بلوکباشی : فضای شهرآفتاب، مناسب کتاب است

1395/2/25 ۱۱:۵۲

بلوکباشی : فضای شهرآفتاب، مناسب کتاب است

علی بلوکباشی، مردم‌شناس پیشکسوت در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: فضای نمایشگاه شهرآفتاب، فضای کتاب است و سرسبزی آن مایه خرسندی کتابخوانان و اهل قلم است.

 

 
 
علی بلوکباشی، مردم‌شناس پیشکسوت در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: فضای نمایشگاه شهرآفتاب، فضای کتاب است و سرسبزی آن مایه خرسندی کتابخوانان و اهل قلم است.

علی بلوکباشی، مردم‌شناس پیشکسوت از غرفه ایبنا در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب بازدید کرد. وی فضای نمایشگاه شهرآفتاب را فضای کتاب و سرسبزی آن را مایه خرسندی کتابخوانان و اهل قلم دانست.

علی بلوکباشی، نویسنده، پژوهشگر، مترجم، مردم‌شناس، قوم‌نگار، مولف، کتابشناس، مدرس و محقق 22 دی‌ماه 1314 چشم به جهان گشود. وی از پایه‌گذاران اصلی انسان‌شناسی ایران و از پرتلاش‌ترین پژوهشگران در زمینه مطالعات مردم‌شناسی به شمار می‌آید.
       
وی دانشنامه کارشناسی ارشد خود را در رشته زبان‌شناسی همگانی و زبان‌های باستانی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دریافت کرد. آن‌گاه به سال 1349 به انگلستان سفر کرد و در دانشگاه آکسفورد به تحصیل انسان‌شناسی اجتماعی پرداخت.
 
پژوهش در زمینه مسائل مربوط به مردم‌نگاری و فرهنگ عامه ایران و مطالعه و بررسی ساخت‌های اجتماعی، اقتصادی، هنری و فرهنگی و نظام‌های ایمانی و عقیدتی در جامعه‌های شهری و ایلی عشایری از فعالیت‌های وی بوده است.
 
استاد بلوکباشی در دانشگاه‌های تهران، الزهرا و آزاد اسلامی مباحثی از مردم‌شناسی عمومی، فرهنگ عامه ایران، هنرهای نمایشی و شخصیت‌شناسی را تدریس کرده است. وی در کنگره‌ها و همایش‌های علمی و فرهنگی در داخل ایران و خارج از کشور مانند ونکوور کانادا، مسکو، لنینگراد، لندن و واشنگتن دی. سی امریکا شرکت جسته و مقالاتی ارائه داده است.
 
این مردم‌شناس پیشکسوت تا پیش از انقلاب مدیر بخش مطالعات و تحقیقات شهری، معاون پژوهشی مرکز مردم‌شناسی ایران و سردبیر فصل‌نامه «مردم‌شناسی و فرهنگ عامه ایران» بود. وی اکنون عضو شورای عالی علمی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و مدیر بخش مردم‌شناسی دفتر پژوهش‌های فرهنگی، عضو شورای اجرایی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، عضو فرهنگستان ادب فارسی و همکار بخش انسان‌شناسی انجمن جامعه‌شناسی ایران است.

برخی کتاب‌های این مردم‌شناس پیشکسوت عبارتند از «آشپز و آشپزخانه: پژوهشي انسان‌شناختي در تاريخ اجتماعي هنر آشپزي»، «ايران: تاريخ، فرهنگ، هنر»، «بازي‌هاي كهن در ايران»، «پژوهشي در تعزيه و تعزيه‌خواني: از آغاز تا پايان دوره قاجار در تهران»، «پوشاك در ايران‌زمين»، «تاريخ انسان‌شناسي (از آغاز تا امروز)»، «تعزيه‌خواني: حديث قدسي مصايب در نمايش آئيني»، «جامعه ايلي در ايران» و «جزيره قشم: صدف ناشكافته خليج‌فارس».

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: