تاريخ انقلاب ايران به روايت تصوير منتشر مي‌شود

1394/11/25 ۰۷:۵۲

تاريخ انقلاب ايران به روايت تصوير منتشر مي‌شود

يك مورخ و پژوهشگر اظهار كرد: روايت روزهاي انقلابي، از 13 شهريور تا 22 بهمن 1357، را در كتابي سه زبانه، شامل عكس‌ها و خاطرات اكبر ناظمي، در دست توليد داريم.


 

يك مورخ و پژوهشگر اظهار كرد: روايت روزهاي انقلابي، از 13 شهريور تا 22 بهمن 1357، را در كتابي سه زبانه، شامل عكس‌ها و خاطرات اكبر ناظمي، در دست توليد داريم.

جعفر گلشن روغني، محقق و پژوهشگر تاريخ معاصر ايران، در گفت‌وگو با پايگاه خبري حوزه هنري گفت: سال هاست علاوه بر منابع مكتوب، توجهم به منابع تصويري ازجمله عكس و فيلم انقلاب نيز جلب شده است، از اين رو، با توجه به اينكه آقاي ناظمي عكس هاي زيادي از دوران انقلاب دارد، تصميم گرفتيم كار جديدي در عرصه اسناد دوران انقلاب انجام دهيم.

اين عضو دفتر ادبيات انقلاب اسلامي افزود: آقاي ناظمي شش هزار عكس از دوران انقلاب دارد و طبيعتا در صحنه هاي مختلفي از اين واقعه بزرگ حضور داشته است، بنابراين خاطرات او

مي تواند ارزش بسياري داشته باشد. هر عكس، صفحه يادداشتي از آن روزهاست و شش هزار عكس يعني شش هزار صفحه را در اختيار داريم كه از جوش و خروش مردم انقلابي كشورمان حكايت مي كند.

گلشن روغني تاكيد كرد: پيش از اين كتابي چهارجلدي از عكس‌هاي ايشان منتشر شد كه به سرعت به فروش رفت و متوجه شديم كه چقدر انتشار چنين كتاب‌هايي آن هم با جزئيات بيشتر، اهميت دارد. سال 1392 بود كه با اكبر ناظمي وارد مراحل توليد كتابي بر اساس عكس ها اين بار همراه با خاطرات اين عكاس انقلاب شديم. او خاطراتي عمومي دارد و خاطراتي هم هست كه درباره هر عكس وجود دارد؛ روز و ساعتي كه عكس گرفته شده، وقايعي كه در آن لحظه اتفاق افتاده، تكنيكي كه در آن عكس به كار گرفته شده و ... صفحات اين كتاب را تشكيل مي دهند.

وي همچنين درباره اهميت اين عكس ها توضيح داد: از چند منظر مي توان به اهميت اين عكس‌ها اشاره كرد، يكي اينكه تعداد بسيار زيادي هستند، فكر مي كنم فردي كه پرشمارترين عكس هاي انقلابي را دارد ايشان است و شش هزار عكس، مي تواند گوياي بسياري از وقايعي باشد كه شايد تاكنون نيز به آن ها توجهي نشده است.

گلشن روغني در ادامه با بيان اينكه از نظر رنگي بودن، تعداد عكس و ارائه تاريخ دقيق عكس، مشابه چنين كتابي را نداريم، اظهار كرد: اين كتاب مشتمل بر حدود 1500 عكس در خارج از كشور نيز طرفداراني خواهد داشت؛ چراكه بسياري از افراد مشتاق دانستن آنچه در روزهاي انقلاب در ايران گذشت هستند. بنابراين، اين كتاب سه زبانه خواهد بود و خاطرات علاوه بر فارسي، به انگليسي و عربي نيز در كتاب نوشته مي شوند تا شيفتگان و محققان خارجي نيز بتوانند از اين كتاب استفاده كنند. درواقع اين كتاب ها آلبوم نيستند، بلكه تاريخ انقلاب به روايت تصوير هستند.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: