سید حسن خمینی: شعر باید بازگوکننده دردهای جامعه باشد

1394/12/22 ۰۷:۲۱

سید حسن خمینی: شعر باید بازگوکننده دردهای جامعه باشد

اختتامیه نهمین جشنواره شعر یادویادگار چهارشنبه شب 19 اسفند، در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران‌ با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید حسن خمینی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری و جمعی از شاعران برگزار شد.


 

 


 مریم رضازاده: اختتامیه نهمین جشنواره شعر یادویادگار چهارشنبه شب 19 اسفند، در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران‌ با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید حسن خمینی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری و جمعی از شاعران برگزار شد.
به گزارش «ایران»، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید حسن خمینی رئیس مؤسسه تنظیم و‌نشر آثار امام خمینی(ره)، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: زبان شعر در فرهنگ ما تأثیرگذاری شگرفی دارد و با صدها جلسه از این دست شوق شنیدن شعر در روح و‌جان انسان فروکش نمی‌کند اما به نظرم بزرگان این فن باید در این راستا گام بزرگی بردارند.
وی افزود: شعر باید بیان دردهای امروز جامعه ما باشد.در دوره معاصر ساختارهای نوینی را در شعر پیدا کردیم که بوی امروز می‌دهند.  قالب‌های زیبایی که در کار استاد بهمنی می‌بینیم اگر تا قبل از آن جلوی ما می‌گذاشتند آن را به ابتذال متهم می‌کردیم اما این ساختار با غنای ادبی همه را اقناع کرد که می‌توان با این ساختار و به زبان روز صحبت کرد. او گفت: فکر می‌کنم غزل‌های ایشان بی‌نظیر و بشدت امروزی است یا همچنین شاعران معاصر دیگری که در قالب‌های نوینی شعر می‌گوید.
سید حسن خمینی ادامه داد: بعد از مشروطه در واژه سازی، قدیمی شده ایم. شعرهای دهه ۲۰ و ۳۰ تفاوت چندانی با اشعار سال های دورتر از خودشان ندارند. بنابراین هم محتاج قالب‌های نوینی در شعر هستیم و هم شاعران باید جسارت بیشتری به خرج دهند و بیان کننده مشکلات جامعه باشند و شما در جشنواره شعر یادویادگار می‌توانید این موضوع را نمایندگی کنید.
یادگار امام خمینی(ره) سپس غزلی از سروده‌های خودش را با مطلع خورشید در این کرانه تنهاست // تنهاست که بی‌مثال و تنهاست خواند.
فاطمه راکعی، سیدعلی موسوی گرمارودی، مصطفی توفیقی، احمد امیرخلیلی، محمدعلی بهمنی، امیر مرزبان، نرگس رجایی، علیرضا مؤمنی و مرتضی امیری اسفندقه از جمله شاعرانی بودند که اشعاری را به یاد امام خمینی(ره)  بنیانگذار جمهوری اسلامی قرائت کردند.
در این مراسم برگزیدگان جشنواره نیز معرفی شدند. در بخش کلاسیک رتبه اول به مصطفی توفیقی، رتبه دوم به اصغر شیری و رتبه سوم به محسن کاویانی تعلق گرفت و مرتضی حیدری آل کثیر و میلاد حبیبی مورد قدردانی قرار گرفتند. رتبه‌های اول تا سوم بخش شعر آزاد و نیمایی به ترتیب به علیرضا مؤمنی،  سیدمهدی‌نژاد هاشمی و پیام جهانگیری رسید.
رتبه دوم بخش ترانه به طور مشترک به احمد امیرخلیلی، امید روزبه و سعید صاحب‌علم رسید. در این بخش از سعید طبسی قدردانی شد. این بخش رتبه نخست نداشت.
در بخش سنتی‌ رتبه دوم به طور مشترک به مریم کرباسی، سید فاطمه موسوی، ایوب پرندآور رسید و  از الهام عمومی، اصغر عزیزی مهر، منیره هاشمی و سید احمد حسینی (از کشور پاکستان) قدردانی شد. در بخش کودک و نوجوان نیز رتبه اول: طیبه رضوانی، رتبه دوم: هادی فردوسی رتبه سوم: مهدی مردانی شدند و سارا صالحی شاعر نوجوان مورد قدردانی قرار گرفت.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: