1394/11/25 ۰۸:۰۷
تاکنون تعاریف متعددی از روانشناسی دین ارائه شده است که نشانگر تنوع نظامهای روانشناختی دین است. از نظر ویلیام جیمز، دین عبارت است از تأثرات و احساسات و رویدادهایی که برای هر انسانی در عالم تنهایی و دور از همه بستگیها، روی میدهد بهطوریکه انسان از این مجموعه درمییابد که بین او و آنچه امر خدایی مینامد رابطهای برقرار است. یونگ معنای دین را متناسب با ریشه آن در زبان لاتین عبارت میدانست از تفکر از روی وجدان و با کمال توجه. شلایرماخر دین را با احساس و به طور جزئی با احساس وابستگی ربط میدهد. از نظر ساموئل کینگ دین عبارت است از ایمان به قوای ماوراءالطبیعه یا امر مرموزی که ناشی از احساس ترس و وحشت و پرستش است.
تاکنون تعاریف متعددی از روانشناسی دین ارائه شده است که نشانگر تنوع نظامهای روانشناختی دین است. از نظر ویلیام جیمز، دین عبارت است از تأثرات و احساسات و رویدادهایی که برای هر انسانی در عالم تنهایی و دور از همه بستگیها، روی میدهد بهطوریکه انسان از این مجموعه درمییابد که بین او و آنچه امر خدایی مینامد رابطهای برقرار است. یونگ معنای دین را متناسب با ریشه آن در زبان لاتین عبارت میدانست از تفکر از روی وجدان و با کمال توجه. شلایرماخر دین را با احساس و به طور جزئی با احساس وابستگی ربط میدهد. از نظر ساموئل کینگ دین عبارت است از ایمان به قوای ماوراءالطبیعه یا امر مرموزی که ناشی از احساس ترس و وحشت و پرستش است. کتاب «روانشناسی و دین» از آثار جدید و نسبتا کامل در این زمینه است. نویسنده دادههای خود را عمدتا با اتکا بر پژوهشهای میدانی، آزمونهای شناختهشده روانشناسی و مطالعه مستقیم و غیرمستقیم کنشگران به دست آورده است. طی این پژوهشها موضوعات دینی در مورد افراد گروه کنترل و گروه آزمایش بررسی شده و براساس مشاهدات، نتایجی به دست آمده است. علاوه بر نظریات دانشمندان برجسته و سرشناس در حوزه روانشناسی، در این کتاب موضوعات دینی امروزیتر از جمله شکل و شیوه اجتماعیشدن، آثار ادعیه بر فرد و جهان و... بررسی شده است. آرگیل در تألیف این کتاب از آثار و نظریات دیگر روانشناسان بزرگ نیز نظیر یونگ و فروید استفاده کرده و آن موارد را به دقت ارجاع داده است. برخی مضامینی که در این کتاب میخوانیم عبارتند از: تعارضهای سنتی بین علم و دین، تعارضهای جدید بین روانشناسی و دین، اجتماعیشدن، تغییر کیش، تأثیرات تغییر کیش، دین در سنین مختلف، تفاوتهای جنسیتی در دین، تبیین تجربه دینی، کهنالگوها، شعائر و کاریزما، تأثیر دین بر رفتار، رابطه جنسی پیش از ازدواج، تطور تاریخی اخلاق و دین، بنیادگرایان، دینداری باطنی، تبیین دینداری آمریکایی، حضور در کلیسا و... مایکل آرگیل از مشهورترین روانشناسان علمی و دانشگاهی است که روانشناسی اجتماعی را به صورت علمی در دانشگاه آکسفورد بنیان نهاد. آثار او حوزههای روانشناسی دین، مهارتهای اجتماعی، روابط غیرکلامی و روانشناسی اجتماعی را شامل میشود. روانشناسی دین به بررسی وضعیتهای روانشناسانه در جامعه، وجدان گروهی و فردی که در ایجاد، توسعه، کارکرد و ازبینرفتن یک دین مؤثر است میپردازد. همچنین محتوای ساختار و جهتگیری این پدیدهها و جایگاه و نقششان در خود دین و زندگی خارج از دین موردعلاقه این علم است. کار اصلی روانشناسی دین، تعریف و توضیح جامعهشناسانه و روانشناسانه از پدیدههای دینی است. روانشناسی دین در ابتدای قرن بیستم و با کوششهای متفكراني همچون ویلهلم وونت، ویلیام جیمز و جیمز لوبا به وجود آمد. در این عرصه در غرب هر دو دیدگاه غیردینی و کلیسایی به وجود آمدند. پایههای فلسفی دیدگاه غیردینی را مکتبهایی همچون پراگماتیسم، پوزیتیویسم و پدیدهشناسی استوار کردند.
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید