آیین نکوداشت ثبت عبدالقادر مراغی در فهرست معنوی یونسکو برگزار شد

1393/3/21 ۱۳:۵۶

آیین نکوداشت ثبت عبدالقادر مراغی در فهرست معنوی یونسکو برگزار شد

آیین نکوداشت ثبت جهانی عبدالقادر مراغی اولین ردیف نویس موسیقی اصیل در فهرست معنوی یونسکو وشب فرهنگی این شخصیت در تالار سرباز مراغه برگزار شد. این آیین روزسه شنبه به منظور گرامیداشت عبدالقادر مراغه ای مشهور به معلم ثالث موسیقی و از نظریه پردازان عصر حاضر موسیقی برگزار شد.

 

 

آیین نکوداشت ثبت جهانی عبدالقادر مراغی اولین ردیف نویس موسیقی اصیل در فهرست معنوی یونسکو وشب فرهنگی این شخصیت در تالار سرباز مراغه برگزار شد.

این آیین روزسه شنبه به منظور گرامیداشت عبدالقادر مراغه ای مشهور به معلم ثالث موسیقی و از نظریه پردازان عصر حاضر موسیقی برگزار شد.

این آیین با هدف احیای دبیرخانه این شخصیت ومقدمه ای برای برگزاری دومین همایش بین المللی عبدالقادر در این شهرستان برگزار شد.

عبدالقادر مراغه ای در قرن نهم هجری قمری درمراغه متولد ودرمراحل مختلف زندگی اش در دربارهای بغداد، بصره وهرات نزد شاهرخ شاه تیموری مشغول بکار بود.

مقاصدالالحان، جامع الالحان اولین نمونه های جامع نت نویسی شده ایرانی، کنزالالحان و شرح ادوار (درباره ایقاع) از مهمترین آثار عبدالقادر مراغه ای بوده و موسیقی فیلم امام علی (ع) نیز از آثار او است.

دراین آیین پیام ویدیویی سیدعبدالله انوار پیشکسوت نسخه شناسی معاصر کشور پخش شد.

وی دراین پیام بر حمایت جدی مسوولان از شخصیت های فرهنگی و گذشته های علمی ایران و ثبت آن ها در میراث فرهنگی سازمان یونسکو تاکید کرده است.

سیدعبدالله انوار در این پیام آورده است: مراغه در سایه داشتن فرهنگ و تاریخی غنی توانایی تبدیل به پایتخت فرهنگی آذربایجان شرقی را دارد.

نسخه پژوه ومتخصص متون کهن ریاضی در ادامه پیام خود افزوده است: عبدالقادر مراغه ای از نخبگان موسیقی اصیل ایران بوده که توانسته به عنوان اولین ردیف نویس موسیقی آثاری از خود بر جای بگذارد.

انوار در این پیام با تاکید بر شناساندن شهرهای محل ولادت شخصیت های علمی و فرهنگی ایران در جامعه جهانی یادآوری کرده است: اگر بتوان این محل ها را به جهان معرفی و پژوهش های علمی تخصصی در ارتباط با علم این شخصیت ها انجام داد، گام مثمرثمری در ارتباط با حفظ میراث معنوی کشور برداشته می شود.

پژوهشگر موسیقی ایران نیز در این آیین، معرفی مراغه به عنوان قطب فرهنگی آذربایجان را منوط بر حمایت از زیر ساخت های آن اعلام کرد و گفت: حمایت مسوولان این شهرستان و منطقه در ارتباط با احیای دبیرخانه عبدالقادر مراغه ای ضروری است.

محمدرضا درویشی افزود: با توجه به اینکه ایران اسلامی از بعد فرهنگی و هنری کشوری با گنجینه های فراوان است، استفاده از این پتانسیل ها نیازمند برنامه ریزی دقیق و عملی است.

گشایش نمایشگاه «ساز نو نوای کهن» متشکل از آثار تاریخی موسیقی و مربوط به این هنر ایران زمین ازهفت هزار سال پیش در موزه مراغه، اجرای ورک شاپ شب فرهنگی عبدالقادر مراغه ای در مقبره اوحدی و رونمایی از سه نگاره عبدالقادر مراغه ای اثر بهروز مظاهری از برنامه های جنبی آیین نکوداشت ثبت جهانی عبدالقادر مراغی در یونسکو بود.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: