شاهنامه خوانی و نقالی ریشه در باورهای آیینی و سنتی ایران دارد

1393/3/19 ۱۲:۵۱

شاهنامه خوانی و نقالی ریشه در باورهای آیینی و سنتی ایران دارد

یک شاهنامه خوان و نقال گفت: روایت شاهنامه و شاهنامه خوانی یک سنت فرهنگی است که ریشه در باورهای آیینی و سنتی ایران دارد. امیرصادقی افزود: شاهنامه برای ما به لحاظ هویت زبان ملی ارزش بزرگی دارد؛ چون زنده کننده این زبان است و این حدس همیشه بوده و هست که اگر شاهنامه نبود، زبان فارسی از بین می رفت

 

یک شاهنامه خوان و نقال گفت: روایت شاهنامه و شاهنامه خوانی یک سنت فرهنگی است که ریشه در باورهای آیینی و سنتی ایران دارد.

امیرصادقی افزود: شاهنامه برای ما به لحاظ هویت زبان ملی ارزش بزرگی دارد؛ چون زنده کننده این زبان است و این حدس همیشه بوده و هست که اگر شاهنامه نبود، زبان فارسی از بین می رفت

وی اظهار داشت: نقالی شاهنامه یکی از الگوهای مهم و تأثیر گذار نمایش در ایران است این گونه نمایشی قدمتی مربوط به دوره ساسانیان و اشکانیان دارد که آن موقع نقال با استقاده از آواز و موسیقی داستان هایی را روایت می کرد در واقع نقالان و شاهنامه خوانان نگهبانان قصه های عامیانه هستند.

وی گفت: دور شدن از اصل، ریشه ها و باورهای آیینی و سنتی، بزرگترین خطری است که توسعه فرهنگ هر کشور را تهدید می کند و امروز بقا و حیات هنرهای آیینی و سنتی مانند نقالی و تعزیه تنها در گرو تلاش هنرمندان نیست و باید مسوولان بیش از پیش در عرصه حمایت از این هنرها حاضر باشند

بنیانگذار فردوسی سرا افزود: امروزه نقالانی که با نقل زندگی را می گذرانند به تعداد انگشتان دست هستند و این امر تهدیدی جدی است که می طلبد مسئولان حمایتهای لازم را داشته باشند.

وی گفت: ممارست و حرکت به سوی متونی که کمتر کار شده اند می تواند موجب تداوم نقالی شود، زیرا نقالی یک هنر فردی است و به لحاظ شناخت فرهنگ و سنت های آحاد مردم در تمام ادوار تاریخ حائز اهمیت است.

این نقال بیان داشت: جوانانی که توان شاگردی و دویدن دارند در عرصه آموزش نقالی وارد شوند البته کار سختی است چرا که این هنر پرورش بدن، صدا، تکنیک و مخاطب شناسی و رعایت اصول آداب و قواعد را نیاز دارد.

این شاهنامه خوان گفت: شاهنامه، چه در بخش روزگاران پیش ازتاریخ و چه در بخش تاریخی، چه آنگاه که سینه به سینه نقل می شده و چه آنگاه که به نوشتار در آمده و هم در هزار سال گذشته که به زیور شعر فارسی آراسته شده، وظیفه ی نگاهبانی هویت ایرانی را به نیکی انجام داده است.

امیر صادقی روایتگر باسابقه شاهنامه فردوسی که به بیان بزرگان ادب و فرهنگ ایران وبا توجه به سابقه کاری خود، به پسر فردوسی معروف شده و بر این اساس عاشقانه در جهت معرفی دیدگاه های فردوسی در جامعه و انتقال و ارتباط با مفاهیم آن به نسل های جوان تر فعالیت می کند. او بخش عمده ای از درآمد و وقت خود را صرف فردوسی کرده است .

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: