ماسوله؛ موزه ای سرگردان در مسیر جهانی شدن

1393/2/27 ۱۰:۵۶

ماسوله؛ موزه ای سرگردان در مسیر جهانی شدن

شهرک تاریخی ماسوله، ترجمان شکوه گردشگری گیلان چون موزه ای گران در مسیر جهانی شدن سرگردان است. امروز بهترین موزه های دنیا ترکیبی از اطلاعات جذاب و آثار هنری را همزمان در معرض دید گردشگران قرار می دهد که می توان در این راستا به موزه های آرمیتاژ سن پترزبورگ، متروپلیشن آمریکا، موزه قاهره، گالری اوفیتزی فلورانس و لوور فرانسه اشاره کرد.

 

شهرک تاریخی ماسوله، ترجمان شکوه گردشگری گیلان چون موزه ای گران در مسیر جهانی شدن سرگردان است.

امروز بهترین موزه های دنیا ترکیبی از اطلاعات جذاب و آثار هنری را همزمان در معرض دید گردشگران قرار می دهد که می توان در این راستا به موزه های آرمیتاژ سن پترزبورگ، متروپلیشن آمریکا، موزه قاهره، گالری اوفیتزی فلورانس و لوور فرانسه اشاره کرد.

«گشت و گذار در موزه ها امروز می تواند نخستین وجه سفر قرار گیرد» سخن برخی کارشناسان حوزه برنامه ریزی توریسم است.

آنان معتقدند غنای فرهنگی و تاریخی سرزمینمان به گونه ایست که می توان با گشایش موزه ای عظیم در کشور در سطح جهانی حرف برای گفتن داشت و در این میان پر بیراه نیست اگر ماسوله را در قدمت و فرهنگ به موزه ای شگفت تشبیه کرد.

همچنان این تفاوت های فرهنگی است که هویت می سازد و امروز ماسوله متفاوت با هر جاذبه گردشگری گویا از درون، در حال دگردیسی است و اگر چنین ادامه یابد؛ تنها ظاهری از معماری پلکانی عسلی رنگ او در دامنه کوهستانی خواهد ماند و دیگر هیچ ...

ماسوله به تقریب دارای شناسنامه ای غنی است اما اینکه چرا هنوز پس از گذر سال ها نتوانسته در راستای جهانی شدن کد مشخص کسب کند ، نیازمند اهتمام است.

گزارش ها نگاشته شد و جلسات مسوولان پی در پی ممتد شد و باز هم هیچ ...

و این بار کارگروهی تخصصی با حضور نمایندگان ارگان های ذیربط در ماسوله تشکیل شد و نتایج ابلاغ شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در ارتباط با نتایج کارگروه تشکیل شده عنوان کرد: مغایرت ها باید برطرف شود.

مجید اخوان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: جهانی شدن ماسوله حضور و همکاری همه سازمان ها و ارگان های استان و بویژه مردم ماسوله را طلب می کند.

وی ادامه داد: در کارگروه یادشده، دیدگاه ها و مشکلات بیان و همچنین برآورد ریالی انجام شد و گزارش مبسوطی برای جذب اعتبار و رفع مشکلات تنظیم شده است.

وی افزود: موضوع ثبت جهانی ماسوله موضوعی نیست که استان نسبت به آن بی توجه باشد و جهانی شدن ماسوله همت دولتمردان و مدیران ارشد استان را می طلبد و همه بایستی در این زمینه به ادبیات مشترکی دست یابند.

اخوان یادآور شد: فرآیند جهانی شدن ماسوله از سال 1389 آغاز شد و 10 معیار در ثبت جهانی نقش دارند که اصالت و مدیریت از مهمترین این معیارهاست.

مجتبی افلاکیان دوست دکترای برنامه ریزی روستایی و عشایری بیان کرد: گسترش گردشگری چیزی فراتر از اقتصاد می بخشد و آن گسترش صلح و دوستی، حفظ حقوق انسان و طبیعت و ارتقای سطح فرهنگ و هنر است.

وی ادامه داد: این ارزش ها بسیار ارزشمندتر از اقتصاد صرف است و در عمل و شرایط فعلی، این ارزش ها لازم و ملزوم اقتصاد و موجب شکوفایی آن می شود.

وی افزود: همچنین گردشگری در سطح بالای اقتصادی و اجتماعی آن موجب شکوفاشدن ذوق، استعداد و ارتقای آموزش در همه زمینه ها می شود و کشوری که در صنعت گردشگری فعال شود، می تواند میلیون ها گردشگر را به خود جذب کند و در این راستا ثبت جهانی امتیازی غیرقابل چشم پوشی است.

افلاکیان دوست ماسوله را یکی از جاذبه های گردشگری ناب برای گیلان و کشور دانست که جذب گردشگر فرهنگی از سراسر جهان به این منطقه رونق در ابعاد مختلف را به ارمغان می آورد.

وی افزود: در زمانی که جهانی شدن رو به افزایش است؛ حفظ و پایداری چشم اندازهای فرهنگی بومی مستلزم معرفی و تبلیغ است به این معنی که جهانی فکر کنیم و منطقه ای و محلی عمل کنیم و در عین احترام به قوانین جهانی، فرهنگ های بومی را حفظ و پاسداری کنیم.

به هر روی هنوز شمعدانی ها پای پنجره های چوبی ماسوله با معماری پلکانی و گلینش نماد است و عروسک های بافتنی ماسوله در انتظار جهانی شدن؛ هنوز سپیده دمان ماسوله را خروس ها می خوانند و نوای اذان از مناره های سبز رنگ بقعه عون بن علی(ع) می تراود و صدای بارش نرم باران بر زمین، صفای صبح را نوید می دهد...

هنوز در میان کوچه راه های سنگ فرش باریک ماسوله، عطر زنجبیل و گل گاوزبان و نوای شعر و موسیقی پیچیده و لهجه های متعدد از گوشه گوشه ایران سووال می پرسند؛ آنچه برایشان از فرهنگ گیلان و ماسوله بوی تازگی می دهد.

هنوز ماسوله در دارا بودن صنایع دستی اصیل چون چموش، آهنگری، پشمینه بافی، گره چینی و ... غنی است اما تقریبا رو به انقراض است و اگر وسایل چینی نباشد؛ اقتصاد نمی چرخد.

گویا هنوز می توان گام های اساسی در راستای جهانی شدن ماسوله برداشت و تنها همدلی می باید.

شهرک تاریخی ماسوله دارای 350 خانه تاریخی با قدمتی 800 تا هزار ساله است که در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این شهرک تاریخی و منحصر بفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه می باشد.

ماسوله در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در 62 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: