فقه محیط زیست / آیت‌الله دكتر سیدمصطفی محقق داماد - بخش دهم و پایانی

1393/3/20 ۰۷:۳۰

فقه محیط زیست / آیت‌الله دكتر سیدمصطفی محقق داماد  - بخش دهم و پایانی

قواعد فقهی می‌تواند مستند بسیاری از فتاوای زیست محیطی باشد. برای نمونه: مسأله 1ـ چنانچه كارشناسان و متخصصان، بلندمرتبه‌سازی در مناطق مسكونی را موجب ایجاد مشكلات اقلیمی اعلام دارند، چنین اقداماتی تجاوز به منافع عمومی محسوب و در نتیجه شرعاً‌ حرام خواهد بود.

 

 

نتیجه‌گیریهای فقهی

قواعد فقهی می‌تواند مستند بسیاری از فتاوای زیست محیطی باشد. برای نمونه:

مسأله 1ـ چنانچه كارشناسان و متخصصان، بلندمرتبه‌سازی در مناطق مسكونی را موجب ایجاد مشكلات اقلیمی اعلام دارند، چنین اقداماتی تجاوز به منافع عمومی محسوب و در نتیجه شرعاً‌ حرام خواهد بود.

مسأله 2ـ چنانچه به نظر كارشناسان در منطقه‌ای كه منابع زیرزمینی با مشكل كم‌آبی رو بروست، استخراج بی‌رویه آب به منظور بهره‌گیری و استفاده مقاصد شخصی مانند پركردن استخرهای شنای تفریحی در منازل شخصی، تجاوز به حقوق عمومی محسوب و شرعاً حرام است. پرداخت بهای آب، به اداره آب این مشكل را حل نمی‌كند.

مسأله 3ـ هرچند اصلاح درختان جنگل‌های كشور عملی ضروری و لازم است، ولی قطع آنها به منظور توسعه فضای مسكونی چنانچه به نظر كارشناسان موجب تخریب منابع زیستی و عوامل سالم‌سازی محیط است، تجاوز به منافع عمومی و شرعاً حرام می‌باشد.

مسأله 4ـ سرازیر كردن فاضلاب منازل و نیز فضولات و زباله كارخانجات و سایر اماكن به نهرها، دریاها و نیز به منابع آبهای زیرزمینی شرعاً حرام است.

مسأله 5ـ ایجاد كارخانجات دودزا بدون نصب فیلترهای تصفیه گازهای مضر در مناطقی كه موجب تخریب و اضرار به منابع زیستی می‌گردد، از مصادیق تجاوز به منافع عمومی و شرعاً حرام است.

مسأله 6ـ استفاده اشخاص حقیقی و یا حقوقی از وسایط نقلیه دودزا كه به نظر كارشناسان موجب آلوده ساختن هوا می‌گردد، حرام و در برخی موارد موجب ضمان شرعی است.

مسأله 7ـ قرار دادن ظروف زباله در اماكنی كه موجب ایجاد حشرات ناقل بیماری می‌گردد و فضا را آلوده می‌سازد، حرام و موجب ضمان است.

مسأله 8 ـ ریختن زوائد میوه‌‌جات و غیره در معابر عمومی كه امكان فراهم آوردن عوامل زیان‌آور گردد، حرام و در صورت ورود زیان، موجب ضمان است.

مسأله 9ـ ایجاد آلودگیهای صوتی چنانچه در حدی باشد كه موجب اضرار به شهروندان باشد، حرام و موجب ضمان است.

مسأله 10ـ دولت موظف است كه نسبت به عوامل مخرب محیط زیست اقدامات پیشگیرانه كند و در صورت سهل‌انگاری، شهروندان حق مطالبه دارند.

مسأله 11ـ هنگام درگیری مسلحانه با دشمن، به كار بردن سلاحهایی كه موجب تخریب منابع زیست محیطی می‌گردد، حرام و ممنوع است. آلوده نمودن آبها با استفاده از مواد مسموم‌كننده و میكروبی به منظور از بین بردن منابع طبیعی، كشتزارها و مزارع و همچنین حیوانات اهلی و وحشی در بلاد كفر ممنوع است.

از فقهای معاصر آیت‌الله منتظری این سؤال را به نحو مستدل پاسخ داده‌اند. متن پاسخ ایشان به شرح زیر است: «آلوده كردن آبها، زمینها و اتلاف حیوانات ـ هر چند در بلاد كفر ـ جایز نیست،... حتی در موارد جنگ نیز نباید مجاهدان متعرض درختان و حیوانات و... شوند.»1 ایشان برای پاسخ خود به سه دلیل فقه تمسك نموده‌اند:

الف) آیه شریفه «و اذا تولّی، سعی فی ‌الارض‌‌لیفسد فیها و یهلك الحرث و النسل و الله لایحب‌الفساد: چون قدرت یابد، در زمین به راه افتد تا در آن فساد كند و كشت و نسل را نابود نماید، و خداوند فساد را دوست ندارد.» (بقره، 205) به نظر ایشان تخریب منابع زیستی مشمول این آیه شریفه می‌باشد.

ب) حدیث زیر: عن ابی‌حمزه الثمالی، عن ابی‌عبدالله(ع) قال: كان رسول‌الله (ص) اذا اراد ان یبعث سریه، دعاهم، فأجلسهم بین یدیهه ثم یقول: سیروا بسم‌الله و بالله و فی‌سبیل ‌الله و علی ملّه رسول‌الله؛ لاتغلوا و لا تمثلوا و لا تغدروا و لا تقتلوا شیخاً فانیاً و لاصبیاً و لا امرأه و لا تقطعوا شجرا.2

ترجمه حدیث: ابی‌حمزة ثمالی از امام صادق (ع) نقل می‌كند كه فرمودند: رویة رسول خدا(ص) این بود كه هرگاه می‌خواست گروهی را برای درگیریهای مسلحانه اعزام كند، آنان را جمع می‌كرد و همه را می‌نشانید و می‌فرمود: به نام خدا و با توكل بر او و برای او حركت كنید و مقید به دین و سنت پیامبر خدا عمل كنید. هرگز كسی را به غل و زنجیر مكِشید، و جنازه‌ها و بدن‌ دشمن را مثله مكنید (قطعه قطعه مكنید)، پیران ناتوان، كودكان و زنان را مكشید و درختی را قطع مكنید.

ج) مسعدة بن صدقه از امام صادق(ع) نظیر مضمون روایت نخستین را نقل با مطالبی افزون نقل می‌كند، به شرح زیر: عن مسعدة بن صدقه عن أبی عبدالله(ع) قال: إن النبی (ص) كان إذا بعث أمیراً له علی سریه، أمره بتقوی الله عز و جل فی خاصه نفسه، ثم فی أصحابه عامه، ثم یقول: اغز بسم‌الله و فی سبیل‌الله، قاتلوا من كفر بالله؛ لاتغدروا و لاتغلوا و لا تمثلوا و لا تقتلوا ولیداً و لا متبتلاً فی شاهق، و لا تحرقوا النخل و لا تغرقوه بالماء، و لا تقطعوا شجره مثمره و لا تحرقوا زرعا؛ لأنكم لا تدرون لعلكم تحتاجون إلیه و لا تعقروا من البهائم ممّا یؤكل لحمه...3

یعنی: رسول‌الله(ص) امیر لشكر را اولاً شخصاً و ثانیاً نسبت به لشكر رعایت تقوای الهی را گوشزد می‌فرمودند. سپس چنین می‌گفتند: برای خدا بجنگید و در راه او مهاجمان را دفع كنید و هرگز حیله و فریب به كار مبرید، كسی را به غل و زنجیر مكشید و جنازه‌ها مثله مكنید. هرگز درخت خرمایی را مسوزانید و آنها را در آب غرقاب مسازید و هیچ درخت میوه‌داری را قطع مكنید و هیچ زراعتی را به آتش مكشید، اینها مورد نیاز بشریت است و هرگز چهارپایان و حیوانات مأكول اللحم را در هنگام حمله پای نبرّید...

 

نتیجه‌گیری نهایی

با مطالعه مباحث ارائه شده به این نتیجه می‌رسیم كه ممنوعیت تعدی به منابع زیست محیطی و امر به حفظ آنها دقیقاً به منظور ارزش‌دار بودن و قداست آن منابع در فقه اسلامی و نه صرفاً به خاطر تجاوز به اموال و املاك دیگران است. به دیگر سخن نباید چنین پنداشت كه امر به حفظ و ممنوعیت اعمال تخریبی، به خاطر تجاوز به اموال و املاك دیگران است تا با رضایت صاحبان آنها مجاز گردد. منابع زیست محیطی از نظر حقوق اسلامی دارای عنوانی مستقل و رأساً از ارزش و قداست برخوردار است. آنچه در این بخش آمد، تلخیصی از رساله‌ای مستقل تحت عنوان «فقه محیط زیست» است كه ان‌شاءالله در فرصت مناسب منتشر خواهد شد.

 

* برگرفته از: الهیات محیط‌زیست

پی‌نوشتها:

1ـ حسینعلی منتظری، گنجینه استفتائات قضایی، مؤسسه قضا، ش 7368

2. حر عاملی، وسائل الشیعه، كتاب الجهاد، جهاد العدو، باب 15؛ كلینی، كافی، ج 5، صص 27 و 29.

3. همان منابع.

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: