تصویر یکی از منابع مهم تاریخ پژوهشی است

1394/12/12 ۱۰:۲۴

 تصویر یکی از منابع مهم تاریخ پژوهشی است

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: عکس یکی از منابع مهم اسنادی و تاریخ پژوهشی است که از روح و جذابیت بسیاری در مقایسه با اسناد صرفا نوشتاری برخوردار است.


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: عکس یکی از منابع مهم اسنادی و تاریخ پژوهشی است که از روح و جذابیت بسیاری در مقایسه با اسناد صرفا نوشتاری برخوردار است.
 

 سید رضا صالحی امیری روز سه شنبه در آیین رونمایی از گزیده عکس های تاریخی ایران از نگاه عکاسان دانمارکی افزود: هیچ سازمان ارایه دهنده خدمات اسنادی بدون برخورداری از آرشیو عکس و تصاویر کامل نخواهد بود.
وی به لزوم استفاده جوانان از این عکس ها اشاره کرد و افزود: اهتمام ورزی به گذشته ایران به خصوص برای نسل جوان که در دنیای مجازی غرق شده اند، بسیار مفید است.
وی ادامه داد: مجموعه عکس ها و گزارش های مربوط به آنها می تواند، دستمایه های پژوهشی ارزشمندی را برای پژوهشگران رشته های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی مانند تاریخ، جغرافیا، جامعه شناسی، مردم شناسی، هنر فراهم آورد.
دنی عنان سفیر دانمارک در ایران نیز دراین مراسم با اشاره به اهمیت همکاری بین تهران و کپنهاک گفت: علاوه بر این نمایشگاه عکس، باستان شناسان ایرانی و دانمارکی در کوه های زاگرس در حال حفاری برای کشف این حقیقت هستند که آیا اولین زندگی در این منطقه شکل گرفته یا نه، که این جست و جوها باعث شد، اولین آثار پخت نان و گندم در این مناطق به دست آید.
وی ادامه داد: ایران و دانمارک در دوران پسابرجام می توانند تعاملات خود در بخش های مختلف از جمله برگزاری چنین نمایشگاه هایی را گسترش دهند؛ دانمارک آماده گسترش این همکاری با ایران است.
سفیر دانمارک در ایران اضافه کرد: این نمایشگاه نشان می دهد، روابط ایران و دانمارک از جنبه سیاسی، بازرگانی و تجاری مهم است و سفر وزیر امورخارجه دانمارک به همراه هیات همراه مهر تائیدی به روابط نزدیک سیاسی، فرهنگی و روابط بین المللی بین ایران و دانمارک است که اکنون تحکیم روابط دوجانبه و گفت و گوی بیشتر و سفرهای تجاری بین دو کشور را می بینیم.
در ادامه حمید بیات سفیر سابق ایران در دانمارک گفت: با باز شدن درهای روابط ایران با اروپا، شاهد تمایل شرکت های دانمارکی برای حضور در بازارهای ایران هستیم.
وی افزود: وزیر خارجه دانمارک در آذرماه امسال با هیاتی متشکل از 60 شرکت تجاری به تهران سفر کردند و به نوعی با این سفر روابط مجدد دو کشور رقم خورد.
وی با اشاره به رونمایی از گزیده عکس های تاریخی ایران از نگاه عکاسان دانمارکی بیان داشت: اهمیت این عکس ها این است که در آن سال ها دوربین عکاسی در ایران بسیار اندک بود.
وی ادامه داد: مهندسان دانمارکی در آن زمان علاوه بر عکاسی از روند ساخت خط آهن در سال 1312 خورشیدی از زندگی مردم هم عکاسی کرده اند به همین دلیل این عکس ها علاوه بر قدمت تاریخی از نظر اجتماعی هم برای ما اهمیت دارد و ما از دانمارک و شرکت کووی برای برگزاری این نمایشگاه سپاسگزاریم.
در ادامه سفیر دانمارک در ایران نمایشگاه عکس های تاریخی ایران از نگاه عکاسان دانمارکی را که در مرکز اسناد و مطالعات خارجی برپا شده است را افتتاح کرد.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: