تنها کتاب مرجع در حوزه صنایع‌دستی ایران را یک خارجی نوشته است!

1393/3/21 ۱۲:۲۸

تنها کتاب مرجع در حوزه صنایع‌دستی ایران را یک خارجی نوشته است!

بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی در روز جهانی صنایع دستی(20 خرداد) گفت: امروزه کتابی مرجع در حوزه صنایع دستی نداریم و هنوز دانشنامه‌ای که انواع محصولات صنایع دستی را با آمار و اطلاعات جدید دسته‌بندی کند گردآوری نشده است.

 

بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی در روز جهانی صنایع دستی(20 خرداد) گفت: امروزه کتابی مرجع در حوزه صنایع دستی نداریم و هنوز دانشنامه‌ای که انواع محصولات صنایع دستی را با آمار و اطلاعات جدید دسته‌بندی کند گردآوری نشده است.

بهمن نامورمطلق درباره آسیب‌شناسی کتاب‌هایی که در حوزه صنایع دستی چاپ شده عنوان کرد: اگرچه باید این بحث را بیشتر در هفته پژوهش مطرح کرد اما می‌توان گفت مشکل اصلی صنایع دستی در عرصه پژوهش این است که پژوهش‌های عمیق و جدی در این زمینه انجام نشده است. حوزه‌ای که دارای آثار بسیار متنوع و گسترده‌ای است جای خالی مطالعات و پژوهش‌ها به شدت در آن احساس می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: امروزه کتابی مرجع در حوزه صنایع دستی نداریم؛ کتابی که انواع محصولات صنایع دستی را با آمار و ارقام جدید دسته‌بندی کند هنوز نوشته نشده است. تنها کتابی که تولیدات صنایع دستی را دسته‌بندی کرده کتاب «راهنمای صنایع اسلامی» (موریس آسون) با ترجمه عبدالله فریار است.

این پژوهشگر اظهار کرد: افرادی مانند پوپ نیز درباره صنایع دستی و معماری ایران تحقیقاتی انجام دادند که اطلاعات کتاب‌های آن‌ها نیز بسیار قدیمی است ضمن این که این کتاب‌ها تنها به معرفی صنایع دستی می‌پردازند و نگاه تحلیلی ندارند. در عین حال تعداد این کتاب‌ها بسیار اندک است و بیشتر جنبه توصیفی دارند و نمی‌توانند به مدیران و محققان این حوزه کمک چندانی کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده صنایع دستی گفت: ما در نظر داریم که با برنامه‌ریزی به سمت تولید اطلس صنایع دستی و گونه‌شناسی آن حرکت کنیم. با وجود این، آن‌چه امروز در این زمینه مشاهده می‌کنیم، گسست میان صنایع دستی و حکمت فناوران وجود دارد. زمانی که صنایع دستی از این دو بهره ببرد شکوفا شده و پاسخگوی نیاز مردم جامعه خواهد بود اما این گسست امروز باعث شده است که صنایع دستی نتواند مورد توجه سلیقه‌های گوناگون مردم قرار بگیرد.

نامورمطلق درباره برنامه‌های معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی برای پر کردن این خلاهای پژوهشی با توجه به این‌که خود صاحب قلم در این حوزه است، افزود: در حال حاضر روی موضوع‌شناسی صنایع دستی در حال برنامه‌ریزی و فعالیت هستیم و کارگروه‌های علمی راه‌اندازی کرده‌ایم که امیدوارم با تکمیل تحقیقات، دریافت مجوز و اعتبار به تولید و پژوهش علمی در عرصه صنایع دستی دست یابیم.

وی همچنین درباره تجلیل از دو چهره مولف و پژوهشگر در عرصه صنایع دستی در هفته گرامیداشت صنایع دستی گفت: دکتر اسماعیل بنی‌اردلان، نویسنده کتاب «معرفت شناسی آثار صناعی» و شعبانعلی قربانی با ارایه پایان‌نامه «گل سلوزی؛ شناخت ماده و قابلیت‌ها و کاربرد آن از منظر هنری» در روز جهانی صنایع دستی تجلیل خواهند شد اما باید یادآوری کنم که حرف اصلی را در حوزه پژوهش در هفته پژوهش خواهیم گفت.

بهمن نامورمطلق متولد 1341 تهران و دارای مدرک ادبیات تطبیقی از دانشگاه بلز پاسکال در کلرمون فرانسه است. وی دانشیار گروه فرانسه دانشگاه شهید بهشتی و معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی است. همچنین عضو ایرانی مرکز جهانی مطالعات ادبیات تطبیقی پاریس، عضو مرکز تحقیقاتی ادبیات تطبیقی و عمومی در دانشگاه کلرمون فران فرانسه و عضو گروه زبان هنری فرهنگستان هنر است.

نامورمطلق کتاب‌های بسیاری را از جمله «درآمدی بر بینامتنیت»، «نقد تکوینی در هنر و ادبیات»، «آیینه آفتاب: حضور شخصیت و آثار مولانا در غرب»، «اسطوره متن هویت ساز؛ حضور شاهنامه در فرهنگ و ادب ایرانی»، «اسطوره متن بینانشانه‌ای؛ حضور شاهنامه در فرهنگ‌ها و زبان‌های جهان»، «نقدنامه خانه هنرمندان ایران، با ویژه نامه نقد پسااستعماری»، «طاق بستان؛ مجموعه مقالات بین‌‌رشته‌ای در مورد سایت باستانی طاق بستان» و «درآمدی بر اسطوره‌شناسی» نوشته است.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: