کاوش های باستان شناسی در گنبد سلطانیه از سر گرفته می شود

1393/3/11 ۱۲:۱۷

کاوش های باستان شناسی در گنبد سلطانیه از سر گرفته می شود

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: کاوش ها همراه با مطالعات باستان شناسی در ارگ و گنبد سلطانیه از سر گرفته می شود. علیرضا رازقی گفت: در گذشته کاوش های باستان شناسی در محوطه ارگ سلطانیه انجام شده اما ساماندهی خاصی در یافته های تاریخی رخ نداده بود.

 

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: کاوش ها همراه با مطالعات باستان شناسی در ارگ و گنبد سلطانیه از سر گرفته می شود.

علیرضا رازقی گفت: در گذشته کاوش های باستان شناسی در محوطه ارگ سلطانیه انجام شده اما ساماندهی خاصی در یافته های تاریخی رخ نداده بود.

وی یادآوری کرد: در جریان کاوش از میراث فرهنگی فقط بحث آشکار سازی یافته های باستان شناسی نیست و باید با مطالعه و تحقیق رابطه میان بنا، تاریخ احداث و اثر آشکار شده بیان شود و از این نظر در مقاطع زمانی گذشته که در کاوش ها وقفه ایجاد شده بود، برنامه ریزی ها بر روی ساماندهی محوطه و تداوم مطالعات باستان شناسی متمرکز شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: امسال دروازه شمالی پس از ساماندهی محدوده کاوش شده و تعیین مسیر حرکت گردشگران بازگشایی شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه با بیان اینکه بازگشایی دروازه شمالی اقدامی برای معرفی و شناساندن بنا و ارگ سلطانیه بود، گفت: با بازگشایی دروازه شمالی، گردشگران در کنار بازدید از محوطه های کاوش شده، بیشتر با گنبد و ارگ سلطانیه آشنا می شوند.

وی افزود: در برنامه های رو به جلو پس از تقسیم بندی محوطه ارگ، کاوش حصارهای شماره یک، دو و سه به ترتیب در اولویت قرار گرفت که حصار شماره یک محوطه کاوش شده در حومه ورودی دروازه شمالی، حصار شماره دو ضلع شرقی حمام سالار و حصار شماره سه که مسیر شمال به جنوب ارگ را بازگشایی می کند، در منطقه جنوبی قرار دارد.

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: در ارگ اصلی دروازه ای در شمال و دروازه دیگری در جنوب ارگ قرار داشت و برنامه بازگشایی مسیر شمال - جنوب این مجموعه اکنون در دست اجرا قرار دارد که تاکنون 50 درصد این مسیر بازگشایی شده و از قسمت شمال شرقی حمام سالار جریان کاوش ها متوقف شده است.

رازقی با بیان اینکه مدت زمان کاوش در ارگ سلطانیه محدود به چهار ماه است، وجود شرایط اقلیمی و آب و هوای نامساعد را مهمترین عامل در کندی پیشرفت کاوش ها عنوان کرد.

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: زمینه کاوش های بعدی باستان شناسان امتدادی است که در حصار شماره دو قرار گرفته است و همزمان با کاوش باید کیفیت آثار اشکار شده مشخص شود.

وی ارگ و گنبد سلطانیه را دارای ابعاد کلان و وسیعی برای کاوش، مرمت، مطالعه و بررسی خواند و از وجود فرضیه ای برای مجموعه ارگ سلطانیه خبر داد.

رازقی با بیان اینکه بر اساس کاوش های انجام شده بسیاری از فرضیه ها به نظریه تبدیل شده است، بر لزوم پیشروی هدفمند کاوش ها و مطالعات در این مجموعه تاکید کرد.

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه با بیان اینکه بحث باستان شناسی نباید فقط منحصر به آزاد کردن آثار زیر خاک باشد و باید به موازات کاوش ها، مطالعات تخصصی نیز انجام گیرد تاکید کرد: با مطالعات باستان شناسی همزمان با کاوش ها می توان در مورد زمان احداث، فرهنگ مردم، نوع معماری، ساختار شهر، بافت ارگ و کیفیت استفاده از مواد به دست می آید که در جایگاه خود برای پژوهشگران اهمیت بسیاری دارد.

رازقی به اعتبار مورد نیاز برای تداوم کاوش ها و مرمت ها در مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه اشاره کرد و اعتبار تخصیص یافته به این گنبد را هفت میلیارد ریال برشمرد.

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: این مجموعه میراث جهانی شخصیتی چند وجهی دارد و هر چه در ابعاد مختلف آن تلاش و کوشش انجام گیرد، باز جای کار بسیاری باقی مانده است.

مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه میراثی به یادگار مانده از دوره ایلخانی است که اوج معماری ایران اسلامی را به نمایش می گذارد.

این مجموعه در شهر سلطانیه در 45 کیلومتری شرق شهر زنجان قرار گرفته است.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: