌های فرهنگی و معنوی کشور است و درباره‌ی حفظ آیین‌ها و سنن، بازی‌های محلی و گویش‌ها باید تلاش جدی شود تا شاهد فراموشی این مباحث فرهنگی مهم نباشیم و نباید فقط به‌عنوان اقدامی کلیشه‌ای در شعار خلاصه شود.

او با تأکید بر لزوم حفظ بافت و معماری با قدمت هرمزگان، اضافه کرد: این اصرار و تأکید یونسکو به این دلیل است که این موارد جزو هویت منطقه است و به آن ارزش می‌دهد و علاقه‌مندیم در این حوزه وارد شویم و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط شاهد رشد و شکوفایی در این بخش باشیم.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: