«دستور جامع زبان اوستا» در راه است

1393/7/9 ۱۰:۵۰

«دستور جامع زبان اوستا» در راه است

«دستور جامع زبان اوستا» ترجمه و نگارشِ ایرج کابلی در راه است. این کتاب به‌زودی توسط انتشارات فرهنگ معاصر منتشر می‌شود و علاقه‌مندان دستور زبان اوستا و فرهنگ باستانی‌ ایران می‌توانند این کتاب مرجع را تهیه کنند.

 

 

 

«دستور جامع زبان اوستا» ترجمه و نگارشِ ایرج کابلی در راه است.

این کتاب به‌زودی توسط انتشارات فرهنگ معاصر منتشر می‌شود و علاقه‌مندان دستور زبان اوستا و فرهنگ باستانی‌ ایران می‌توانند این کتاب مرجع را تهیه کنند.

در نخستین صفحه‌ «دستور جامع زبان اوستا» سه‌ نکته‌ آمده است: این یک کتاب مرجع است برای دستور زبان اوستا. / دانش‌پژوهان دوست‌دارِ فرهنگ باستانی‌ ایران، و نیز علاقه‌مندان به یاد گرفتن خط دین‌دبیره، با خواندن دو بخش آغازین به مقصودشان دست می‌یابند. / برای خواندن این کتاب جز فارسی نیاز به آشنایی‌ پیشین با هیچ خط و زبان دیگری نیست، زیرا همه‌ آن‌چه غیرِفارسی است همراه با نویسه‌گردانی‌ فارسی آمده است.

در معرفی این کتاب همچنین عنوان شده است: آن‌چه در این کتاب مرجع جدا از متن قابل توجه و اهمیت است دو فونت دین‌دبیره و نویسه‌گردانی است که طراحی‌ آن‌ها به‌همت مؤلف شکل گرفته است.

از دیگر آثارِ تحقیق و تألیف منتشرشده‌ ایرج کابلی می‌توان به دو کتاب «وزن‌شناسی و عروض» (انتشارات آگه) و «درست‌نویسی‌ خط فارسی» (انتشاراتِ بازتاب‌نگار) اشاره کرد.

در معرفی او نیز آمده است: ایرج کابلی در فروردین ۱۳۱۷ در خانواده‌ای زرتشتی در کرمان به دنیا آمد. برایِ تحصیل دبیرستانی به تهران آمد و در دبیرستان البرز تحصیل کرد. در دانشگاه در رشته‌ معماری درس خواند. ولی هرگز کارِ جدی و پیگری در زمینه‌ معماری انجام نداد. علاقه‌ او به زبان‌آموزی موجب شد چندین زبان را بیاموزد و به زبانِ انگلیسی و روسی دست به ترجمه بزند. آشنایی و همکاری با احمد شاملو و عضویتش در هیات دبیران کانون نویسندگان ایران، عضویت در شورای بازنگری در شیوه‌ نگارش و خط فارسی و ارایه‌ شیوه‌ای برای تقطیع وزن‌های عروضی از دیگر فعالیت‌های اوست.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: