ملاقات با قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین آثار دکتر شریعتی را از دست ندهید

1393/3/27 ۱۳:۰۱

ملاقات با قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین آثار دکتر شریعتی را از دست ندهید

پشت جلد قدیمی ترین کتاب دکتر علی شریعتی درج شده است 1347 یعنی همان زمانی که مجموعه حسینیه ارشاد کار انتشار آثار دکتر را شروع کرده بود. و حالا از آن زمان تا به امروز 48 سال می گذرد و قرار است به مناسبت سی و هفتمین سالگرد درگذشت استاد، 30 اثر قدیمی و شاخصش به نمایش گذاشته شود.

 

پشت جلد قدیمی ترین کتاب دکتر علی شریعتی درج شده است 1347 یعنی همان زمانی که مجموعه حسینیه ارشاد کار انتشار آثار دکتر را شروع کرده بود. و حالا از آن زمان تا به امروز 48 سال می گذرد و قرار است به مناسبت سی و هفتمین سالگرد درگذشت استاد، 30 اثر قدیمی و شاخصش به نمایش گذاشته شود.

محمد عکاف: دکتر علی شریعتی می گوید: زندگی من، مجموعاً، عبارت است از چندین برنامه‌ پنج‌ساله. همیشه کاری را شروع می‌کرده‌ام و به اوج می‌رسانده‌ام و آخر پنج سال درهم می‌ریخته؛ هر بار از سر: از اول نوجوانی تا 28 مرداد 32 و سقوط دکتر مصدق و آغاز دیکتاتوری، پنج سال. از این دوره تا تشکیل نهضت مقاومت ملی مخفی، که از 1337 به هم خورد و دستگیر شدیم، پنج سال. از 38 تا 43، در اروپا پنج سال. از 43 تا 48، دوره‌ی خاص آوارگی و زندان و مقدمه‌چینی و زمینه‌سازی دانشکده، پنج سال. دوره‌ی کنفرانس‌های دانشگاه‌ها و ارشاد، پنج سال، تا 51. پس از آن، زندان و خانه‌نشینی و خفقان پنج سال. (با مخاطب‌های آشنا، مجموعه‌ی آثار 1، ص 262)

اما حالا در سالمرگ دکتر دل مان را خوش کرده ایم به تماشای کتاب هایش در حسینیه ارشاد. جایی که نامش با دکتر شریعتی گره خورده است.

مسئـول روابـط عمـومـی موسسه حسینیه ارشاد درباره این رویداد فرهنگی می گوید: در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد مجموعاً 342 عنوان کتاب و سایر منابع موضوعی مرتبط با دکتر شریعتی وجود دارد، که در روز پنجشنبه 29 خرداد ماه مصادف با سالروز درگذشت این استاد ارزشمند، 30 اثر از این منابع از ساعت 8:30 تا 12 به نمایش گذاشته می شود.»

«مهسا مهدیزاده»، درباره این آثار می گوید: در مجموعه کتابخانه حسینیه ارشاد 2 گروه کتاب از دکتر شریعتی نگهداری می شود؛ نخست کتاب های خود دکتر است که هم نسخ قدیمی و هم جدید و تازه های نشر در مخزن وجود دارد. دسته دوم کتاب هایی است که دیگران درباره دکتر یا آثارش به رشته تحریر درآورده اند که این آثارهم در کتابخانه نگهداری می شوند. اما در نمایشگاه 29 خرداد قدیمی ترین و برجسته ترین آثار ایشان به معرض دید علاقه مندان گذاشته خواهد شد. در واقع علاقه مندان به دکتر می توانند همه نسخه های اولیه کتاب های ایشان را در این نمایشگاه ببینند.

اما آثار و نوشته های دکتر شریعتی نه در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان همچنان مخاطب دارد. ترجمه‌ی آثار دکتر شریعتی کمی پس از مرگش به زبان‌های ترکی و عربی آغاز شد. در ابتدا این ترجمه‌ها به شکل پراکنده و از سوی ناشرانِ بی‌نام و نشان صورت می‌گرفت. بعضاً در سال‌های آغازینِ جمهوری اسلامی برخی از سفارتخانه‌های ایران در ترکیه، پاکستان، مالزی، تایلند و... ابتکارِ این ترجمه‌ها را به عهده داشتند؛ امری که خیلی زود رها شد.

از اوایلِ دهه‌ی 90 میلادی ترجمه‌ی منظم‌ترِ آثار دکتر شریعتی به زبان‌های ترکی و عربی از سوی انتشارات فجر در ترکیه و الامیر در لبنان آغاز شد. تا امروز که کلیه‌ی آثار شریعتی (36 جلد مجموعه آثار) به زبان ترکی ترجمه شده و از همین طریق به منطقه‌ی بالکان گسترش پیدا کرده است. بیش از نیمی از مجلدهای مجموعه آثار نیز به عربی ترجمه شده و در اختیار جهان عرب قرار گرفته است.بسیاری از این کتاب ها به چاپ چندم رسیده که نشان‌دهنده‌ استقبال مخاطبان است.

ترجمه‌ی عربی آثار دکتر شریعتی راه را برای ترجمه‌ این آثار به زبان فرانسه نیز به تازگی باز کرده است و مخاطبِ مسلمان فرانسوی‌زبان را جلب کرده است. متأسفانه تا کنون آثار ترجمه‌شده به انگلیسی محدود به همان ترجمه‌ سال‌های آغازین انقلاب مانده است. ترجمه‌هایی که مبتکر آن‌ها غالباً دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا بودند.

آثار دکتر شریعتی، جسته و گریخته، به زبان‌های دیگر هم ترجمه شده: به عنوان مثال از طرفِ دپارتمان اسلام‌شناسی دانشگاه توکیو کتابِ اسلام‌شناسیِ تاریخی (مجموعه آثار 30) به ژاپنی ترجمه شده است.

 

کتاب های جدید را به خانه ببرید

هر سال در هفته پایانی خرداد و آذر طرح مبادله کتاب در حسینیه ارشاد برگزار می شود.

مسئـول روابـط عمـومـی موسسه حسینیه ارشاد دراین باره می گوید: امسال 1100 جلد کتاب بزرگسال و 280 جلد کتاب کودک و نوجوان برای مبادله انتخاب شده است.

«مهسا مهدیزاده»، درباره شیوه انتخاب کتاب برای طرح مبادله گفت: از هر کتاب 3 نسخه در مخزن نگهداری می شود؛ مازاد این تعداد کارشناسی می شود و در فهرست طرح مبادله قرار می گیرند. متقاضیان مبادله هم کتاب های شان را به کتابخانه می آورند و پس از کارشناسی مشخص می شود که بر اساس ارزش مادی و معنوی هر کتاب متقاضی، با چند کتاب ارایه شده توسط کتابخانه قابلیت مبادله دارد. به همین دلیل دیده شده گاهی 4 یا 5 کتاب متقاضی با یک کتاب مجموعه حسینیه ارشاد مبادله شده است.

وی افزود: عموم کتاب هایی که در فهرست مبادله قرار می گیرند کتاب های اهدایی به کتابخانه حسینه ارشاد هستند که با کسب رضایت از اهدا کننده و به دلیل اینکه مخزن کتاب از نسخه اهدایی، غنی است کتاب در فهرست مبادله قرار می گیرد.

به گفته مهدیزاده علاقه مندانی که تمایل به شرکت در طرح مبادله کتاب را دارند باید شرایط مبادله را رعایت کنند. کهنه و ناقص نبودن کتاب یا دوره کتاب از جمله شرایط مهم طرح مبادله است.

امسال برای نخستین بار کودکان هم در یک طرح مشارکتی شرکت می کنند. در این طرح بچه ها می توانند کتاب های کتابخانه شخصی شان را به بخش مبادله طرح کتاب بیاورد و باهم مبادله کتاب داشته باشند. هدف از اجرای این طرح ایجاد دوستی بین کودکان و ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

بیست و ششمین دوره طرح مبادله کتاب که از 26 خرداد در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد آغاز شده است تا 31 خرداد ادامه دارد.

کتابخانه عمومی حسينيه ارشاد بالاتر از پل سید خندان در خيابان شريعتی واقع شده است. نام تالار کتابخانه همانند خيابانی که حسينيه ارشاد در آن واقع است، دکتر علی شريعتی نام گذاری شده است.

کتابخانه عمومی حسينيه ارشاد در هفتم تيرماه 1359 شمسی برابر با 15 شعبان 1400 قمری همزمان با میلاد حضرت قائم(عج)، آغاز به کار کرد.

حسینیه ارشاد از سال 1343 به همت محمد همایون و ناصر میناچی تأسیس شد و تا دوران انقلاب کانون مهم مبارزان مخالف حکومت بود.

دکتر علی شریعتی حدود 10 سال از عمر خود و سخنرانی‏ ها و فعالیت هایش را در این مکان به انجام رساند و چنانچه در وصیتنامه‏ اش نگاشته بود، همیشه آرزو داشت کتابخانه‏ ای عمومی در حسینیه ارشاد موجود باشد تا مخاطبان او و علاقه مندان به تفکر و اندیشه بتوانند از کتاب هایش استفاده کنند.

کتابخانه عمومی حسينيه ارشاد که به صورت غیر‏انتفاعی و تحت نظارت بخش خصوصی اداره می شود، در ابتدای تأسیس، کار خود را در 450 متر مربع شروع کرد و پس از گذر سال ها این متراژ به 1770 متر افزایش یافته است.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: