1394/11/17 ۱۱:۱۶
«رهیافت تطبیقی به فلسفه سهروردی» عنوان کتابی است که نشر «هرمس» آن را به قلم حسن سیدعرب روانه بازار نشر کرده است. کتابی از مجموعه فلسفه و کلام نشر هرمس که به بررسی تطبیقی فلسفه سهروردی (587-549ق) با اندیشههای فارابی، ابنسینا، غزالی، ابنرشد، ابنعربی و ملاصدرا میپردازد. کتاب در همان آغاز و در مقدمه خود به این نکته اشاره میکند که تحلیل مبانی اندیشه از نخستین رهیافتهای فلسفه تطبیقی است، زیرا سنجش فلسفی بدون التزام به مبانی آرا ممکن نیست.
«رهیافت تطبیقی به فلسفه سهروردی» عنوان کتابی است که نشر «هرمس» آن را به قلم حسن سیدعرب روانه بازار نشر کرده است. کتابی از مجموعه فلسفه و کلام نشر هرمس که به بررسی تطبیقی فلسفه سهروردی (587-549ق) با اندیشههای فارابی، ابنسینا، غزالی، ابنرشد، ابنعربی و ملاصدرا میپردازد. کتاب در همان آغاز و در مقدمه خود به این نکته اشاره میکند که تحلیل مبانی اندیشه از نخستین رهیافتهای فلسفه تطبیقی است، زیرا سنجش فلسفی بدون التزام به مبانی آرا ممکن نیست. نویسنده اشاره میکند که فلسفه سهروردی ناظر به نوعی درک فلسفی از انسان است که نشان دادن تمایز آن از دیگر نظریهها ضروری است. در این فلسفه انسان ابدی است و سهروردی به دنبال آن است که بین او و توحید ارتباط برقرار کند. این امر به بررسی عقلانی برای رفع موانع تبدیل انسان به معنا احتیاج دارد. سیدعرب معتقد است سهروردی برای وصول به این هدف، نظریه اشراق را مطرح کرد. کتاب در راستای این نگاه بررسی تطبیقی فلسفه سهروردی را نیازمند طرح پرسشهایی از چیستی این فلسفه میداند و کنش حاصل از این تخاطب را متحولکننده ساختار مفهومی اندیشه فلسفه ایران و اسلام میخواند. سیدعرب، کتاب حاضر را در هفت بخش تالیف کرده است. بخش نخست کتاب «تاسیس یا احیا؟» نام دارد و نویسنده در آن به بحث درباره طرح فلسفی فارابی بهعنوان یکی از نخستین نمایندگان اندیشه فلسفی در جهان اسلام میپردازد. او زمان توضیح آنچه در طرحواره فارابی وجود داشته در انتهای بخش نظرات سهروردی با فارابی را تطبیق میدهد. بخش دوم کتاب «حکمت مشرقی و حکمت اشراقی» نام دارد و در آن سعی شده است آرای ابنسینا و سهروردی بررسی شود. کتاب در بخش سوم از «عقل مغلوب» بحث میکند و در آن به تطبیق رهیافتهای غزالی و سهروردی میپردازد. «پایان فلسفه اسلامی در جانب غربی» عنوان بخش چهارم این کتاب است که به بررسی ابنرشد بهعنوان نماینده فلسفه در غرب جهان اسلام و فلسفه سهروردی پرداخته است. بخش پنجم کتاب «پدیدار اشراق و نور» نام دارد و نویسنده در آن از طرح فلسفی سهروردی حرف میزند و تلاش میکند شرح کاملی از آن ارائه دهد. «عرفان فلسفی» نام بخش ششم کتاب است که در آن نویسنده به بررسی مقایسهای آرای شبهفلسفی ابنعربی با سهروردی میپردازد. بخش انتهایی کتاب نیز «آغاز پس از پایان» نام دارد که در آن سیدعرب اذعان میکند ملاصدرا فلسفه اسلامی را از پایان، آغاز کرد. کتاب در این بخش به مقایسه آرای ملاصدرا و سهروردی پرداخته است.
منبع: فرهیختگان
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید