سند همكاری یك میلیون دلاری ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه به امضا رسید

1393/2/16 ۰۹:۱۸

سند همكاری یك میلیون دلاری ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه به امضا رسید

مراسم امضای سند همكاری دریاچه ارومیه از طریق مشاركت جوامع محلی در استقرار كشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در خطر و همچنین امضای تفاهمنامه مشاركت مالی یك میلیون دلاری كشور ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه روز گذشته در پارك پردیسان تهران برگزار شد. اگرچه سازمان حفاظت محیط‌زیست میزبان «گری لوییس» هماهنگ‌كننده مقیم سازمان ملل متحد و «اكیرا چیپا» وزیر مختار سفارت ژاپن در تهران بود اما در این نشست نماینده‌یی از ستاد احیای دریاچه ارومیه حضور نداشت.

 

 

مراسم امضای سند همكاری دریاچه ارومیه از طریق مشاركت جوامع محلی در استقرار كشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در خطر و همچنین امضای تفاهمنامه مشاركت مالی یك میلیون دلاری كشور ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه روز گذشته در پارك پردیسان تهران برگزار شد. اگرچه سازمان حفاظت محیط‌زیست میزبان «گری لوییس» هماهنگ‌كننده مقیم سازمان ملل متحد و «اكیرا چیپا» وزیر مختار سفارت ژاپن در تهران بود اما در این نشست نماینده‌یی از ستاد احیای دریاچه ارومیه حضور نداشت. احمد علی كیخا، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره معضلات تالاب‌های ایران گفت: در اسفند سال گذشته نشستی تخصصی درباره تالاب‌ها برگزار شد و در آن نشست عنوان شد كه خشك شدن تالاب‌ها امری شایع در جهان است. اما توسعه ناپایدار در حوضه‌های آبخیز، پایین بودن بهای آب در كشور و پایین بودن راندمان آبیاری كشاورزی مهم‌ترین مشكلات ما در حوضه منابع آب و تالاب‌ها هستند. پس از كیخا، لوییس از ارائه 31 پیشنهاد برای احیای دو تالاب هامون و ارومیه و سایر تالاب‌های كشور خبر داد و گفت: در ارائه این پیشنهادها به تجربیات جهانی توجه شده. یكی از تجارب موفق احیای تالاب‌ها از استرالیا می‌آمد كه مدیران آن سوءمدیریت‌شان را به گردن آب و هوا می‌انداختند. دومین تجربه به كشورهایی مربوط می‌شد كه بیشتر آب خود را صرف كشاورزی می‌كردند و صرفه‌جویی كردند. هیچ یك از این راه‌حل‌ها به آسانی به دست نمی‌آیند. هزینه دارند و باید اراده‌یی باشد كه آن را پیاده كند. لوییس تاكید كرد: باید توجه كنیم كه اگر آاب را صرفه‌جویی می‌كنیم ان را صرف توسعه نكنیم. علاوه بر این مساله دیگر این بود كه در هر تصمیمی جامعه محلی را دخیل كنیم. »بسیج عمومی برای حفظ آب»، «كاهش مصزف آب در كشاورزی» و «اجرای اقدامات برای حفظ بهداشت و سلامت در خصوص گرد و غبار نمك» اقدامات فوری پیشنهادی لوییس برای دریاچه ارومیه بودند. او همچنین از «تدوین برنامه بلندمدت چشم‌انداز توسعه حوضه آبریز دریاچه» و «بهینه‌سازی سیستم تخصیص آب» نیز به عنوان راهكارهای پیشنهادی میان مدت برای این دریاچه یاد كرد. او همچنین از «تسهیم آب به صورتی كه كاركرد اكوسیستم حفظ شود» و «كاهش تبخیر آب از چاه نیمه‌ها» به عنوان اقدامات فوری برای تالاب هامون و «ارتقای همكاری فرامرزی» و «اتخاذ رویكرد یكپارچه برای مدیریت حوضه آبریز تالاب» به عنوان اقدامات میان‌مدت برای احیای هامون نام برد.

لوییس حتی راهكارهایی برای احیا و حفاظت سایر تالاب‌های ایران نیز ارائه كرد كه «ایجاد بسیج ملی و اجرای برنامه آگاه‌سازی برای صرفه‌جویی در مصرف آب» و «ظرفیت‌سازی برای مدیریت زیست بومی تالاب‌ها» اقدامات پیشنهادی فوری و «معرفی سیستم‌های قیمت‌گذاری واقعی آب» و «بازبینی و تطبیق راهبردهای و برنامه‌های آمایش سرزمین» اقدامات میان مدت در میان این پیشنهادها بودند. معصومه ابتكار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز درباره همكاری با سازمان ملل برای احیای تالاب‌ها گفت: ما نیازمند یك انقلاب در مصرف آب هستیم. تغییرات ظاهری و فرعی نمی‌تواند مشكلات تالاب‌ها و منابع آب ما را حل كند. در ادامه این جلسه، سند همكاری یك میلیون دلاری دولت ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه به امضای لوییس، ابتكار و چیپا رسید. امضای این سند در حالی است كه مسوولان ستاد احیای دریاچه ارومیه هنوز گزارش دقیقی از اقدامات و برنامه‌های خود برای احیای این دریاچه ندارند و تنها در مواقعی گفته‌هایی از مسوولان این ستاد در رسانه‌ها به گوش می‌خورد كه از تمایل ظاهری آنان برای انتقال آب به این دریاچه خبر می‌دهد؛ طرحی كه با مخالفت قاطع كارشناسان و فعالان مستقل محیط زیست روبه‌رو است. هنوز برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه مشخص نیست و به نظر می‌رسد كه گفته‌ها و سند همكاری دیروز بر اظهارات مسوولان ستاد احیای دریاچه در نشست امروز تاثیرگذار باشد.

روزنامه اعتماد

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: